Sunday, January 21, 2018

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Loading...

Gelagat kucing yang sering mencuit hati membuatkan pemilik mereka bertambah sayang dan sanggup mengeluarkan perbelanjaan yang tinggi semata-mata untuk memastikan si comel sentiasa berada dalam keadaan yang sihat dan gembira.

Kali ini kami ingin berkongsi jenis-jenis baka kucing yang sangat jarang ditemui di seluruh dunia dan mungkin anda sendiri tidak pernah mendengar pun tentang kewujudan spesis kucing-kucing ini!

1. Black-footed cat

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Black-footed cat atau kucing berkaki hitam merupakan sejenis kucing yang menghuni kawasan di wilayah Afrika Selatan.

Kucing ini merupakan salah satu spesies kucing terkecil dan juga merupakan kucing terkecil di Afrika.

Kucing ini ebih aktif ketika waktu malam berbanding waktu siang, menyebabkan kucing ini lebih sukar ditemui berbanding kucing-kucing lain.

2. Rusty-spotted cat

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Kucing ini meruapakan spesies kucing liar terkecil di dunia dan pernah direkodkan berada di Sri Lanka dan India. Pada tahun 2016, kucing ini juga dilaporkan berada di kawasan barat Nepal.

Bilangan spesis kucing ini semakin berkurangan dan ia dikategorikan sebagai haiwan terancam oleh IUCN Red List of Threatened Species.

3. Sand cat

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Kucing pasir yang juga dikenali sebagai Sand cat atau pun Sand dune cat merupakan kucing yang sebahagian besarnya dijumpai di kawasan padang pasir.

Kucing ini mempunyai taburan yang luas dan dipisahkan oleh padang pasir Afrika Utara, Asia Barat dan Asia Tengah.

Sejak tahun 2002, kucing bersaiz kecil ini telah dikategorikan sebagai spesies terancam oleh IUCN kerana bilangan populasi mereka yang semakin berkurangan setiap tahun.

4. Geoffroy’s cat

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Kucing Geoffroy adalah spesis kucing yang boleh ditemui di kawasan Amerika Selatan. Saiz kucing ini adalah sama dengan saiz kucing domestik biasa,dan mempunyai banyak tompok-tompok hitam di badannya.

Purata berat badannya adalah 2-5 kg dan yang paling berat pernah direkodkan adalah seberat 7.8 kg.

5. Fishing cat

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Kucing ini merupakan sejenis kucing liar yang banyak dijumpai di kawasan selatan Asia.

Sejak tahun 2016, spesis kucing ini telah dikategorikan sebagai haiwan yang sangat terancam kerana populasinya menurun dengan mendadak disebabkan habitatnya banyak yang telah musnah.

Kucing ini tinggal di kawasan-kawasan seperti pinggir sungai, tasik dan paya. Kucing ini terkenal dengan kemahiran mereka berenang di dalam air untuk memburu ikan.

6. Jaguarundi

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Jaguarundi adalah kucing yang banyak ditemui di kawasan Amerika Utara dan Amerika Selatan. Spesis kucing ini mempunyai jumlah populasi yang besar dan tidak dikategorikan sebagai haiwan yang terancam.

Kucing ini memiliki kaki yang pendek, ekor yang panjang dan telinga yang bulat. Mereka lebih aktif pada waktu siang berbanding waktu petang dan malam.

Kucing ini mahir memanjat pokok tetapi dan kerap berada di atas pokok untuk berehat.

7. Kodkod

7 Baka Kucing Paling Sukar Ditemui di Dunia

Kodkod adalah sejenis kucing yang memiliki kepala kecil, kaki yang besar dan ekor yang tebal. Kucing ini adalah spesies kucing yang kecil dan purata berat badannya adalah 2-2.5 kg sahaja.

Kodkod adalah salah satu spesis kucing yang memiliki kemahiran memanjat pokok yang luar biasa. Mereka memiliki oto kuat yang membolehkan mereka memanjat pokok dengan laju dan mudah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

1 comments so far

Memang rare kucing-kucing ni.. teringin nak ada satu kat rumah :D

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon