Monday, June 19, 2017

Doktor Beri Sebab Mengapa Suspek Bunuh Zulfarhan Wajar Dihukum Gantung


Seorang doktor yang menggunakan nama samaran @hafizsuratman di laman sosial Instagram menceritakan mengapa suspek pembunuhan arwah Zulfarhan wajar berdepan hukuman gantung.

Zulfarhan

Hasil bedah siasat melaporkan arwah Zulfarhan mengalami kesan lecur terbakar di seluruh badan bahagian hadapan, tangan kanan dan kiri, bahagian kemaluan, kedua-dua belah kaki depan dan belakang badan yang didakwa menggunakan seterika wap. Punca kematian arwah dilaporkan berpunca daripada 80% kesan lecur tahap dua dan tiga.

Menurut doktor berusia 26 tahun itu, beliau memaklumkan bahawa kematian kesan lecur tahap ketiga bukanlah disebabkan arwah tidak dapat menahan sakit terbakar.

Tetapi, kesan lecur tahap ketiga membawa maksud bahawa lapisan kulit sudah tiada akibat kesan terbakar dan saraf-saraf yang mengenal pasti rasa sakit yang berada di bawah kulit sudah tiada lagi untuk mengesan rasa sakit.

Secara umumnya, doktor berkenaan memberitahu bahawa arwah tidak merasa sakit pada bahagian kesan lecur tahap ketiga, tetapi mungkin hanya merasa kesakitan di bahagian hujung-hujung luka yang masih mempunyai reseptor sakit (pain receptors).

Pesakit yang melecur hanya akan merasa kesakitan apabila merasai kesan lecur tahap kedua dan ketiga sahaja.

Doktor tersebut berkata lagi bahawa, kematian kesan lecur tahap ketiga adalah disebabkan kehilangan cecair dalam badan daripada salur-salur yang sudah rosak.

Ini menyebabkan badan mudah terkena kejutan dan jangkitan kuman memandangkan lapisan kulit yang bertindak sebagai pelindung sudah tiada.

Kejutan dan jangkitan kuman akhirnya menyebabkan kerosakan organ-organ dalaman yang lain di dalam badan.

Pesakit yang mengalami tahap lecur yang sedemikian rupa sepatutnya dibawa ke hospital segera untuk mendapatkan rawatan doktor.

Tetapi tindakan semua suspek yang melambat-lambatkan penghantaran ke hospital membawa kepada kematian arwah.

Di akhir entri, doktor berkenaan menyatakan perasaannya yang terkesan dengan peristiwa ini dan mendoakan kesejahteraan buat arwah Zulfarhan.

BACA INI JUGA: Liwat, Oral Seks Perkara Biasa Ketika Latihan Tentera - Bekas Pensyarah UPNM

sumber: kisahdunia

2 comments

  1. Salah tu, 6 jahanam tu. Layak dibakar hidup-hidup setimpal dgn perbuatan mereka.

    ReplyDelete
  2. Al fatihah buat Arwah.. Moga moga tergolong dalam ahli jannah

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon