Thursday, September 28, 2017

Sambutan Hari Penyakit Anjing Gila Sedunia, World Rabies Day


Sambutan Hari Penyakit Anjing Gila Sedunia, World Rabies Day yang disambut pada 28 September setiap tahun adalah kempen kesedaran antarabangsa yang diselaraskan oleh Perikatan Sejagat untuk Kawalan Penyakit Anjing Gila, organisasi bukan keuntungan beribu pejabat di Amerika Syarikat.

Penyakit Anjing Gila

Sambutan Hari Penyakit Anjing Gila Sedunia merupakan Pemerhatian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan telah disahkan oleh pertubuhan kesihatan manusia dan veterinar antarabangsa seperti Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Pertubuhan Kesihatan Seluruh Amerika, Pertubuhan Dunia untuk Kesihatan Haiwan dan Pusat AS untuk Kawalan dan Pencegahan Penyakit.

Sambutan Hari Penyakit Anjing Gila Sedunia pada tarikh ini adalah juga sempena ulang tahun kematian Louis Pasteur, yang dengan kerjasama rakan-rakannya, berjaya menemui vaksin rawatan rabies yang pertama.

Hari Penyakit Anjing Gila Sedunia turut bertujuan untuk meningkatkan kesedaran mengenai kesan rabies terhadap manusia dan haiwan, memberikan maklumat dan nasihat tentang cara mencegah penyakit dalam komuniti yang berisiko dan menyokong usaha peningkatan bahaya penularan virus rabies.

Selamat menyambut Hari Penyakit Anjing Gila Sedunia.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon