Thursday, August 31, 2017

Hujan Pelik Hanya Turun Pada Sebuah Rumah Di Jakarta


Kejadian pelik hujan turun hanya pada sebuah rumah yang berlaku di Jakarta pada Sabtu (26 Ogos 2017) lalu adalah satu fenomena alam jarang berlaku di dunia.

Hujan Pelik

Kejadian hujan pelik yang berlaku di Jalan Tebet Barat Dalam 1 itu telah menarik perhatian penduduk setempat sehingga ada yang bermandi-manda serta menadah air hujan tersebut.

Memetik kenyataan dari Ketua Pusat Informasi Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BKMG), Mulyono Prabowo, fenomena alam itu sememangnya sukar untuk terjadi.

Rakaman video kejadian tersebut tular di media sosial di Indonesia kerana kejadian berlaku ketika cuaca di kawasan tersebut panas dan kering malah rumah di sekelilingnya tidak ditimpa walau setitik hujan pun.

Mulyono berkata, ketinggian awan pada musim kemarau menjadikan hujan seperti di Tebet itu sangat sukar berlaku dan hasil kajian pihaknya mendapati ketinggian awan ketika itu sekitar 700 meter hingga 1 kilometer.

Pemilik rumah itu yang dikenali sebagai Muzakir berkata, ketika kejadian berlaku semasa dia bermain catur dengan seorang jiran pada 6.30 petang.

Hujan Pelik

Mereka pada mulanya menyangka hujan turun di seluruh kawasan itu.

Bagaimanapun, mereka terkejut apabila terlihat kanak-kanak bermain hujan dan menjerit kegembiraan kerana hujan hanya berlaku di rumahnya.

Setelah melihat sekeliling, dia mendapati sememangnya hujan hanya turun di rumahnya dan berterusan hingga tengah malam.

Pelik kan?

BACA INI JUGA: Ritual Pelik Panggil Hujan, Kahwinkan Katak

sumber: gigitankerengga

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon