Monday, December 25, 2017

Hari Krismas Yang Menyatukan Dua Musuh!


Sambutan hari Krismas atau juga dikenali sebagai hari Natal yang diraikan penganut Kristian merupakan salah satu sambutan yang sinonim dalam kalendar dunia. Majoriti sambutan ini berlangsung pada 25 Disember setiap tahun walaupun dibeberapa tempat lain ada yang merayakannya pada 7 Januari kerana mengikut kalendar berbeza.

Hari Krismas Yang Menyatukan Dua Musuh!

Namun, tahukah anda, pada 24 Disember 1914, telah bermula 'Hari gencatan Senjata Krismas' atau Christmas Truce of 1914 antara dua blok sekutu yang sedang berperang di Eropah ketika itu.

Blok pertama, terdiri daripada gabungan Perancis, British, Rusia, Amerika Syarikat dan negara-negara Komanwel.

Manakala blok kedua, terdiri dari Jerman dan rakan sekutunya seperti Austria-Hungary, Empayar Turki Uthmaniyah dan Bulgaria.

Semasa hari Krismas mula menjelang pada Disember tahun 1914, ramai tentera yang merindukan kampung halaman, terbayang hidangan enak di malam perayaan.

Oleh yang demikian dimedan perang, apabila hari Krismas hampir tiba, mula kedengaran ura-ura 'gencatan-senjata' buat sementara waktu antara kedua-dua pihak yang berperang.

Disebuah kawasan yang bernama Ypres di Belgium, hampir 100,000 tentera British dan Jerman yang sedang berperang, masing-masing berada di kubu pertahanan sendiri.

Sungguhpun tiada pengumuman rasmi tentang gencatan senjata itu, kedua-dua pihak telah menghentikan segala bentuk serangan menjelang Krismas.

Hari Krismas Yang Menyatukan Dua Musuh!

Askar-askar yang bertugas dibahagian semboyan ditugaskan untuk menyampaikan mesej dan nota tentang cadangan gencatan senjata sempena hari krismas.

Mesej-mesej saling dihantar antara kedua-dua pihak.

Antara mesej yang dihantar pihak Jerman berbunyi, "Jerman tidak akan melepaskan tembakan selagi British juga tidak berbuat demikian."

Parit, kubu dan benteng pertahanan dihias dengan cahaya lilin. Hidangan istimewa turut disajikan meskipun ia sebenarnya serba ringkas. Muzik-muzik hiburan turut kedengaran.

Pagi 25 Disember 1914, tentera Jerman dan British bertemu di sebuah kawasan lapang dan saling mengucapkan selamat antara satu sama lain.

Mereka sama-sama menjamu hidangan dan minuman seperti biasa, bagaikan bukan berada dalam situasi peperangan.

Malah, kedua-dua pihak meraikan Krismas dengan bermain bola sepak, sukan kegilaan masyarakat Inggeris dan Jerman.

Hari Krismas Yang Menyatukan Dua Musuh!

Mereka melupakan seketika permusuhan dalam perang dan lebih menarik, perlawanan bola sepak tersebut adalah 50 sebelah, dengan lebih kurang 100 orang pemain berebut sebiji bola.

Malah, salah seorang daripada tentera Jerman yang turut sama pada waktu itu adalah seorang askar berpangkat Koperal yang bertugas sebagai 'penghantar-mesej' iaitu Adolf Hitler!

Ada juga kisah menyebut bahawa usaha kearah gencatan senjata sempena Hari Krismas itu dipelopori oleh majoriti anggota berpangkar rendah, tidak kira dari pihak British mahupun Jerman.

Sedangkan pegawai-pegawai tinggi dari kedua-dua belah pihak seakan tidak menyenangi tindakan itu.

Gencatan senjata sejak Krismas tahun 1914 itu dilihat berpanjangan melewati bulan Februari 1915.

Banyak insiden diperbatasan perang dimana hanya 'tembakan angin' yang dilancarkan dari kedua-dua pihak, sekadar melepaskan tembakan di udara ekoran peristiwa gencatan senjata Krismas 1914.

Kisah ini kemudiannya kekal dalam sejarah. Apa yang boleh dipelajari, manusia mampu bersatu dalam hal-hal tertentu terutamanya dalam perkara yang punyai persamaan.

Hari Krismas Yang Menyatukan Dua Musuh!

Lihat saja kisah diatas, elemen bola sepak dan Krismas ternyata mampu menyatukan pengikut dua kuasa yang sedang berperang.

Tapi, kita di Malaysia?

Bola sepak atau hari raya apatah lagi politik, tetap bertelagah sesama sendiri.

Buat semua pembaca yang beragama Kristian, Selamat Menyambut Hari Natal.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Asal-usul Sambutan Hari Krismas

-SENTIASAPANAS.COM

3 comments

  1. Itulah.. Sepatutnya perayaan kita mampu menyatukan silaturahim ni..

    ReplyDelete
  2. Kisah yang menarik. Perayaan antara kaum kena la kita hormati kan.. Perayaan2 ini boleh mengetatkan silaturahim dan menghapuskan sengketa.

    Terbaik ! Kan best kalau setiap manusia dapat bertolak ansur antara satu sama lain

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon