Monday, June 05, 2017

Pisang Pelik Berbuah Beribu-ribu Biji

Loading...

Penduduk Desa Selo, Kecamatan Tawangharjo, Kabupaten Grobogan, Jawa Tengah dekat sini heboh memperkatakan sepohon pisang yang berbuah agak unik, lapor media tempatan.

Ibnu Hisyam

Pokok pisang di halaman rumah milik seorang penduduk dikenali sebagai Ibnu Hisyam, 65, itu menjadi tumpuan ramai kerana buah yang dihasilkan mencapai ribuan biji dan tumbuh subur pula tidak sebagaimana kelaziman.

Tandan pisang itu bahkan terus tumbuh menjuntai ke bawah sehingga bahagian hujung bunga atau jantungnya dapat menyentuh permukaan tanah dengan panjang mencecah kira-kira 190 sentimeter atau hampir dua meter.

Keanehan pohon pisang ini menarik perhatian penduduk apabila mereka berduyun-duyun datang untuk ingin menyaksikan sendiri dengan mata kepala mereka berhubung situasi pelik keadaan buah tumbuhan berkenaan.

Lebih unik lagi, lokasi pohon pisang ini tidak jauh dari tanah makam seorang tokoh ulama terkenal dikenali sebagai Ki Ageng Selo atau Syech Abdurrahman yang menyebarkan agama Islam di Jawa dan berketurunan Raja Majapahit.

Menurut cerita mitos tempatan, kesaktian pendakwah itu malah dapat menakluk petir. Kini ramai pelawat mula berkunjung ke rumah petani itu untuk memegang atau berswafoto dengan pohon pisang berbuah ribuan itu.

“Saya penasaran dan ingin memastikan. Ternyata benar. Memang sangat unik. Baru kali ini saya melihat pohon pisang seperti ini,” kata Sukamto, seorang penduduk dari Perumahan Ayodya Purwodadi kepada akhbar Kompas.

Dalam pada itu Hisyam menjelaskan bahawa pohon pisangnya yang kini menjadi tumpuan ramai itu hanya ditanam secara vegetatif iaitu dibiarkan begitu sahaja. Tunas muda sebelumnya diperoleh daripada jiran di kampungnya.

“Saya minta tunas dari seorang teman, kerana ingin tandur pisang. Ehh tak tahunya malah seperti ini,” tutur datuk kepada tiga belas orang cucu ini. Pohon tersebut sebenarnya merupakan variasi daripada spesies pisang hijau.

Hisyam sendiri pun tidak menyangka bakal muncul keunikan di luar jangkaan kerana pohon yang berumur enam bulan ini tumbuh sempurna namun beberapa hari lalu tandannya beransur memanjang sebelum berbuah lebat.

“Awalnya biasa saja tak ada janggal. Tapi dalam masa empat hari, buahnya jadi banyak. Ada ribuan kalau dihitung.

"Pohon ini tumbuh subur bahkan buahnya sudah matang saya cicipi. Rasanya sangat manis,” ungkap Hisyam.

Atas fenomena ini, beliau pun mempelawa pakar pertanian tempatan untuk melakukan penyelidikan bagi mengkaji pohon pisang miliknya itu sambil berharap ia kemudian dapat memberi manfaat baik bagi masyarakat sekitar.

“Di samping pohon itu sudah tumbuh anaknya. Saya harap ada ilmuwan yang datang untuk mengungkap fenomena buah pisang ini. Siapa tahu berguna bagi dunia pertanian?” pungkas Hisyam.

BACA INI JUGA: Pelik! Pokok Berbuah Pisang Dan Rasanya Seperti Durian

sumber: mynewshub

1 comments so far

Mmg pelik nampak buah pisang tu.. takut pulak nak makan hehee

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon