Monday, January 01, 2018

Hutan Aokigahara Tempat Paling Berhantu Di Jepun!


Populariti hutan Aokigahara sebagai lokasi membunuh diri dan berhantu di Jepun turut disebut dalam novel terlaris berjudul Koroi Jukai karya Seicho Matsumoto.

Hutan Aokigahara Tempat Paling Berhantu Di Jepun!

Novel yang diterbitkan pada tahun 1960 itu memberitahu, dua pasangan yang berjanji untuk menamatkan riwayat hidup mereka demi cinta di dalam hutan Aokigahara.

Namun, sejarah hutan ini sebagai lokasi membunuh diri sudah lama wujud lama sebelum novel itu.

Aura kematian telah lama mengisi ruang dalam hutan Aokigahara dengan ritual Ubasute, menyendiri di hutan sehingga kematian tiba telah wujud sejak abad ke 19 lagi.

Hutan Aokigahara juga disebut mempunyai hubungan sejarah dengan syaitan atau hantu dalam mitologi Jepun.

Sejak tahun 1950, sudah lebih 500 orang mengakhiri hidup atau secara purata 30 orang setiap tahun di Aokigahara.

Yang mengejutkan adalah pada tahun 2002, dimana sebanyak 78 mayat ditemui tergantung dan reput di dalam hutan Aokigahara.

Jumlah itu mengatasi rekod sebelumnya, 73 mayat pada tahun 1998.

Kemudian, pada tahun 2003 jumlah kes bunuh diri meningkat kepada 100 orang. Sebelum kerajaan Jepun mengambil keputusan untuk menutup maklumat mengenai bilangan kes bagi menurunkan populariti Aokigahara sebagai lokasi bunuh diri.

Seperti yang diketahui, orang-orang Jepun pada masa lalu mempunyai tradisi membunuh diri atau Harakiri.

Tradisi ini biasanya dilakukan oleh panglima perang yang kalah dalam pertarungan samurai.

Malangnya, tradisi harakiri disalah tafsir dan merebak kepada perkara-perkara lain, termasuk putus cinta, kemurungan dan lain-lain.

Peningkatan jumlah kes bunuh diri di Jepun khususnya di Hutan Aokigahara, menyebabkan kerajaan Jepun memasang papan tanda larangan membunuh diri di kawasan tersebut.

Sejak tahun 1970 juga, satu pasukan telah dibentuk yang terdiri daripada polis, sukarelawan dan juga wartawan. Mereka berkhidmat dalam hutan yang luas untuk mencari mayat.

Bagaimanapun, tugas pasukan itu tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan tugas pekerja hutan kerana merekalah yang bertanggungjawab membawa mayat keluar dari dalam hutan ke pos pengawal.

Mayat yang telah reput kemudiannya diletakkan di dalam bilik khas mangsa bunuh diri.

Pekerja-pekerja hutan kemudiannya akan melakukan undian sesama mereka dimana yang kalah akan ditugaskan untuk tidur di dalam bilik mayat bersama dengan mayat mangsa bunuh diri tersebut.

Menurut kepercayaan masyarakat Jepun, jika mayat dibiarkan keseorangan, ia akan menjadi petanda buruk.

Roh mayat itu yang dipanggil Yurei akan menjerit sepanjang malam dan bukan itu sahaja, mayat akan bergerak dengan sendirinya ke tempat lain.

Segala usaha telah dibuat untuk menghentikan upacara membunuh diri di hutan Aokigahara, termasuklah dengan memasang CCTV atau mengesan mereka yang akan pergi ke hutan tersebut.

Menurut laporan, bunuh diri biasanya akan meningkat pada bulan Mac. Ramai orang yang datang ke hutan Aokigahara kerana tertekan dengan kehidupan yang miskin.

Populariti hutan Aokigahara kembali memuncak selepas kemunculan filem "Jyukai: Lautan pohon dibalik Gunung Fuji" oleh pengarah Tomoyuki Takimoto.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 6 Hantu Legenda Paling Popular Di Jepun

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon