Saturday, April 01, 2017

Sambutan Hari Kesedaran Autisme Sedunia, World Autism Awareness Day


Hari Kesedaran Autisme Sedunia, World Autism Awareness Day disambut pada setiap 2 April setiap tahun untuk memupuk kesedaran dikalangan masyarakat agar lebih peka terhadap keadaan pesakit Autisme.

Autisme

Hari Kesedaran Autisme Sedunia disambut dengan tema warna biru, 'Light It Up Blue', dimana sambutan di luar negara, bangunan-bangunan pencakar langit dan lokasi besar yang menjadi 'landmark' sesuatu tempat akan memberi sokongan dengan cara menyalakan lampu biru.

Sambutan Hari Kesedaran Autisme Sedunia bukan sahaja diharap untuk meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai mereka yang mempunyai autisme tetapi juga supaya masyarakat akan mengetahui dengan lebih mendalam mengenai latihan dan pendidikan yang dilalui oleh para pelajar Autisme.

Ketika Sambutan Hari Kesedaran Autisme, orang ramai dialu-alukan untuk sama-sama berkunjung ke acara sambutan dan jualan amal di mana mereka boleh membeli sambil beramal.

Light It Up Blue

Autisme adalah gangguan perkembangan otak seseorang individu yang berkaitan dengan masalah hubungan sosial, masalah komunikasi, perubahan emosi, kurang kebolehan berimaginasi dan bermain.

Malah, anak Autisme akan menunjukkan tingkah laku terhad dan berulang, lebih-lebih lagi berkaitan minat, aktiviti dan perangai.

Selamat Menyambut Hari Kesedaran Autisme Sedunia.

BACA INI JUGA:

sumber: famf-tower

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon