Friday, March 24, 2017

Sambutan Hari Tibi Sedunia, World Tuberculosis Day


Hari Tibi Sedunia, World Tuberculosis Day di sambut pada 24 Mac setiap tahun oleh segenap lapisan masyarakat diseluruh dunia bersempena memperingati tarikh penemuan kuman Mycobacterium Tuberculosis oleh Dr. Robert Koch pada tahun 1882.

World Tuberculosis Day

Penyakit Tuberkulosis (Tibi) adalah masalah dan isu kesihatan di peringkat global dan bukanlah di Malaysia sahaja.

Bagi tahun 2014, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan terdapat 9.6 juta kes Tibi di seluruh dunia berbanding hanya 6 juta kes yang dilaporkan.

Di Malaysia, jumlah kes Tibi yang dilaporkan sepanjang tahun 2015 adalah 24,220 kes iaitu penurunan sebanyak 2% berbanding 24,711 kes pada tahun 2014.

Jumlah kematian Tibi pula didapati telah meningkat sebanyak 5.8% iaitu daripada 1,603 kematian pada tahun 2014 kepada 1,696 kematian bagi tahun 2015.

Sudah berapa lama Tibi wujud di dunia?

Saintis sebelum ini telah menemui bukti jangkitan kuman Tibi pada mumia di Peru dan Mesir.

Sebuah laporan yang diterbitkan pada tahun 2009 menyebutkan bahawa Tibi berkemungkinan besar menjadi punca kematian Irtyersenu, seorang wanita yang hidup 600 tahun sebelum Masehi dan dikuburkan di Thebes.

Bagi mengawal penularan penyakit Tibi adalah penting bagi pesakit mengambil ubatan mengikut jadual yang telah ditetapkan.

Secara umum, pesakit tibi paru-paru perlu mengambil ubat setiap hari selama sekurang-kurangnya enam (6) bulan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melalui ‘End TB Strategy’ mensasar untuk menamatkan epidemik Tibi menjelang tahun 2035.

Fokus utama pelan strategi kini adalah memberikan perkhidmatan terbaik kepada pesakit Tibi, memperkukuhkan polisi sedia ada dan meningkatkan kajian dan inovasi bagi pencegahan penyakit Tibi.

Bersamalah kita bersatu tenaga membanteras Tibi dinegara kita.

BACA INI JUGA: Awas! Shisha 400 Kali Lebih Bahaya Dari Rokok!

sumber: bernama

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon