Khamis, Februari 15, 2018

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Sempena Hari Kekasih

Setiap kali 14 Februari menjelma, bulan yang dinantikan oleh pasangan kekasih, hari ini diraikan mereka sebagai Hari Kekasih.

Namun, ramai yang tidak tahu pada tarikh yang kononnya membahagiakan pasangan bercinta itu, sebenarnya banyak tercatat tragedi malang.

1. Nathan dan Denise Leuthold

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Pada pagi hari Valentine tahun 2013 disebuah rumah di Illinois, Amerika, Nathan Leuthold menghadiahkan sejambak bunga mawar kepada isterinya, Denise Leuthold, sebelum dia keluar ke tempat kerja.

Apabila pulang ke rumah, Nathan mendapati tingkap rumahnya pecah manakala isterinya Denise ditemui mati dengan tembakan di kepala.

Kereta isterinya dan juga pistol Nathan didapati hilang.

Pada mulanya disangkakan berlaku rompakan namun, hasil siasatan menemui perkara yang tidak dijangka sama sekali.

Pembunuhan itu sebenarnya dirancang oleh Nathan sendiri.

Bukti juga menunjukkan Nathan pernah mencari cara untuk menembak dengan senyap. Dia sengaja menjadikan rumahnya kelihatan seperti dirompak untuk menutup motifnya sebagai pembunuh.

Puncanya?

Kerana Nathan mempunyai hubungan sulit dengan Aina Dobilaite, 21, seorang gadis Lithuania yang ditaja pengajiannya oleh pasangan Leuthold sewaktu mereka terlibat dalam misi mubaligh tiga tahun sebelum itu.

Dennise juga sudah menghidu hubungan sulit suaminya dengan Aina, bahkan dia pernah menulis di dalam diarinya bahawa Nathan ingin membunuhnya agar tidak menjadi penghalang dalam skandal tersebut.

Nathan dijatuhi hukuman penjara 90 tahun atas kesalahan membunuh isterinya.

2. Oscar Pistorius dan Reeva Steenkamp

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Pada tarikh dan tahun yang sama juga, satu kejadian berlaku di Afrika Selatan yang mengorbankan Reeva Steenkamp, seorang model berusia 30 tahun.

Reeva dan teman lelakinya Oscar Pistorius berkenalan di tapak perlumbaan kereta pada November 2012.

Reeva seorang yang aktif dalam sukan, manakala Oscar merupakan seorang bintang Paralimpik dan banyak terlibat dalam sukan-sukan besar dunia termasuk sukan Olimpik.

Merasakan kemudiannya menjadi pasangan kekasih untuk tiga bulan berikutnya dan pada 14 Februari 2013, mereka menghabiskan sepanjang hari bersama, malah sejak beberapa minggu sebelumnya lagi.

Malangnya, bukan semua sambutan hari kekasih berakhir indah. Reeva menghembuskan nafas terakhir selepas terkena empat das tembakan yang dilepaskan oleh Oscar, kekasihnya sendiri.

Dalam kenyataan bela diri, Oscar memberitahu dia menyangkakan penceroboh telah memecah masuk ke dalam pangsapurinya dan menyorok di dalam tandas rumahnya di Pretoria.

Oscar melepaskan tembakan ke arah pintu tandas yang mengenai Reeva.

Walau bagaimanapun, pengakuan Oscar tidak mengubah keputusan mahkamah yang menjatuhkan hukuman enam tahun penjara sebelum ditambah menjadi 13 tahun lima bulan kerana menyebabkan kematian teman wanitanya.

3. James Carter dan Tiana Notice

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Ini pula kisah Tiana Notice, 25, gadis bijak yang mengenali seorang lelaki bernama James Carter melalui laman temu janji di internet.

Namun, James bukanlah lelaki baik kerana selepas setengah tahun menjalinkan hubungan, Tiana mendapat tahu pelbagai rekod buruk James.

Antaranya, lelaki itu pernah berdepan hukuman penjara kerana berlaku kasar terhadap kekasih lamanya.

Atas sebab itu, Tiana memutuskan hubungan dengan lelaki itu, malah mendapatkan perintah larangan agar James tidak mencarinya lagi.

Sejak itu, Tiana selalu diganggu. James akan muncul dimana saja Tiana berada, diikuti dengan e-mel, panggilan telefon dan mesej berbaur ugutan.

Tiana membuat laporan di balai polis namun mengecewakan, laporannya tidak diambil peduli.

Bahkan, Tiana membuat laporan lebih kurang 33 kali dalam masa enam minggu kerana membuat aduan gangguan James terhadapnya.

Pada malam Hari Valentine tahun 2009, Tiana pulang ke apartmentnya di Plainville, Connecticut, Amerika, untuk mengemas pakaian.

Ketika dia mahu membuka pintu rumahnya, dia tidak menyedari James sudah lama menantinya di satu sudut.

James menikam Tiana sebanyak 20 kali, dua tikaman di jantung.

Dengan nafas tersekat-sekat, Tiana membuat panggilan kecemasan 911 dan memberitahu bekas teman lelaki telah menikamnya.

Tiana meninggal dunia di hospital dan James dijatuhi hukuman penjara 60 tahun.

Hakim juga menetapkan bayaran sagu hati $10 juta kepada keluarga Tiana diatas kecuaian pihak polis Plainville kerana tidak mengambil serius aduan Tiana sebelum itu.

4. Paul Gibson dan Tomicka Peterson

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Begitu juga dengan kes yang menimpa seorang wanita bernama Tomicka Peterson pada hari Valentine tahun 2011 di Florida, Amerika Syarikat.

Tomicka yang sudah merancang untuk memutuskan hubungan dengan Paul Gibson, seorang lelaki yang sudah tiga kali keluar masuk penjara.

Dia juga sudah bersedia untuk menukar mangga kunci pangsapuri yang mereka diami bersama, tetapi Paul mendapat tahu rancangan tersebut.

Hari itu, Tomicka keluar dari rumah menuju ke arah kereta dimana rakan-rakannya sudah menunggu. Dia tidak sedar Paul sedang mengikut rapat dari belakang.

Apabila Tomicka masuk ke dalam kereta, Paul melepaskan beberapa das tembakan, lima mengenai Tomicka yang membunuhnya di situ juga manakala salah seorang rakan wanita Tomicka cedera.

Paul terbang ke Tennessee untuk melarikan diri namun berjaya diberkas polis dan dibawa pulang ke Florida dan dipenjarakan atas tiga pertuduhan.

5. Dr. John dan Susan Hamilton

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Pada 14 Februari 2001, Dr. John Hamilton, seorang pakar bedah di Oklahoma telah keluar seawal pagi untuk satu pembedahan.

Beliau yang dikenali rakan-rakan sebagai suami yang romantis pulang ke rumah untuk bertukar kad hari Valentine dengan isterinya, Susan Hamilton.

Dia turut memesan sejambak orkid merah.

Namun, apabila sampai ke rumah, John mendapati Susan terbaring di lantai bilik air dalam keadaan berlumuran darah.

Lehernya seperti dicekik manakala kepalanya seperti dihentak kuat sehingga sebahagian otaknya terdedah.

John melakukan bantuan CPR dan menelefon hospital untuk menghantar ambulan namun, Susan sudah tidak lagi bernyawa.

Melihat kepada cara kematian yang tragik, polis cuba mencari pembunuhnya. Siasatan mendapati rumah tidak dipecah masuk.

Motif pembunuhan masih misteri, sehinggalah rakan-rakan Susan mendedahkan bahawa wanita itu pernah bercadang untuk meminta cerai kerana mengesyaki John mempunyai hubungan sulit dengan seorang penari kelab malam.

Seorang penyiasat jenayah kemudiannya berjaya membuktikan kesan darah yang bertompok di kasut, stereng kereta dan lipatan lengan baju John adalah darah Susan.

Ironinya, John memilih hari Valentine untuk menamatkan riwayat isterinya.

6. Richard Schoeck dan Stacy

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Ketika Richard Schoeck memilih untuk mengahwini Stacey, seorang ibu tunggal yang mempunyai tiga orang anak, dia tidak pernah menyangka akan dikhianati dengan kejam.

Pada 14 Februari 2010, Stacey mengajak suaminya untuk bertemu di sebuah taman yang agak tersembunyi sebagai tempat pertemuan romantis untuk saling bertukar kad Valentine.

Richard datang ke Belton Bridge Park, Georgia, Amerika Syarikat, dengan harapan untuk bertemu isteri yang disayanginya.

Malangnya, keadaan bertukar menjadi mimpi ngeri apabila Richard ditembak mati oleh Reginald Coleman, pembunuh yang diupah oleh Stacey sendiri.

Apabila diheret ke mahkamah, terbongkarlah segala-galanya.

Stacey mengaku menjadi dalang pembunuhan Richard, suaminya yang ke lima kerana mahu mendapatkan wang pampasan berjumlah $500,000.

Stacey dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup.

7. Stephen dan Tara Grant

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Pada 14 Februari 2007, Stephen Grant hadir ke balai polis untuk membuat laporan kehilangan isterinya, Tara Grant.

Kali terakhir dia menemui isterinya pada 9 Februari, ketika Tara menjawab satu panggilan dan selepas itu dia terus menaiki sebuah kenderaan dan menghilang.

Polis tertanya-tanya apa yang membuatkan Stephen menunggu sehingga lima hari untuk membuat laporan polis.

Menurut Stephen, Tara memang selalu menghilangkan diri namun tidak pernah berlarutan sehingga lima hari.

Dalam masa dua minggu, polis berjaya menutup kes tersebut dengan mengeluarkan satu waran tangkap untuk menggeledah rumah Stephen dan Tara di Michigan.

Paling mengejutkan, cebisan mayat Tara ditemui tersimpan dalam sebuah beg.

Stephen melarikan diri lebih awal sebelum berjaya ditemui dua hari kemudian dan mengaku telah mencekik Tara sebelum memotong mayatnya kepada beberapa bahagian sebelum menyembunyikannya di garaj rumah mereka.

Puncanya?

Kerana Tara telah menampar dan merendah-rendahkan Stephen yang membawa kepada pergaduhan menyebabkan Stephen hilang sabar sehingga membunuh Tara.

8. Courtney dan Lashonda Terry

8 Tragedi Pembunuhan Kejam Hari Kekasih

Seorang lelaki bernama Courtney Jackson yang dalam keadaan mabuk ketika pulang ke rumahnya di Georgia pada malam Valentine pada tahun 2016.

Pertengkaran tercetus antara mereka.

Lashonda menghubungi bapa Courtney untuk meminta bantuan menyebabkan Courtney semakin marah.

Selepas bapa Courtney pulang, dia bertindak lebih ganas dengan mencekik leher teman wanitanya itu.

Dengan alasan untuk mempertahankan diri, Lashonda telah menikam dada Courtney sebanyak dua kali.

Ketika polis tiba setelah menerima panggilan dari jiran, Courtney sudah pun nyawa-nyawa ikan dengan darah membuak-buak mengalir dari tikaman yang dalam.

Courtney meninggal dunia di hospital manakala Lashonda masih lagi berjuang berjuang dalam perbicaraan mahkamah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon