Tuesday, August 22, 2017

12 Kelebihan Orang Tangan Kiri (Kidal) Berbanding Individu Tangan Kanan

Loading...

Adakah anda tergolong dalam kumpulan individu yang lebih gemar menggunakan tangan kiri untuk melakukan rutin seharian? Jika ya, jelaslah anda tergolong antara kelompok individu kidal.

Tangan kiri

Kidal, atau bahasa saintifiknya 'sinistrality' bermaksud seseorang individu yang lebih suka menggunakan tangan kiri daripada tangan kanan.

Melakukan rutin harian terutamanya menulis menggunakan tangan kiri menjelaskan perlakuan itu berbeza daripada biasa.

Hari ini kami akan kongsikan kepada anda beberapa fakta keistimewaan orang tangan kiri (kidal) yang bakal membuatkan orang tangan kanan 'benci' orang tangan kidal.

1. Menurut statistik, dari sebuah populasi, 15% daripadanya adalah kidal. Lelaki biasanya dua kali lebih cenderung menjadi kidal berbanding wanita.

2. Orang kidal memiliki kemungkinan lebih besar untuk mejadi genius. 20% dari jumlah anggota organisasi MENSA, sebuah organisasi untuk manusia dengan IQ tertinggi di dunia, dilaporkan kidal.

3. Jika anda seorang lelaki, kidal, dan masih belajar, maka diperkirakan anda akan 15% lebih kaya daripada lelaki yang tidak kidal. Sekiranya sudah tamat pengajian, lelaki kidal akan 20% lebih kaya!

4. Orang kidal memiliki kecenderungan lebih tinggi untuk ketagih rokok.

5. Jika kedua orang tua kidal, maka ada kemungkinan 50% keturunan mereka juga akan kidal. Sebaliknya, jika kedua orang tua tidak kidal, kemungkinan adalah 2% sahaja.

6. Orang kidal katanya lebih suka membaca buku berjilid dibandingkan dengan mereka yang bukan kidal. Sebab itu kami pandai.

7. Orang kidal dapat merespon stimulasi (rangsangan) dengan lebih baik sehingga kebanyakan orang kidal juara dalam bermain game.

8. 4 dari 5 pereka komputer Mac dilaporkan kidal. Take this!

9. Orang kidal lebih cenderung menjadi ahli sukan, memiliki kesedaran yang lebih istimewa dan berfikir lebih pantas.

10. Orang kidal dua kali lebih berjaya dalam penyelesaian masalah dan memiliki IQ lebih tinggi dari orang yang aktif dengan tangan kanan.

11. Orang dengan tangan kidal relatif lebih cerdas daripada bukan kidal (Guardian UK).

12. Orang Kidal lebih mudah mengawal emosi dibandingkan dengan bukan kidal (National Geographic).

Kehebatan Si Kidal

Mungkin bagi individu kidal, anda pernah tertanya kenapa kebanyakan orang tidak kidal? Atau kenapa wujudnya kidal?

Menurut pakar psikologi dan saintis percaya bahawa individu kidal cenderung mewarisi perilaku ini daripada salah silah keluarga ataupun genetik.

Pada 2007, kumpulan saintis di United Kingdom menemui gen berkaitan kidal bagaimanapun, isu ini terlalu kompleks hinggakan penyelidik menjelaskan mereka mempunyai kesimpulan kukuh mengenainya.

Jangan rasa diri berbeza, tahukah anda terdapat beberapa tokoh terkenal juga bersifat kidal? Antaranya tokoh keagamaan, Mahatma Ghandi, saintis terkenal Albert Einstein, ahli falsafah Aristotle dan presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama.

Malah, The Left Handers Club, sebuah organisasi orang-orang kidal tidak pernah menganggap bahawa kidal itu adalah sebuah kelainan, tapi sebaliknya menganggap kidal adalah satu keunikan.

Terima kasih sebab sudi baca artikel ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: selongkar10

1 comments so far

ccl si kidal , tak banyak orang yang bertangan kidal ni

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon