Saturday, August 26, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (26 Ogos)


Tarikh 26 Ogos merupakan hari ke 238 (hari ke 239 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 127 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

Gunung berapi Krakatau
Gunung berapi Krakatau.

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Namibia dan Hari Kesamaan Wanita di Amerika Syarikat.

Peristiwa

1071 - Perang Byzantine–Seljuk: Turki Saljuk pimpinan Alp Arslan menawan Maharaja Byzantine Romanos IV Diogenes dalam Pertempuran Manzikert.

1346 - Perang Seratus Tahun: Kehandalan busur panjang Inggeris berbanding gabungan busur silang dan kesateria berperisai Perancis disahkan dalam Pertempuran Crécy.

1789 - Revolusi Perancis: Pengisytiharan Hak Manusia dan Warganegara diluluskan oleh Perhimpunan Pengundi Kebangsaan di Versailles.

1883 - Gunung berapi Krakatau meletus, mengakibatkan tsunami yang memusnahkan banyak petempatan di Jawa dan Sumatera dan membunuh lebih 36,000 orang, dan menurunkan suhu dunia purata sehingga 1.2 °C.

2002 - Sidang Kemuncak Bumi 2002 bermula di Johannesburg, Afrika Selatan.

2008 - Seminggu selepas Perang Ossetia Selatan tamat, Rusia mengiktiraf sepihak kemerdekaan bekas republik Georgia, Abkhazia dan Ossetia Selatan.

2008 - Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali menjadi Ahli Parlimen selepas memenangi pilihan raya kecil Permatang Pauh.

2011 - Taufan Irene memaksa jutaan di Pantai Timur Amerika Syarikat berpindah selepas menyebabkan kemusnahan teruk di Caribbean.

Kelahiran

1988 - Danielle Savre, pelakon Amerika Syarikat

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (25 Ogos)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon