Wednesday, September 27, 2017

Gelandangan Kini Di Kenali Sebagai 'Rakan Jalanan'

Loading...

Golongan gelandangan adalah merujuk kepada mereka yang tidak mempunyai pekerjaan dan penempatan tetap serta tinggal di jalanan kini diberikan jolokan baharu iaitu rakan jalanan.

Rakan Jalanan
Gambar hiasan.

Gelaran baharu itu merupakan antara aspirasi golongan itu sendiri pada sesi Dialog Transformasi Nasional 2050 (TN50) bersama Rakan Jalanan yang diadakan, bertujuan memberikan gambaran yang lebih positif terhadap mereka.

Gelaran baru ini merupakan cadangan dan kehendak golongan gelandangan.

Malah, ada segelintir (daripada) mereka sebenarnya ada rumah, ada keluarga dan datang ke Kuala Lumpur mahu mencari pekerjaan tapi tidak sesuai dengan jiwa mereka, jadi mereka malu untuk pulang bertemu dengan keluarga.

Antara perkara lain yang turut dibangkitkan golongan itu pada sesi dialog itu adalah mengenai tawaran peluang pekerjaan yang lebih sesuai selain penyediaan tempat tinggal untuk mereka.

Penganjuran program itu adalah siri Dialog TN50 oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, bersama kumpulan sasar bagi memberi peluang mereka menyuarakan harapan bagi meningkatkan taraf hidup mereka.

BACA INI JUGA: 10 Selebriti Hollywood Yang Pernah Bergelar Gelandangan

sumber: astroawani

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon