Jumaat, Disember 15, 2017

Sambutan Hari Kesusasteraan Esperanto (Zamenhof)

Sambutan Hari Zamenhof (Zamenhofa Tago dalam bahasa Esperanto), juga dikenali sebagai Hari Esperanto, disambut pada 15 Disember setiap tahun, iaitu hari lahir pencipta bahasa Esperanto, L. L. Zamenhof, merupakan hari kebesaran dalam kebudayaan Esperanto.

Sambutan Hari Kesusasteraan Esperanto (Zamenhof)

Sejarah sambutan Esperanto pada hari lahir Zamenhof's bermula pada 17 Disember 1878, apabila beliau memperkenalkan Lingwe uniwersala, iaitu versi pertama bagi bahasa antarabangsa ciptaannya, kepada sahabat handainya sempana hari lahirnya yang ke-19.

Menjelang tahun 1887, bahasa Esperanto telah berkembang menjadi apa yang kini dikenali sebagai Esperanto apabila beliau menerbitkan Unua Libro.

Sekitar hari sambutan Esperanto, ramai penutur Esperanto membeli sebuah buku Esperanto tambahan.

Juga terdapat perhimpunan dan jamuan Esperanto, khas di seluruh dunia untuk menyambut hari ini yang dimanfaatkan sebagai satu sebab bagi para Esperantis untuk berkumpul ketika musim perayaan.

Sesetengah penutur Esperanto yang tidak mahu terlebih menyanjung pencapaian seorang tokoh sahaja, bercadang agar 15 Disember dijadikan Hari Kesusasteraan Esperanto.

Oleh itu, mereka menggalakkan pertubuhan-pertubuhan Esperanto yang mengadakan pertemuan pada hari ini untuk mengadakan sesi ulasan buku atau deklamasi sajak dalam acara mereka ataupun mengumumkan penerbitan buku baru.

Di tahap individu, seseorang boleh membeli atau mula membaca buku baru atau sebagainya untuk meraikan kesusasteraan Esperanto.

Apa itu bahasa Esperanto?

Esperanto adalah bahasa yang dicipta untuk memudahkan komunikasi antar pelbagai bangsa di seluruh dunia.

Setelah lebih dari seratus tahun digunakan, bahasa Esperanto telah menjadi bahasa yang hidup dan mampu mengungkapakan secara penuh segala nuansa fikiran manusia.

Esperanto adalah bahasa antarbangsa yang neutral, kerana ia adalah milik semua orang dan membuat komunikasi antarbangsa tanpa adanya kecenderungan ke arah hegemoni budaya, politik, agama atau ekonomi sama sekali.

Siapapun yang belajar bahasa Esperanto memiliki kelebihan menikmati dua peradaban, yang berinteraksi dan saling memperkaya satu sama lain.

Yang pertama adalah peradaban dimana kita dilahirkan. Yang dipengaruhi tradisi masyarakat kita, moral dan kepercayaan, iaitu budaya kita sendiri.

Yang kedua diperoleh ketika kita secara sukarela memilih menjadi warga dunia melalui Esperanto. Lebih luas dari yang pertama sebab mengandungi “budaya dunia” dalam manifestasinya yang aneka warna.

Bangsa Esperantis

Mereka yang memilih “warga negara kedua” melalui Esperanto disebut bangsa Esperantis.

Mereka adalah orang yang tidak hanya tahu bahasa tersebut, tapi juga menggunakannya untuk berkomunikasi dengan Esperantis di negara-negara lain, dalam rangka menjalin hubungan dengan aneka budaya dan menjadi aktif dalam mempromosi dan membela gagasan bahasa antarabangsa.

Setelah kemunculan Esperanto, mereka yang telah mempelajarinya, mula merasa perlu berkumpul dalam satu kumpulan untuk mempraktikkan penggunaan bahasa Esperanto, membantu yang lain belajar dan mempromosikannya.

Dengan berlalunya waktu kumpulan itu berkembang ke negara lain dan kelompok baru pun terus muncul sehingga kini yang telah memiliki ratusan organisasi aktif di seluruh dunia.

Bersama dengan Esperantis, kelompok ini membentuk dunia Esperanto dan aktiviti-aktiviti yang dijalankan, dinamakan Gerakan Esperanto.

Bahasa Dunia

Dunia mempunyai masalah bahasa yang serius dan penyelesaian yang mudah, berguna, yang paling penting, adil adalah bahasa ESPERANTO!

Esperanto hanya mempunyai enam belas peraturan tatabahasa dan tidak ada pengecualian!

Malah, Esperanto dianggap lima kali lebih mudah untuk dipelajari dengan lebih mudah, kerana mereka memahami bagaimana bahasa berfungsi.

Pembelajaran Esperanto juga boleh meningkatkan Bahasa Inggeris anda!

Esperanto dituturkan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia, jadi anda boleh bertemu dengan orang di mana sahaja anda pergi tanpa sebarang masalah bahasa sama sekali.

Sebenarnya, agak sukar untuk memaksa orang lain untuk bercakap bahasa lain. Itulah sebabnya Esperanto sebagai 'bahasa kedua untuk semua'; bahasa yang orang lain dengan mudah belajar dan menggunakannya apabila orang lain tidak menggunakan bahasa yang sama.

Esperanto juga merupakan penyelesaian ideal untuk masalah bahasa di Parlimen Eropah dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, di mana secara literal berbilion-bilion pound dibelanjakan untuk terjemahan setiap tahun.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon