Saturday, August 12, 2017

Sambutan Festival Tari Malaysia


Festival Tari Malaysia telah mula disambut sejak tahun 1992 dan dilaksanakan oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) dengan tujuan festival adalah bagi memantapkan lagi kumpulan-kumpulan kesenian di peringkat negeri selaras dengan perkembangan pesat di negara ini.

Festival Tari Malaysia

Selain itu festival tari ini diharap dapat menjadikan kesenian sebagai satu pengisian kepada industri pelancongan negara.

Beberapa kategori dipertandingkan sempena festival tari tersebut.

Antaranya Anugerah Kostum Terbaik tarian kontemporari, Anugerah Susunan Muzik Terbaik Tarian Kontemporari dan Anugerah Susunan Muzik Terbaik Tarian Rampaian Tradisional.

Penyertaan Festival Tari Malaysia ini dibuka kepada mereka yang berumur 16 hingga 35 tahun.

Keutamaan adalah kumpulan baharu untuk menampilkan bakat masing-masing dengan penyertaan setiap pasukan tidak melebihi 15 orang

Kumpulan yang ingin bertanding perlu menyediakan sinopsis mengenai sejarah penubuhan kumpulan, pereka tari, pemuzik, konsep serta tema tarian.

Pertandingan semasa Festival Tari Malaysia menawarkan hadiah wang tunai, sijil penyertaan dan trofi.

Masuk adalah percuma dan borang penyertaan boleh didapati di pejabat atau laman web JKKN.

Medan serlah bakat seni tari

Tarian tradisi mahupun etnik melambangkan warisan bangsa dan identiti sesebuah negara. Rutin dalam gerak tarinya dipersembahkan bukan kosong, tetapi ada isinya iaitu menceritakan sifat majmuk masyarakat, cara hidup sesebuah kaum termasuk pakaian, makanan, adat resam dan seni.

Atas sebab ini pentingnya tarian tradisi ini terus dipelihara.

Ia juga mendorong Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) dengan kerjasama Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan menganjurkan Festival Tari Malaysia.

Mengikuti peredaran semasa tiada salahnya asal tidak meminggirkan seni tradisi yang menjadi lambang jati masyarakat. Memeliharanya inilah antara usaha giat dijalankan JKKN.
JKKN sentiasa mencari inisiatif untuk memberi nilai tambah, pembaharuan ke arah transformasi dan menjadi pemangkin kepada perkembangan seni budaya tanah air dalam mengiktiraf karyawan seni budaya tempatan dengan menyediakan landasan untuk mereka mempersembahkan karya bermutu dan dihayati bersama.

Festival Tari Malaysia membawa satu kelainan dengan memberi peluang kepada generasi muda untuk menyerlahkan bakat bukan saja dalam bidang tradisional seperti kelazimannya, malah memberi peluang untuk mendedahkan bakat dalam genre tarian moden seperti street dance, hip hop, ballet, kontemporari, jazz, line dance, tap, bally, lyrical dance dan banyak lagi genre tari moden lain yang bersesuaian.

Setiap kumpulan akan bersaing dengan lapan daripadanya adalah kategori tradisional manakala selebihnya kategori moden.

Acara Festival Tari Malaysia ini terbuka kepada orang ramai dan mereka dijemput hadir untuk menyaksikan FESTARI kerana tiada bayaran dikenakan.
 
Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 14 Tarian Tradisional Masyarakat Majmuk Di Malaysia

sumber: jkkn

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon