Tuesday, August 26, 2014

Kucing Selamatkan Syarikat Hampir Bangkrap!


Percayakah anda seekor kucing telah dilantik untuk menjadi pengurus sebuah stesen kereta api? Ya! Ia benar-benar berlaku di stesen Kishi, Jepun.

Tama in Kishi Station

Seekor kucing betina, Tama dari baka Caleco telah diberi kepercayaan penuh untuk menerajui stesen tersebut.

Percaya atau tidak, si comel itu telah memberi sumbangan besar kepada ekonomi tempatan. Hebatkan!

Apa yang peliknya, bagaimana Tama berjaya mempengaruhi ekonomi Jepun? Walaupun ramai yang menganggap ia satu kerja gila dan tidak masuk akal, namun syarikat Stesen Kereta Api Elektrik Wakayama berjaya membuktikan perkara itu tidak mustahil malah mampu dijadikan contoh untuk syarikat-syarikat lain.

Pada tahun 2006, syarikat ini telah mengalami masalah kewangan yang sangat teruk. Untuk menjimatkan kos operasinya, syarikat telah menghapuskan jawatan pengurus stesen dan membiarkannya beroperasi tanpa pengawasan.

Manakala beberapa buah stesen pula hampir ditutup apabila masalah tersebut kian meruncing.

Disebelah stesen Kishi, terdapat sebuah kedai runcit milik Toshiko Kayama yang gemar memberi makan kepada kucing jalanan yang sering bermain-main dilokasi tersebut.

Salah seekor darinya bernama Tama. Tama memiliki keistimewaannya tersendiri kerana dikatakan berbentuk seperti 'Love' apabila duduk dengan tangannya dirapatkan ke badan secara menegak.

Kecantikan yang ada pada Tama telah membuatkan pihak syarikat terpanggil untuk menjadikannya sebagai ikon stesen tersebut.

Selepas pertimbangan, kata sepakat pun diambil. Maka, pada awal tahun 2007, Tama secara rasmi berkhidmat untuk stesen terakhir Kishi sebagai penyambut tetamu dihadapan stesen.

Tama Office
Tama didalam pejabatnya.

Sejak itu, stesen itu mula mendapat sambutan ramai. Bukan hanya dari penduduk tempatan, malah dari seluruh pelusuk dunia datang semata-mata untuk melihat sendiri kecomelan 'duta' ini.

Keuntungan syarikat meningkat serta-merta kepada 10 juta dolar! Ini sekaligus menyumbang peningkatan pendapatan ekonomi tempatan. Dari sebuah stesen kosong, kawasan ini serta-merta menjadi destinasi pelancongan terkenal.

Pada tahun 2008, Tama dilantik sebagai pengurus stesen dalam sebuah majlis gilang-gemilang yang dihadiri orang-orang kenamaan serta media dari dalam dan luar negara. Dalam majlis itu juga, dua pembantu Tama, Chibi dan Miko turut dilantik, lucu kan?

Tidak habis disitu, pihak syarikat bagaimanapun telah membina sebuah gerabak yang sangat comel. Gerabak ini dihiasi karakter kartun Tama. Kartun ini diberi nama Tama Densha yang bermaksud kereta api Tama.

TAMA MUSEUM KISHI STATION
Antara dekorasi menarik dalam Tama Densha.

Dekorasi dalamannya dipenuhi gambar-gambar Tama, perpustakaan mini, kereusi-kerusi dengan reka bentuk kucing serta lakaran-lakaran cap kaki Tama. Ia mula dibuka kepada orang ramai pada tahun 2009.

Malah, stesen juga telah diubahsuai dengan pintu masuk bangunannya berbentuk seperti seekor kucing.

Didalamnya turut disediakan cafe bertemakan kucing dengan pelbagai aksesori menarik sebagai cenderahati untuk dibawa pulang.

Dengan kejayaan tersebut, Tama sekali lagi dinaikkan pangkat sebagai pegawai operasi stesen pada tahun 2010.
Ini menjadikan Tama, satu-satunya kucing malah mungkin haiwan yang berjaya memegang jawatan-jawatan penting dalam sebuah syarikat besar.

Jadi, kalau anda melawat Jepun, jangan lupa singgah sekejap untuk melihat si comel gebu ini yang sedang sibuk 'berkawal'.

Kelibatnya sering dilihat mundar-mandir disekitar stesen dan adakalnya berada di dalam biliknya. Tapi jangan risau, biliknya boleh dilihat dari luar dengan cermin tembus pandang.

Penampilannya pula benar-benar membuatkan si penggemar kucing jadi gila tatkala terpandang kelibat Tama.

Dengan memakai kot labuh berwarna biru gelap serta ropol-ropol putih mengelilingi leher, Tama kelihatan cukup segak.

Manakala, dikepalanya pula terselit topi kecil senget pasti membuatan anda teringatkannya.

Kini, usia Tama telah pun mencecah usia 14 tahun. Sedar akan usia Tama yang semakin Tua, pihak stesen telah melantik seekor lagi kucing, Nitama sebagai pelapis sekiranya Tama tiada lagi.

Tama in Kishi Station [2]
Tama, satu-satunya kucing memegang jawatan eksekutif di dunia.

Kini, Tama dan Nitama berganti-ganti mengendalikan stesen kereta api Kishi. Ada jadual dan waktu kerja masing-masing.

Dan sebenarnya, walaupun mempunyai jadual kerja masing-masing, mereka tidak menguruskannya sendiri. Itu cuma gimik saja.

Seorang penjaga kucing, Nishiyama telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan kucing-kucing ini seperti menguruskan jadual tugasan, memberi makan serta mengendalikan pelancong yang datang melawat Tama.

Sekali pandang agak kesian juga dengan si comel ini kerana azalinya bukan begitu. Biarpun menjadi pengurus stesen, ia bukanlah bermaksud melakukan semua urusan kerja sebagaimana pengurus biasa.

Sebaliknya, ia lebih kepada ikon stesen kereta api tersebut. Sekadar bahan tarikan pelancongan. Kreatif kan?

BACA INI JUGA: 3 Tanda Apabila Kucing Datang Kepada Kita

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon