Friday, April 21, 2017

Nama-nama Bulan Dalam Islam Dan Maksudnya


Taqwim dikenali sebagai kalendar Islam atau Kalendar Hijrah yang disebut dalam bahasa inggeris “Islamic Calendar” digunakan dikebanyakan Negara Islam bagi menentukan hari-hari kebesaran Islam.

Bulan Islam

Bulan dalam bahasa Arab disebut “Al-Syahru” bermaksud bulan yang merujuk kepada bulan-bulan yang terdapat dalam Islam yang dipanggil bulan-bulan Hijriyah.

Tarikh Hijriyah Islam yang pertama adalah bermula dari perisiwa Nabi Muhammad SAW dan umat Islam berhijrah ke Madinah.

Kebanyakan nama tersebut berasal dari Bangsa Arab Tradisional yang diambil daripada cuaca semasa atau sesuatu peristiwa besar berlaku ataupun sempena peristiwa besar yang berlaku.

Walau bagaimanapun, oleh kerana semua bulan berubah 11 hari lebih awal dan mempunyai kira-kira 354 hari setiap tahun, maka musim atau peristiwa asal tidak begitu mempengaruhi nama sesetengahnya kini.

Nama Bulan Dalam Islam dan Maksudnya;

1. Muharam al-Haram (محرّم)

Bilangan hari, 30. Daripada perkataan haram yang bermakna terlarang. Tradisi arab yang mengharamkan peperangan pada bulan itu.

2. Safar (صفر)

Bilangan hari, 29. Bermaksud tiupan angin. Berkemungkinan cuaca berangin ketika nama digunakan. Safar menunjukkan masyarakat arab (Badwi) meninggalkan rumah mereka.

3. Rabiulawal (ربيع الأول)

Bilangan hari, 30. Bulan pertama musim bunga.

4. Rabiulakhir (ربيع الآخر/ ربيع الثاني)

Bilangan hari, 29. Bulan Kedua Musim Bunga.

5. Jamadilawal (جمادي الأول)

Bilangan hari, 30. "Jamada al-Awwal" bermaksud kering. Bulan pertama bermulanya musim panas.

6. Jamadilakhir (جمادي الآخر / جمادي الثاني)

Bilangan hari, 29. Bulan kedua musim panas. “Jamada al-Akhir” bulan berakhirnya kemarau yang bermaksud telaga menyejuk adalah suatu yang biasa ketika itu.

7. Rejab (رجب)

Bilangan hari, 30. Dikenali sebagai Rajab al Fard. Fard bermaksud keseorangan kerana bulan ini berada jauh dari bulan lain yang mengharamkan peperangan serta merupakan salah satu bulan yang dihormati.

8. Syaaban (شعبان)

Bilangan hari, 29. Berasal dari perkataan"syu'ba", bermaksud berpecah/menyimpang. Masyarakat Arab dahulu sering keluar dan berpecah untuk mencari air.

9. Ramadhan (رمضان)

Bilangan hari, 30. Bulan ke 9 dalam kalendar Islam. Diambil daripada perkataan "ramda", yang bermaksud batu panas. Menceritakan keadaan yang sangat panas ketika nama diberikan.

10. Syawal (شوال)

Bilangan hari, 29. Diambil daripada perkataan yang membawa maksud, apabila unta betina bunting kerana lazimnya unta betina bunting pada ketika bulan itu.

11. Zulkaedah (ذو القعدة)

Bilangan hari, 30. Diambil daripada perkataan "qa'ada" bermaksud untuk duduk. Bulan ketiga diharamkan peperangan serta kebanyakan orang menghentikan sebarang aktiviti bagi persiapan menunaikan Haji.

12. Zulhijah (ذو الحجة)

Bilangan hari, 29 (30). Perkataan Haji dijadikan sebagai rujukan nama bulan. Bulan suci terakhir dalam tahun serta bulan ke-empat diharamkan peperangan.

Semoga memberi manfaaat.

BACA INI JUGA: Umar Al-khattab Pencipta Takwim Hijrah

sumber: muftimelaka

2 comments

  1. Tak ramai yang tahu detail berkaitan bulan dalam islam ni.. sbb byk yang dah biasa ikut kalendar masihi..

    ReplyDelete
  2. terima kasih ya infor ni..baru tahu ni SP..hebat macam2 ada

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon