Monday, February 05, 2018

6 Tempat Menarik Lokasi Air Terjun Percutian Di Perak


Keindahan negeri Perak pastinya menjanjikan kelainan kepada pengunjung kerana terdapatnya lokasi-lokasi air terjun yang pastinya menggambit kenangan pelancong yang berkunjung bersama keluarga.

Jika anda inginkan percutian bercirikan "Air Terjun", jangan lepaskan peluang untuk melawat ke negeri Perak.

Di sini kami senaraikan 6 Tempat Menarik Lokasi Air Terjun Percutian Di Perak yang boleh anda lawati bersama keluarga ketika bercuti di negeri ini.

1. Air Terjun Lata Kijang

6 Tempat Menarik Lokasi Air Terjun Percutian Di Perak

Lokasi air terjun seterusnya ialah Air Terjun Lata Kijang yang merupakan air terjun yang tertinggi di Asia Tenggara dengan ketinggian 850 meter.

Lokasinya terletak di daerah Chenderiang kira-kira 18 kilometer daripada pekan Tapah pasti memudahkan pengunjung untuk mencari lokasi ini.

Air Terjun Lata Kijang ini dapat dilihat oleh pengunjung daripada lebuh raya Utara-Selatan kerana ketinggiannya ini seakan melambai untuk datang menikmati kedinginan air terjun tersebut.

Di samping, aroma hutan yang menghijau pasti memikat hati pengunjung untuk mengeksplorasi keindahan flora dan fauna yang terdapat di lokasi ini.

Kemudahan seperti parkir kenderaan, surau, gerai jualan dan tempat istirahat pastinya memberi keselesaan.

Oleh itu, pengunjung perlu memilih lokasi ini sebagai destinasi idaman ketika bercuti di Perak.

2. Air Terjun Ulu Kenas


Air Terjun Ulu Kenas merupakan lokasi yang menarik untuk dilawati. Keindahan alam semula jadi yang terdapat di lokasi ini boleh dinikmati pelancong yang ingin bercuti dengan menikmati kedinginan air terjun.

Air Terjun Ulu Kenas mempunyai lokasi yang amat sesuai untuk percutian bersama keluarga. Keadaan air yang tidak terlalu deras dan landai bersesuaian untuk kanak-kanak dan orang dewasa.

Lokasi ini dikhabarkan belum pernah mengalami kemalangan yang meragut nyawa pengunjung amat sesuai untuk golongan beriadah dengan keselamatan yang terjamin.

Lokasi air terjun ini terletak kira-kira 15 kilometer dari bandar Kuala Kangsar memudahkan pengunjung untuk datang ke lokasi ini.

Oleh itu, peluang ini tidak harus dilepaskan sebagai destinasi percutian bersama keluarga.

3. Air Terjun Sungai Bil

6 Tempat Menarik Lokasi Air Terjun Percutian Di Perak

Negeri Perak juga dikenali dengan banyak lokasi air terjun yang menarik. Antaranya ialah Air Terjun Sungai Bil yang terletak di Tanjung Malim, Perak.

Terletak lebih kurang 24 kilometer ke arah utara Tanjung Malim pasti tidak menyukarkan pengunjung untuk datang ke lokasi ini.

Lokasi ini disediakan dengan kemudahan kepada pengunjung seperti tempat berehat, kedai makan, tandas, surau, kawasan perkhemahan, parkir kenderaan yang akan memberi keselesaan.

Kawasan ini juga merupakan tempat yang digunakan sebagai lokasi Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan beberapa program lain membuatkan kawasan ini terjamin kebersihannya.

4. Air Terjun Lata Iskandar

6 Tempat Menarik Lokasi Air Terjun Percutian Di Perak

Air Terjun Lata Iskandar merupakan destinasi seterusnya yang perlu anda terokai apabila bercuti ke Perak, dihiasi dengan kesuburan flora dan fauna pasti memberi ketenangan kepada pengunjung apabila mendengar deruan bunyi air terjun yang turun.

Air terjun ini terletak di Cameron Highland iaitu 15 kilometer dari pekan Tapah pasti memudahkan pengunjung untuk mencari lokasi ini.

Lokasi ini juga turut disediakan dengan kemudahan asas seperti parkir, surau dan sebagainya akan memberi keselesaan kepada pengunjung di samping itu pengunjung boleh melihat atau membeli hasil kraf tangan penduduk tempatan yang terdapat di gerai jualan.

Seni pembuatan kraf tangan ini sesuai dijadikan cenderamata kepada sanak saudara apabila pulang dari bercuti di Perak.

5. Air Terjun Lata Kekabu

6 Tempat Menarik Lokasi Air Terjun Percutian Di Perak

Lokasi air terjun seterusnya ialah Air Terjun Lata Kekabu yang terletak di Hutan Simpan Bintang Hijau yang tidak jauh daripada Galeri Arkeologi Lembah Lenggong.

Jarak antara pekan Lenggong dengan Air Terjun Lata Kekabu adalah lebih kurang 9 kilometer sahaja dan kemudahan tanda arah ke lokasi ini pasti memudahkan pengunjung untuk mencari lokasi ini.

Air terjun yang berketinggian 50 meter ini dijaga kebersihannya di samping, kemudahan asas seperti tapak perkhemahan, dewan serba guna, surau, tandas turut tersedia dan dibuka kepada pengunjung bermula jam 7 pagi sehingga 6 petang.

Namun, kepada pengunjung yang berhasrat untuk berkhemah di sini perlulah mendapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada Pejabat Hutan Daerah.

Air terjun ini berada dalam kawal selia pihak Jabatan Perhutanan Perak bagi memastikan keselamatan para pengunjung yang ingin melakukan aktiviti riadah.

Oleh itu, lokasi ini amat bersesuaian untuk pengunjung yang ingin merancang percutian bersama keluarga.

6. Air Terjun Ulu Cepor

6 Tempat Menarik Lokasi Air Terjun Percutian Di Perak

Air Terjun Ulu Cepor yang terletak di Chemor, Perak. Air Terjun Ulu Cepor ini terletak kira-kira 10 kilometer dari bandar Ipoh.

Walaupun air terjun di lokasi ini tidak terlalu tinggi yang dikatakan hanya separas pinggang lelaki dewasa namun panorama dan suasana yang tenang di sini amat bersesuaian untuk aktiviti riadah bersama keluarga.

Aliran air yang tidak terlalu deras sesuai untuk kanak-kanak dan ini boleh memastikan keselamatan semasa bercuti.

Di samping itu, air terjun ini kurang diketahui orang pasti memberi keselesaan untuk mencari lokasi yang sesuai untuk mandi-manda bersama keluarga.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 13 Tempat Menarik Mercu Tanda Lokasi Percutian Di Perak

sumber: maisinggah

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon