Tuesday, May 30, 2017

9 Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Sandakan


Sandakan merupakan bandar kedua terbesar di Sabah dengan banyak lokasi dan tempat menarik untuk percutian atau apabila berkesempatan melawat ke sini.

Kedudukan dan tempat yang betul-betul terletak di tepi laut membuatkan Sandakan tempat terbaik untuk mencari makanan laut yang enak, segar dan sedap.

Harga makanan laut di Sandakan juga lebih sedap dan murah. Sangat berbaloi.

Di sini kami ingin berkongsikan beberapa lokasi dan tempat menarik yang boleh anda lawati sekiranya berkunjung ke Sandakan.

1. Gua Gomatong

Gua Gomatong

Gua terbesar di Sabah ini terletak di daerah Sukau. Kira-kira 2 jam perjalanan dari Sandakan. Sekiranya anda berminat untuk melihat gua tempat dimana sarang burung layang-layang dipungut anda bolehlah ke Gua Gomantong.

Namun, jika anda mempunyai weak stomach bersiap sedialah dengan penutup mulut kerana bau di dalam gua ini bukanlah untuk semua orang.

2. Sandakan War Memorial Park

Sandakan War Memorial Park

War Memorial ini merupakan bekas kem tentera udara Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Taman peringatan ini dibangunkan bagi memperingati korban tebusan perang yang terlibat di dalam Death March menuju ke Ranau.

3. Rumah Agnes Keith

Rumah Agnes Keith

Mengambil gambar di dalam rumah Agnes Keith adalah tidak dibenarkan

Anda pasti pernah mendengar Sabah Land below the Wind. Namun pasti ada diantara anda yang tidak mengetahui nama Land Below the Wind diambil daripada buku tulisan Agnes Keith yang bertajuk Land Below the Wind dimana beliau menceritakan pengalaman beliau menetap di Sandakan, Sabah sewaktu perang dunia kedua.

Kini anda boleh melawat rumah yang pernah didiami oleh beliau dan keluarga semasa perang dunia kedua. Dengan melawat rumah ini anda boleh mengetahui kisah hidup beliau dengan lebih lanjut lagi.

Sekiranya anda seorang yang meminati sejarah terutamanya sejarah perang dunia kedua di kepulauan Borneo anda harus melawat Rumah Agnes Keith.

4. Labuk Bay

Labuk Bay

Proboscis Monkey atau monyet belanda hanya boleh ditemui di kepulauan Borneo dan semakin hari jumlah monyet belanda ini semakin berkurangan disebabkan pembalakan dan juga pencemaran alam.

Oleh itu, jika anda ke Sandakan jangan lepaskan peluang untuk ke Labuk Bay untuk melihat sendiri spesies terancam ini.

5. Sepilok

Sepilok

Dengan berkunjung ke Sepilok anda dapat melihat sendiri Orang Utan di habitat semula jadi mereka dan anda juga berpeluang untuk menyentuh spesies yang semakin pupus ini.

Namun, harus diingati bahawa orang utan adalah enam kali lebih kuat berbanding manusia. Oleh itu, sentiasalah berwaspada! Don’t get too excited!

6. Rainforest Discovery Centre (RDC)

Rainforest Discovery Centre (RDC)

Rainforest Discovery Centre (RDC) di Sepilok, adalah sebahagian dari Hutan Simpan Kabili-Sepilok, merupakan Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok dan merupakan salah satu pusat pendidikan alam sekitar yang paling terkenal di Sabah.

Bersiar-siar di dalam hutan atau berjalan di sepanjang 147-meter panjang laluan pejalan kaki kanopi dan nikmati pemandangan hutan hujan yang indah, setinggi 28 meter di atas tanah.

Berjalan kaki pada waktu malam di sepanjang denai juga memberikan peluang kepada pelawat untuk melihat hidupan liar yang tinggal di dalam hutan ini, seperti pelanduk, musang, tarsier comel dan pelbagai jenis serangga dan burung.

Bagi pencinta flora, terdapat banyak yang boleh dilihat di taman ini antaranya kira-kira 250 spesis orkid asli yang berkembang mekar.

Keluarga orkid adalah kumpulan tumbuhan berbunga terbesar di seluruh dunia dengan kira-kira 25,000 spesis liar secara keseluruhan.

Peminat, ahli alamiah dan saintis yang sedang meningkat dari semua lapisan masyarakat akan dapat meneroka dengan lebih lanjut mengenai keajaiban hutan hujan melalui RDC yang unik yang membantu meningkatkan kesedaran masyarakat umum dan menghargai kepentingan pemuliharaan serta penggunaan sumber hutan yang mampan.

7. Bornean Sun Bear Conservation Centre

Bornean Sun Bear Conservation Centre

Berlainan dengan konsep Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre, di Borneon Sun Bear Conservation Centre pelancong-pelancong akan berjalan di atas deck, canopy yang tinggi.

Di atas observation deck, bolehlah pengunjung memerhatikan tingkah laku sun bear ini berlegar-legar berbanding dengan sun bear yang berada di Zoo.

Sun bear adalah antara jenis beruang terkecil di dunia dan kalau kita duduk bertentangan dengan akar pokok yang besar dihadapan pun, kadang-kadang tak perasan yang sun bear ada antara celah akarnya.

8. Taman Buaya Sandakan

Taman Buaya Sandakan

Taman Buaya Sandakan merupakan salah satu daripada lokasi menarik yang hebat untuk dilawati di Batu 8, Jalan Labuk yang mengambil masa satu setengah jam dari bandar Sandakan.

Taman Buaya Sandakan merupakan taman buaya yang terbesar di Malaysia kerana memiliki lebih 3,000 ekor reptilia itu di dalamnya.

Selain peluang menyaksikan secara dekat reptilia terbesar di Sabah ini, taman ini juga turut menawarkan beberapa tarikan menarik lain termasuklah pertunjukan buaya dan ular.

9. Taman Nasional Pulau Penyu

Taman Nasional Pulau Penyu

Taman Nasional Pulau Penyu terletak di Kepulauan Penyu, yang berada di sepanjang Laut Sulu yang berjarak sekitar 3 kilometer dari utara Sandakan.

Pulau Penyu terdiri dari 3 pulau, Selingaan, Bakkungan Kechil dan Gulisaan (sering disebut dengan 'an' sebagai pengganti dari kata sambung tradisional 'aan'), termasuk samudera dan terumbu karang di sekitarnya.

Taman Nasional Pulau Penyu terkenal kerana penyu hijau dan penyu hawksbill yang mengubur telur-telur mereka di pantai-pantai kepulauan tersebut.

Taman Nasional Pulau Penyu meliputi wilayah seluas 17.4 km² amun, nama Kepulauan Penyu merujuk kepada 10 pulau, 3 diantaranya merupakan sebahagian dari Taman Kepulauan Penyu di Malaysia dan 7 masuk dalam wilayah Tawi-Tawi, Filipina.

Selamat melancong!

BACA INI JUGA: 14 Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Kota Kinabalu

sumber: thevocket | malaysia | kbb

4 comments

  1. Sabah memang cantik..
    Saya tak pernah sampai ke Sandakan lagi

    ReplyDelete
  2. Hari pertama, melawat ke Santuari Orang Utan Sepilok, Labuk Bay melihat monyet belanda dan ke Rainforest discovery centre. Makan seafood direstoren 88,Sim sim.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon