Friday, November 10, 2017

Bolehkah Seorang Ayah Mencium Anak Perempuan Yang Sudah Baligh?


Bolehkah ayah mencium anak perempuannya? Setiap kali saya ingin pulang semula ke kampus, ayah saya akan mencium saya sebelum berpisah. Bolehkah seorang ayah mencium anak perempuannya atau seorang ibu mencium anak lelakinya walaupun sudah dewasa?

Cium anak
Gambar hiasan.

JAWAPAN

Alhamdulillah, terima kasih kepada yang bertanya. Kita tidak dapat nafikan bahawa seorang ayah adalah mahram bagi puterinya dan dibolehkan bagi si anak untuk tidak berhijab dihadapan ayahnya.

Yang jadi pertanyaan disini, bolehkah seorang ayah mencium puterinya yang sudah baligh dan sebaliknya?

Diriwayatkan oleh al-Hakim di dalam al Mustadrak, Saidatina Aisyah berkata, “Aku tidak pernah melihat seseorang yang lebih mirip dengan Rasulullah SAW dalam ucapan dan perkataan daripada Fatimah r.ha. Apabila Fatimah datang kepada baginda, Baginda mengucapkan selamat dating kepadanya, berdiri menyambutnya, kemudian memegang tangannya, menciumnya dan mendudukkan Fatimah di tempat duduk beliau.” Kata Imamaz-Zahabi, “Hadis ini sahih”.

Tidak ada dosa dan kesalahan bagi seorang ayah untuk mencium puterinya yang sudah besar ataupun yang masih kecil tanpa disertai syahwat.

Namun ustaz nasihatkan supaya ciuman itu diarahkan ke pipi seorang anak atau sebaliknya apabila telah dewasa.

Ciuman pada bibir terkadang akan menggerakkan nafsu dan syahwat ditambah pula dengan suasana zaman sekarang yang memandang bahawa ciuaman mulut ke mulut adalah ciuman kemesraan pasangan kekasih. Maka meninggalkannya lebih utama dan lebih hati-hati.

Demikian pula si anak, boleh baginya mencium ayahnya pada hidung atau kepalanya tanpa disertai syahwat.

Seorang ibu juga boleh mencium anak lelakinya di dahi, pipi atau diatas kening dan begitulah sebaliknya.

Adapun apabila ciuman itu disertai syahwat walaupun dibahagian mana sekalipun, maka haram hukumnya supaya menutup fitnah dan menutup ruang yang membawa kepada perbuatan keji.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA: Jangan Aibkan Anak Dengan Bin Binti Abdullah

sumber: addeen

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon