Saturday, August 05, 2017

Perkidmatan Pelik Mengusung Jenazah Sambil Menari


Tahukah anda ketika proses pengebumian berlangsung di Ghana, pengusung jenazah perlu berjoget dengan gerak-geri yang kompleks termasuk berpusing dan berpura-pura menjatuhkan keranda.

Jenazah

Tetapi inilah fakta dan ramai penduduk di sana sanggup membayar khidmat tersebut untuk menyemadikan insan kesayangan mereka dengan cara paling ‘gembira’

Satu proses pengebumian yang unik dan berbeza daripada lain!

Khidmat tersebut mula diperkenalkan oleh seorang blogger, pemilik blog FollowMyBraid pada tahun 2015.

Pemilik blog tersebut memuat naik satu video upacara pengebumian ibu mertuanya yang mendapat lebih daripada 700,000 tontonan hingga kini.

Dalam blog itu, dia mengatakan bahawa upacara tersebut merupakan satu pengalaman yang ‘menakjubkan’ dan gembira kerana dapat melihatnya dengan mata sendiri.

Benjamin Aidoo, pengasas khidmat tersebut mengatakan kira-kira 100 orang kakitangan dilatih oleh beliau untuk menghasilkan sebuah gerakan tari yang ‘sempurna’.

Selain tarian, Benjamin turut menitik berat soal busana pasukan pengusung tersebut bagi menarik perhatian sekaligus menghasilkan kesan visual yang terbaik.

“Saya membuat keputusan untuk menambah koreografi, jadi apabila pelanggan datang kepada kami, saya tanya kepada mereka jika mahu upacara yang penuh takzim atau dengan persembahan?

“Apa yang mereka inginkan itu, kami sedia melaksanakannya,” kata pengasas tersebut yang dipetik oleh sebuah portal online.

BACA INI JUGA: Tradisi Pelik Di Kubur Semasa Hidup

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon