Monday, October 16, 2017

Legenda Arung Salamiah, Kisah Cinta Klasik Dari Pulau Boheydulang


Generasi muda hari ini pasti tidak pernah mendengar nama Arung Salamiah, seorang gadis rupawan yang menghadapi masalah cinta penuh dramatik dengan pemuda sekampung bernama Tanjung Kalang dari Pulau Boheydulang, Semporna.

Arung Salamiah

Bagi memperkenalkan semula lagenda sejarah cinta klasik pasangan kekasih tersebut, Pertandingan Ratu Lepa dan Anugerah Arung Salamiah pasti diadakan serentak dengan Sambutan Regatta Lepa yang disambut pada April saban tahun.

Menurut penduduk tempatan, kisah Legenda Arung Salamiah berlaku sebelum abad ke-18 ​m​asihi ketika Arung Salamiah membuat persembahan tarian Igal di dalam satu temasya.

Salamiah seorang penari yang baik, para penonton pasti menikmati kelembutan ketika dia menari, liuk lentok badannya dapat menggambarkan perasaannya samada gembira, sedih atau marah.

Tarian yang dibawanya iaitu​ igal-igal adalah tarian tradisional suku kaum Bajau​, ​diambil daripada perkataan inggeris ‘eagle’ yang bermaksud helang. Oleh kerana itu, gerak tari igal-igal seperti gerakan seekor helang.

Kemudian, Arung Salamiah dipinang oleh Datu Atik, terkenal sebagai seorang yang zalim dan mempunyai ramai isteri, kerana tertarik melihat Arung Salamiah ketika melakukan persembahan.

Keluarga Arung Salamiah terpaksa menerima pinangan tersebut kerana menghormati keluarga ternama itu.

Namun, demi menjaga maruahnya, Arung Salamiah melarikan diri ke dalam sebuah gua dan dikatakan ghaib ketika bersembunyi.

Arung Salamiah bersama adik angkatnya, Arung Saria, melarikan diri ke gua itu tetapi sesudah tiba di situ, mereka berdua terpisah untuk mengelak daripada dikesan Atik.

Arung Salamiah dikatakan ghaib ketika bersembunyi di gua tersebut sementara Arung Saria berjaya melarikan diri ke satu tempat lain dan selepas itu berkahwin serta memiliki zuriat.

Sementara Tanjung dan rakan-rakannya, terkorban ketika bertarung dengan pengikut-pengikut Atik di pesisir pantai berdekatan sebuah kampung di pulau berkenaan.

Pengikut-pengikut Atik kemudiannya membunuh seluruh penduduk kampung itu dengan kejam dan rumah-rumah mereka dibakar sehingga tidak ada seorang pun yang tinggal.

Legenda Arung Salamiah bukan kisah dongeng atau rekaan sebaliknya kisah benar yang diceritakan secara turun temurun oleh masyarakat Bajau khususnya di Semporna.

Epik pencinta setia itu, berlaku sebelum abad ke-18 Masehi dan tidak ramai yang mengetahuinya kerana kisah tersebut hanya disimpan oleh keturunan Arung Saria atas sebab keselamatan.

Se​hingga kini, ada yang mengatakan melihat kelibat Salamiah di gua tersebut sedang mengintai seolah-olah menanti kekasihnya yang telah pun dibunuh oleh pengikut-pengikut ​Datu Atik.

Suku k​aum Bajau merupakan kaum yang sangat unik kerana mempunyai firasat yang kuat seperti boleh merasai angin melalui deria bau dan mengetahui arah angin.

Igal juga sama kerana ia bersifat semula jadi, tanpa berlatih pun kaum Bajau akan tetap pandai menari kerana mengigal adalah melalui hati.

Anugerah Arung Salamiah

Penganjuran Anugerah Arung Salamiah setiap tahun diharap dapat mencontohi keperibadian wanita legenda tersebut yang bukan sahaja cantik dan pandai menari, tetapi juga bijak.

Mereka mesti mempunyai semua kombinasi ciri-ciri Salamiah agar dapat menjadi contoh kepada para gadis keturunan Bajau untuk sentiasa menjaga maruah dan keperibadian yang tinggi sebagai seorang wanita.

Selain dinilai berpandukan persembahan tarian mengigal, setiap peserta juga akan ditanya soalan berkaitan kaum Bajau bagi menguji kebijaksanaan dan pengetahuan mereka.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: sayangsabah | utusan

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon