Thursday, November 23, 2017

Punca Sakit Tulang Belakang Ketika Bangun Tidur


Pernahkah anda berasa sakit pinggang saat terjaga dan baru bangun dari tidur atau mengangkat sesuatu yang berat? Awas! Sakit pinggang ini turut berkaitan dengan tulang belakang dan mungkin akan bertambah serius sekiranya tidak ditangani pada peringkat awal. Kebiasaannya kita menyebut sakit ini sebagai sakit pinggang.

Punca Sakit Tulang Belakang

Ada beberapa perkara yang perlu diambil berat untuk mengetahui punca sakit belakang. Terdapat beberapa jenis sakit belakang dan cara sakit belakang yang paling biasa dipanggil Sakit Belakang Mekanikal.

Masaalah pesakit untuk sakit belakang seperti ini berpunca daripada otot yang bekerja terlalu kuat, berpanjangan dan tidak berhenti-henti boleh menimbulkan sakit belakang.

Secara umumnya sakit belakang dapat diklasifikasikan kepada empat jenis.
  1. Sakit belakang mekanikal.
  2. Sakit belakang disebabkan Osteoporosis.
  3. Sakit belakang degeneratif.
  4. Sakit belakang yang disebabkan jangkitan kuman dan sebagainya.

1. Sakit belakang Mekanikal

Sakit belakang jenis ini kebiasaannya berlaku apabila kita membuat sesuatu pekerjaan dengan tidak menitikberatkan tulang belakang seperti cara duduk, berdiri, berjalan, bekerja dan cara tidur yang betul.

Selain itu, masalah otot turut mempengaruhi sakit belakang jenis ini.

2. Sakit Belakang Disebabkan Osteoporosis

Tulang yang paling senang cedera akibat Osteoporosis ialah tulang belakang. Kesannya tulang akan menjadi semakin pendek dan rapuh.

Osteoporosis sering berlaku keatas wanita yang telah berumur. Wanita pada usia 20-an, tulangnya kelihatan tegak dan lurus, tetapi apabila menjangkau umur 5-an dan mendapat oesteoporosis, tulangnya semakin lama semakin bengkok. Justeru itu, wanita tersebut akan menjadi bongkok.

3. Sakit Belakang Degeneratif

Sakit belakang degenaratif lebih kerap berlaku kepada mereka yang pernah mengalami kecederaan seperti jatuh dan patah.

Akibat kecederaan, tulang menjadi retak dan semakin lama tulang semakin lari. Implikasinya tulang belakang yang melindungi saraf tunjang akan terhimpit. Ini boleh menyebabkan sakit yang berpanjangan, lemah otot, kebas kaki tangan dan sebagainya.

Apabila pesakit mula berasa kebas ia dipanggil gejala neurologi dan pembedahan terpaksa dijalankan. Ini disebabkan setiap tulang belakang mempunyai selapis rawan yang dipanggil disc.

Apabila kita tua, lapisan tersebut akan menjadi keras, kenyal dan tidak lembut lagi. Dengan ini, ia tidak dapat menampung berat badan dan lama-kelamaan tulang belakang akan menjadi "haus".

4. Sakit Belakang Disebabkan Jangkitan Kuman dan Sebagainya

Sakit belakang seperti ini berlaku disebabkan kanser yang sedang merebak atau jangkitan kuman. Sakit belakang ini dikatogerikan sebagai sakit yang serius.

Punca Sakit Belakang

Sakit belakang paling kerap berlaku adalah daripada masalah otot. Seseorang yang tidak mengamalkan cara duduk, berdiri dan bekerja yang betul boleh mendatangkan masalah kepada otot.

Cara tidur turut mempengaruhi, jenis tilam keras atau lembut juga memainkan peranan. Selain itu terdapat sebab lain yang turut menajadi punca sakit belakang.

Masalah sakit belakang sebenarnya bukan berpunca daripada masalah tulang belakang sendiri.

Kebanyakan pesakit mengadu sakit belakang kerana masalah seperti tekanan, masalah salur kencing pada buah pinggang, sakit pada rahim , sakit pada ovari dan kebayakkannya sakit pada anggota dalam perut. beritahu beliau.

Masalah seperti ini telah dimenifestasikan menjadi sakit belakang walaupun asalnya bukan berpunca daripada tulang belakang.

Pengidap

Orang yang selalu mendapat sakit belakang biasanya mereka yang tidak pernah exercise, kerjanya hanya duduk dan tidak banyak bergerak, mengamalkan duduk yang tidak tegak, berdiri yang tidak betul dan tidak begitu mengambil berat mengenai penjaan tulang belakang.

Menurutnya lagi, terdapat beberapa golongan yang dikenal pasti sering mendapat sakit belakang:

Golongan Muda

Golongan ini terdiri daripada mereka yang berusia dalam 30an, lebih banyak duduk, tidak bersukan dan bersenam, serta tidak menjaga tulang belakang. Mereka ini lebih cenderung mendapat Sakit Belakang Mekanikal.

Golongan Tua

Wanita yang mudah mendapat sakit belakang pada waktu ini adalah disebabkan osteoporosis, manakala lelaki pula lebih kepada sakit sendi. Golongan seperti ini pula lebih kepada mendapat sakit belakang degeneratif.

Golongan Kanak-Kanak

Bagi kanak-kanak, kes sakit belakang tidaklah sebanyak golongan dewasa atau tua. Kebanyakan kanak-kanak yang mendapat sakit belakang disebabkan tulang bengkok sejak kecil lagi.

Ada juga sakit belakang yang berlaku disebabkan serangan kenser yang merebak ketulang belakang.

Serangan ini berlaku kepada golongan tua atau dewasa. Manakala sakit belakang yang disebabkan jangkitan kuman boleh dihidapi oleh semua golongan.

Sakit belakang memang susah untuk diatasi. Masalah yang paling serius adalah disebabkan kenser dan kuman.

Wanita sememangnya perlu lebih menjaga tulang belakang disebabkan golongan wanita mudah menghidap osteoporosis dan juga faktor mengandung.

Wanita yang kerap mengandung juga akan menyebabkan otot belakang cepat menjadi lemah. Sebab itu wanita patut lebih membuat senaman untuk menguatkan otot belakang.

Kaedah Rawatan Sakit Belakang

Apabila pesakit datang dan mengadu mereka sakit belakang, perkara utama yang akan ditanya doktor ialah macam mana bermulanya sakit belakang.

Ada pesakit yang mengadu dia sedang membongkokkan badan dan kemudian bersin. Selepas itu dia terus rasa sakit belakang dan tidak boleh bangun.

Jalan cerita seperti ini jelas membolehkan doktor mengenal pasti jenis penyakit yang dihidapi oleh pesakit dan ini dipanggil slipped disc yang bererti di antara dua tulang belakang terdapat tulang rawan.

Semasa bersin, tekanan pada rawan adalah sangat kuat hingga menyebabkan rawan terkeluar. Apabila terkeluar, ia akan menghimpit saraf yang ada pada kawasan tersebut dan menyebabkan sakit belakang.

Setelah doktor mengenal pasti masalah asal pesakit tersebut, doktor akan memeriksa keadaan sakit belakang itu sama ada ia serius atau tidak.

Yang pertama hendak diketahui ialah sama ada pesakit mempunyai masalah neurologi atau tidak seperti terasa kebas dan otot menjadi lemah.

Kes yang mempunyai masalah neuroloji boleh dianggap sebagai kes kecemasan dan ini memerlukan tindakkan yang segera kerana kita tidak mahu gejala bertambah teruk sehingga pesakit tidak boleh berjalan langsung dan kena berbaring.

X-ray akan dilakukan untuk mengetahui kedudukan tulang belakang yang patah atau tidak selari dan sebagainya.

Melalui x-ray akan menetukan jenis siasatan lanjut, sama ada perlu dibuat imbasan CT atau imbasan MRI.

Kedua-dua jenis siasatan ini adalah untuk mengetahui secara terperinci kawasan tulang belakang sama ada kawasan saraf tunjang terhimpit ataupun bermacam-macam lagi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Punca Dan Penyebab Sakit Tumit Dan Tapak Kaki Serta Rawatannya

sumber: rosecamly

3 comments

  1. lain pula karena saraf kejepit biasanya juga sangat sakit

    ReplyDelete
  2. Saya memang selalu sakit belakang akibat seringkali tertidur atas sofa..

    harap-harap tidak menyebabkan merosakkan saraf dan kedudukan ulang belakang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gosok tulang belakang dengan minyak angin panas :)

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon