Tuesday, November 14, 2017

Ketahui Tarikh 'Bulan Melayu' Hari Paling Sesuai Memancing Ikan!

Loading...

Hobi memancing bukan bukan hobi sembarangan. Ia perlukan ilmu untuk mengetahui waktu mana yang sesuai untuk memancing bagi mendapatkan pulangan yang lumayan.

Kenapa Tarikh 6, 7, 8, 26, 27 Dan 28 Ikut 'Bulan Melayu' Hari Paling Sesuai Memancing?

Waktu bila ikan lebih agresif dan memberi lebih keterujaan untuk bertarung dengan ikan-ikan tersebut. Tak guna kalau aksesori mahal kalau ilmu memancing kosong kan?

Satu page yang dikenali sebagai Dunia Memancing telah berkongsi info bagaimana untuk menentukan waktu ikan lebih agresif dan memberi pulangan yang lebih lumayan untuk kaki pancing berdasarkan perkiraan dalam kalendar.

Jom ikuti perkongsiannya.

Elakkan kumpau berdarah kerana ia akan terus menjatuhkan semangat anda ketika memancing.

Perkongsian masa bila air terbaik untuk pancing. Sebelum ni memang dah pernah share dan jadual yang saya buat tu pun ada tersilap sebab bulan Melayu tiada 31 haribulan so abaikan part itu.

Kenapa Tarikh 6, 7, 8, 26, 27 Dan 28 Ikut 'Bulan Melayu' Hari Paling Sesuai Memancing?

Pengalaman sebelum-sebelum ini yang mana saya telah belajar dengan nelayan terdahulu dan telah dipraktikkan sekian lama.

Air pancing ataupun air merawai senang cerita air yang ikan mencari umpan sangat agresif adalah 9,10,11 @ 25,26,27 mengikut bulan Melayu.

Selain dari hari itu bukan tak boleh tapi tak berapa cun kerana ikan kurang agresif untuk memakan umpan.

Air besar arus terlalu deras dan jika air bani ikan kurang agresif kerana kandungan oksigen kurang dalam air.

Fenomena ini terjadi kerana air laut yang sebelum ini bani (tidak berarus/air mati) bertukar menuju ke air besar.

Senang cerita air nyorong besar, boleh perhatikan bulan jika terang sekali, gelap sekali, atau separuh ia tidak sesuai untuk pancingan.

Ia lebih kepada aktiviti lain untuk nelayan dengan alat tangkapan yang berbeza.

Bagaimana untuk memahami jadual tersebut adalah. Cuma perlu ingat 9,10,11 @ 25,26,27 hari bulan Islam dan ditukarkan ke kalendar biasa untuk memudahkan perkara selanjutnya.

Kenapa Tarikh 6, 7, 8, 26, 27 Dan 28 Ikut 'Bulan Melayu' Hari Paling Sesuai Memancing?

1 hari akan berlaku 2 kali air pasang dan 2 kali air surut, setiap sesi pasang surut juga ada misi tersendiri.

Jika air surut kering pagi bermakna ia sesuai untuk pancing tepi atau sungai pada waktu tu.

Dan sebelah malam sesuai untuk pancingan laut dalam kerana arus tidak berapa kuat di sebelah malam.

Dan jika air surut kering petang bermakna kalau awak mancing tengah laut agak sukar kerana arus deras.

Semua elemen ini perlukan segala gabungan jadual untuk betul-betul spot masa yang terbaik untuk pancing, ia adalah benar belaka.

Diibaratkan seperti anda berniaga ketika orang sedang gaji, tiada tawar menawar tak lecehnya terus jatuh duit, jadi perumpamaan ia sama seperti memancing umpan dah lunyai pun dia sebat.

Jika anda mengikuti jadual ini pasti akan terasa ia benar-benar fakta yang betul, sampai lenguh tarik ikan dengan hasil yang luar biasa.

Faktor kita pakai langgar sahaja hari pancing kerana kita bekerja jadi, waktu cuti sahaja yang sesuai.

Laut tidak akan ikut masa kita sebaliknya kita yang perlu ikut fenomena tersebut. Kebanyakan tekong tahu perkara ini cuma ia sukar untuk cerita satu persatu.

Biasa hari-hari tersebut dah kena booking oleh otai-otai berpengalaman atau owner tu sendiri yang turun pancing sebab hasil pancing pada waktu tu boleh cover segala kos.

Kenapa Tarikh 6, 7, 8, 26, 27 Dan 28 Ikut 'Bulan Melayu' Hari Paling Sesuai Memancing?

Surut kering bermaksud laut surut jauh kalau tengok jadual air tu akan nampak berapa meter paras air surut, ia tak sama tahap jauh surutnya. Jadi kalau nak pancing tu pilih masa air pasang leleh atau air gerak slow.

Kenapa fenomena ini terjadi, beberapa idealogi mengatakan kebanyakan ikan hendak berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain kerana ketibaan air besar nanti membantu dia untuk bergerak dengan lebih laju tanpa penat lelah untuk berenang. Hanya ikut arus kemana pergi.

Dan dalam masa yang sama ikan perlukan banyak makanan untuk bekalan kerana ikan akan berlindung di suatu tempat untuk berehat ketika air surut kerana tidak mahu kebelakang kembali.

Sebab tu pemancing akan dapat ikan pelik-pelik pada waktu ini.

Selamat mencuba.

BACA INI JUGA: Doa Memanggil Ikan Untuk Kaki Pancing

sumber: siakapkeli

2 comments

Wah ada ilmu memancing ikan ..boleh jadi panduan yg kaki pancing atau joran kan

Mmg zero knowledge ttg ilmu memancing ni.. klu pergi pun ikut je mereka yg tau hehe

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon