Monday, February 19, 2018

Misteri Mumia Firaun 'Menjerit’


Muzium Mesir di sini telah mengadakan pameran “Screaming Mummy” (Mumia Menjerit) yang merupakan jasad putera seorang firaun yang dipercayai dihukum gantung kerana merancang pembunuhan ayahandanya.

Misteri ‘Mumia Menjerit’ Zaman Firaun

Dinamakan hanya sebagai “lelaki tidak dikenali E”, mumia yangs ebelum ini hanya disimpan untuk tujuan kajian dilihat seperti seseorang yang meninggal dunia dengan cara yang amat menyeksakan.

Kementerian Antikuiti Mesir berkata analisis DNA mengesahkan bahawa mumia tersebut merupakan anak lelaki kepada firaun Ramses III.

Mumia tersebut menunjukkan petanda bahawa lelaki itu telah digantung dan dibalut dengan kulit kambing, yang dianggap masyarakat tamadun Mesir sebagai tidak suci.

Pentawere, putera Ramses III, telah dijatuhkan hukuman gantung kerana merancang pembunuhan bapanya.

Dia bersekongkol dengan ibunya, Tiye, yang merupakan isteri kedua Ramses III, menurut satu lukisan purba pada papyrus purba yang menceritakan konspirasi pembunuhan tersebut.

Ianya tidak dapat dipastikan jika Ramses III berjaya dibunuh ataupun terselamat, namun terdapat bukti-bukti yang menunjukkan firaun itu telah ditikam di bahagian leher.

Sebentuk azimat Eye of Horus yang melambangkan penyembuhan dan perlindungan telah diletakkan di bahagian tekak Ramses III, menurut kenyataan kementerian itu lagi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Punca Kematian Misteri Firaun Ramses III Akhirnya Terbongkar

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon