Tuesday, March 20, 2018

5 Cara Menghilangkan Jerawat Paling Pantas Secara Semulajadi


Ada banyak cara untuk menghilangkan jerawat dengan pantas, namun juga memerlukan anda menjaga kesihatan badan secara keseluruhan, tidur yang cukup, kurang stress.

Cara Menghilangkan Jerawat

Jangan memecit jerawat nanti bertambah banyak dan pastikan anda mendapat maklumat yang cukup cukup jelas, sebelum menggunakan sebarang bahan kosmetik untuk membersihkan jerawat dengan cepat.

Jerawat memang merupakan masalah besar terutama kepada remaja dan golongan dewasa kerana mampu mengurangkan keyakinan diri.

Jadi, bagaimana cara menghilangkan jerawat dengan cepat serta mudah?

1. Menggunakan madu

Madu memang merupakan anugerah untuk kecantikan. Sebaiknya gunakan madu asli. Dengan menggunakan kapas, sapu madu pada keseluruh wajah dan biar selama 30 minit.

Sesudah itu bilas dengan air bersih. Lap muka atau wajah dengan tuala bersih. Tekapkan secara perlahan-lahan sehingga kering. Lakukan sehingga jerawat tidak ada lagi dari wajah anda.

2. Menggunakan Lemon

Lemon segar merupakan antara buah terbaik yang boleh digunakan untuk mengatasi jerawat. Beli buah lemon segar, potong dan perah airnya.

Sapukan air lemon pada wajah atau muka sebelum tidur dan basuh keesokkan harinya.

Jerawat batu yang besar akan mengecut dengan cepat bila disapukan dengan air lemon.

3. Menggunakan Bawang Putih

Bawang putih boleh menghilangkan jerawat dengan cepat. Bawang putih mengandungi antioksidan serta anti bakteria.

Kekuatan bawang putih sebagai anti bakteria dan juga anti kulat menyebabkan ia boleh digunakan untuk menghilang atau merawat jerawat.

Potong bawang putih dengan menggunakan pisau yang bersih. Sapukan dengan perlahan lahan dikawasan muka yang berjerawat. Biarlah sehingga 10-15 minit.

Lepas tu bilas muka dengan menggunakan air yang bersih. Penggunaan maksimum boleh menyebabkan jerawat hilang dengan pantas.

4. Menggunakan aloe vera

Lidah buaya atau aloe vera merupakan tumbuhan yang sangat mesra dengan kulit manusia. Sapuan lendir aloe vera boleh menyebabkan wajah menjadi segar serta bersih.

Ambil satu batang aloe vera, belah batangnya dan keluarkan lendirnya. Sapukan lendir disekitar wajah yang berjerawat.

Biar selama 20-30 minit, bilas dengan air bersih.

5. Menggunakan buah tomato

Carik tomato masak, belah dan keluarkan isinya. Sapu isi tomato ke wajah yang berjerawat. Biarlah selama 30 minit, bilas dengan air bersih.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 12 Cara Menghilangkan Parut Dengan Selamat Dan Semulajadi

sumber: lovehijau

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon