Saturday, August 12, 2017

Panduan Penting Jika Bayi Tersedak Atau Tercekik Ibu Bapa Wajib Tahu


Ibu bapa mana yang tidak cemas bila mana ada sesuatu berlaku kepada anak, tidak kiralah bayi, atau pun anak yang sudah besar, ia apasti membuatkan diri tidak keruan.

Panduan Bayi Tercekik

Begitulah yang dihadapi oleh seorang ibu, iaitu Pn Alia Azlia yang manak anak kecilnya tiba-tiba sahaja menangis, lemah dan muka menjadi pucat serta bibirnya berubah biru, yang berlaku hanya sekelip mata.

Tapi, mujurlah dengan tindakan pantas suaminya, anak mereka berjaya diselamatkan dan terus dikerjakan ke kecemasan.

Mari kita ikuti saat yang dialami oleh Pn Alia ini akan anaknya yang tersedak air liur.

Jam 3.00 petang

Detiknya berlaku perkara yang mendebarkan. Anakku Afifah Nurzahirah tiba-tiba menangis, lepas tu jatuh dan lembik badannya. Muka pucat dan biru bibirnya. Semuanya berlaku sekelip mata. Aku?? Aku panik sepanik-paniknya. Menangis semahu-mahunya lihat keadaan anak aku. Menjerit-jerit panggil suami.

Waktu tu suami di dapur. Alhamdulillah Amir Mahmud tak panik. Mujur sangat-sangat. Aku cek keadaan sekeliling tempat anak aku duduk tadi. Tak ada apa-apa. Apa yang menyebabkan berlaku mcm tu? Aku pun tak tahu.

Suami aku lakukan beberapa teknik kecemasan bagi baby yang tersedak. Dia cuba korek-korek tengkuk anak supaya muntah jika tercekik dan bagi laluan pernafasan terbuka.

Suami tepuk-tepuk belakang anak 5 kali, pastu suami letakkan anak atas katil, bagi tekanan pada bawah puting dada anak sebanyak 5 kali dan 5 kali tepukan kat dada, jika anak tercekik apa-apa.

Suami cek pulak denyutan jantung anak, SLOW! Bila suami bagi tau denyutan jantung anak slow, kaki aku ni rasa macam dah tak melekat dah. Nyawa aku hilang tah ke mana. Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar. Itu yang mampu aku lafazkan.

Bila suami cuba buat yang termampu untuk anak. Aku tengok anak, diam je. Tak aktif mahupun menangis.

Yang pasti bibir dia biru. Suami ulang-ulang balik teknik kecemasan. Akhirnya anak menangis. Takutnya aku waktu tu.

Jam 3.30 petang

Aku dan suami bergegas ke kecemasan. Alhamdulillah. Anak dah beransur-ansur pulih. Aktif dan bergelak tawa dengan kakaknya.

Tapi apa yang doktor bagi tau anak mungkin tersedak air liurnya sendiri. Ya Allah. Aku dengan suami memang tak tau anak akan tersedak air liur sendiri sebab berdasarkan pemahaman dan apa yang aku ketahui hanya tersedak susu @ air masak sahaja.

Doktor kata kalau lambat suami buat teknik kecemasan tadi, tak tau la apa akan jadi dengan Afifah. Allah.

Doktor mintak kami suami isteri pantau anak selama 5-6 jam jika berlaku lagi terus bawa ke hospital. Tindakan pantas suami yang menyelamatkan anak kami.

Jam 4.00 petang

Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah.. Anak bergelak tawa. Aktif bermain. Syukur ya Allah. Semoga afifah baik-baik saja. Berlaku sekelip mata je tanpa kita sedari.

Mohon kepada ibu bapa walaupun ada menyatakan hanya bayi yang bawah 6 bulan berlaku tersedak tapi terjadi jugak pada pada atas 6 bulan seperti anak saya.

Boleh baca artikel mengenai tersedak dan cara mengatasinya dengan lebih lanjut sebab, supaya lebih faham @ rujuk pada doktor untuk lebih pemahaman kerana saya pun masih membaca mengenai baby yang tersedak air liur kerana hari ini baru saya tahu.

Tindakan yang perlu dilakukan jika anak tersedak iaitu:

Panduan Bayi Tersedak

1. Posisikan bayi menghadap ke bawah di lengan Anda, dengan posisi kepala bayi lebih rendah dari dadanya.

2. Pegang kepala bayi dengan telapak tangan. Jangan menutupi bayi atau menekan lehernya.

3. Gunakan tumit dari salah satu tangan Anda untuk menepuk punggung bayi tepat diantara tulang belikat bayi. Lakukanlah sebanyak 5 kali tepukan.

4. Jika benda yang membuatnya tersedak tidak keluar, pegang kepala bayi dan ubah posisinya menjadi telentang di atas paha nnda.

5. Berikan 5 kali tekanan dengan cepat pada tulang dada di bawah puting bayi dengan menggunakan 2 – 3 jari Anda.

6. Terus berikan 5 tepukan dan 5 tekanan pada dada hingga benda tersebut keluar dari mulutnya.

7. Jika bayi pengsan, segera bawa ke hospital terdekat.

Saya sertakan beberapa gambar untuk faham lagi tindakan yang perlu dilakukan jika bayi tersedak.

Panduan Bayi Tersedak

a. Tiarapkan bayi kemudian seperti position dalam gambar diatas, tepuk belakang badan beberapa kali sehingga susu atau bahan makanan yang menyekat saluran pernafasannya keluar.

b. Sekiranya susu atau ada benda lain di dalam mulut bayi tidak keluar, dalam keadaan duduk menghadap kehadapan tekan bahagian dada dengan menggunakan hujung genggaman tangan secara perlahan.

c. Selain menekan bahagian perut bayi boleh dibaringkan. Kemudian tekan dan picit bahagian dada beberapa kali menggunakan kedua-dua ibu jari sehingga bayi dapat bernafas semula.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Inilah Sebabnya Kenapa Bayi Bawah 6 Bulan Tidak Boleh Diberikan Makanan

sumber: siakapkeli

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon