Saturday, December 16, 2017

Sejarah Intifada Rakyat Palestin Menentang Kezaliman Zionis Yahudi


Intifada bermaksud melimpah seperti air melimpah sungai sehingga menjadi banjir besar kerana hujan lebat berpanjangan yang digunakan oleh media Arab secara kiasan untuk menyifat kemarahan yang amat sangat rakyat Palestin terhadap bangsa Yahudi yang menduduki bumi mereka dan melakukan segala bentuk kezaliman dan keganasan.

Intifada Rakyat Palestin

Kita memanggilnya kebangkitan kerana menyadurkan maksud itu daripada bahasa Inggeris, up rising. Orang Perancis memanggil soulevement.

Sebenarnya terjemahan Melayu, Inggeris dan Perancis itu tidak tepat kerana intifada bukan kebangkitan atau up rising atau soulevemment.

Malah, perkataan intifada tidak boleh diterjemah ke dalam bahasa Melayu, Inggeris, Perancis dan mana-mana bahasa kerana kemunculan kejadian unik itu bermula dengan bangsa Palestin atau sekurang-kurangnya dipopularkan oleh mereka.

Ini samalah dengan perkataan amuk yang berkaitan dengan perangai orang Melayu digunakan dalam bahasa Inggeris, amuck dan Perancis, amok tanpa diterjemahkan.

Sebagai contoh jika kita membaca perkataan kebangkitan atau up rising atau soulevement tanpa merujuk kepada kejadian yang berlaku di Palestin, kita tidak akan mengerti dan memahami apa sebenarnya yang berlaku di sana.

Maka dengan itu tidak hairan jika media massa Barat seperti Inggeris dan Perancis masing-masing menggunakan intifada dan l'intifada untuk menyifatkan apa yang berlaku di Palestin itu.

Mungkin maksud yang lebih tepat ialah, mengamuk dan memberontak kerana apa yang dilakukan oleh belia Palestin itu ialah mempamerkan rasa marah dan berontak mereka terhadap penindasan Yahudi dengan pelbagai tindakan keras dan ganas. Ia dilakukan secara besar-besaran dan berpanjangan.

Kadangkala media Arab memanggil intifada terhadap tunjuk perasaan yang diadakan secara besar-besaran.

Tetapi, maksud sebenar intifada berbeza dari tunjuk perasaan kerana intifada lebih besar dan menyeluruh berbanding tunjuk perasaan.

Sepanjang sejarah kemelut Palestin-Israel, sebanyak dua intifada, atau kebangkitan, telah dilancarkan.

Intifada pertama pada Disember 1987 yang membawa kepada Perjanjian Oslo pada 1993.

Intifada kedua pula pada September 2000 yang berpunca daripada tindakan perdana menteri Israel ketika itu, Ariel Sharon, mengunjungi Masjid Al-Aqsa. Ia dilihat sebagai satu provokasi.

Ia berakhir pada 2005 selepas kedua-dua pihak bersetuju untuk menghentikan serangan dan pengunduran tentera Israel di Gaza pada 2005.

Dalam intifada kedua ini, ia melibatkan penyertaan lebih ramai rakyat Palestin di mana bukan saja terbatas kepada mereka yang tinggal di Baitulmaqdis, Gaza dan bandar-bandar di Tebing Berat, tetapi melibatkan juga mereka yang menjadi warga Israel di seluruh bandar dan kampung Arab di Israel seperti Nasirah (Nazaret), Galile (al-Jalil), Sakhnin, Dir Hanna dan lain-lain.

Begitu juga intifada kedua berbeza dengan intifada yang berlaku pada tahun 80-an dan 90-an kerana bukan ketul batu saja digunakan, tetapi senjata turut digunakan.

Ini kerana mereka yang turut terlibat bukan saja kanak-kanak Palestin yang bersenjatakan batu-bata, tetapi juga polis atau pemuda Palestin yang memiliki senjata.

Maka itulah sebab kenapa intifada sebelum ini ada gencatan senjata kerana ia perubahan menjadi perang kecil-kecilan antara Arab dan Yahudi.

Intifada pertama rakyat Palestin pada tahun 1987 bukan saja berlaku kerana marah dan memberontak terhadap kezaliman dan kekejaman rejim Zionis, tetapi juga marah dan memberontak terhadap negara-negara Arab yang berdiam diri tidak berusaha membantu perjuangan Palestin.

Pada waktu itu perjuangan Palestin kehilangan arah tuju selepas para pejuang Palestin diusir dari Lebanon.

Pengusiran itu adalah hasil pakatan Israel dengan Kristian dan Syiah di Lebanon (bukan daripada golongan Hizbullah yang pro Iran).

Sebenarnya, negara-negara Arab tidak menunjukkan komitmen yang jelas terhadap perjuangan Palestin sejak Israel menyerang Beirut untuk mengusir para pejuang Palestin dari Lebanon.

Tetapi, keadaan menjadi bertambah teruk selepas mereka dipecah dan diselerakkan di beberapa negara Arab seperti Tunisia dan Yemen. Beberapa pejuang veteran Palestin seperti Abu Jihad dibunuh oleh Israel di penempatan baru itu.

Akibat dari itu serta meningkat pula penindasan Yahudi ke atas rakyat Palestin, maka tercetuslah intifada pada tahun 1987.

Dalam peringkat awal ia tidak lebih daripada beberapa tunjuk perasaan dan rusuhan menentang Yahudi.

Pihak berkuasa Israel pula membalas dengan tindakan yang tegas bermula dari menutup sekolah dan universiti, menahan mereka yang terlibat dalam tunjuk perasaan dan rusuhan.

Selepas itu berlaku tunjuk perasaan dan rusuhan yang lebih besar tidak henti-henti di Gaza pada Disember 1987 dan kemudian merebak ke Baitulmaqdis dan bandar-bandar Tebing Barat. Ia berterusan selama lima tahun.

Kejadian yang menggemparkan Israel inilah yang dipanggil intifada yang dianggap menjadi salah satu perjuangan baru bangsa Palestin.

Sebenarnya, istilah intifada bukan muncul pada tahun 1987 atau kebangkitan bangsa Palestin itu yang menciptanya.

Ini kerana sebelum tahun 1987 lagi, istilah intifada pernah digunakan oleh media Arab bagi mengistilahkan tunjuk perasaan besar-besaran untuk menjatuhkan kerajaan Shah Reza Pahlavi di Iran pada tahun 1979.

Malah, sebelum tahun 1987 pun rakyat Palestin pernah melakukan beberapa intifada.

Bagaimanapun, intifada-intifada itu tidak dikenali sebagai intifada kecuali intifada Palestin tahun 1987 selepas ditonjol oleh media massa Barat.

“Ya Allah! Engkau selamatkanlah saudara-saudara kami di bumi Palestin dan Engkau kuatkanlah keimanan, ketabahan hati dan tenaga mereka, sebagaimana kuat dan cekalnya Jujungan Besar kami Nabi Muhammad SAW. Ya Allah! kurniakan kepada mereka dan umat Islam kemenangan dalam menentang kejahatan musuh-musuh Allah.”

Amiin.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon