Thursday, March 09, 2017

Festival Unta Raja Abdulaziz, Pertandingan Ratu Cantik Unta!


Di Jeddah, Arab Saudi, lebih 300,000 ekor unta bakal bersaing dalam satu pertandingan 'ratu cantik' unta pada hujung bulan Mac ini untuk merebut hadiah bernilai 25 juta pound (RM136 juta).

Festival Unta Raja Abdulaziz

Pertandingan ratu cantik dalam Festival Unta Raja Abdulaziz ini merupakan festival yang telah lama diadakan sejak dulu lagi yang menggambarkan warisan kebudayaan kerajaan Arab Saudi, dimana pemilik unta datang berkumpul untuk bertanding bersama unta mereka dalam pertandingan ratu cantik.

Pemenang pelbagai kategori pertandingan ratu cantik unta yang diadakan sempena Festival Unta Raja Abdulaziz itu akan menerima hadiah berjumlah RM137 juta.

Hakim akan menilai pemenang menerusi kecantikan asli dalam lima kategori berdasarkan kacukan dan warnanya.

Unta itu akan dihakimi oleh satu jawatankuasa Badwi yang dipilih dan biasanya, harga unta yang memenangi pertandingan seumpama itu akan mencecah jutaan ringgit.

Unta yang akan dimahkotakan dengan gelaran ratu cantik unta itu akan dipilih menerusi beberapa kriteria ketat yang ditetapkan, khususnya kecantikan semulajadi, termasuk pada bulu, mata, telinga, bibir, ketinggian, bentuk kepala, panjang leher dan bentuk bonggolnya.

Yang paling penting, peserta ratu cantik unta terbabit tidak boleh dihias oleh pemilik serta perlu memiliki kecantikan semula jadi.

Menjelang festival berkenaan yang akan berlangsung dari 19 Mac hingga 15 April 2017, harga unta dalam pasaran saham meningkat 70 peratus.

Festival Unta Raja Abdulaziz

Ia tradisi turun temurun yang menyaksikan pemilik haiwan itu memperagakan unta paling cantik mereka.

Antara baka unta yang menjadi perhatian dalam pertandingan itu termasuk unta putih Al Wadah, unta hitam Al Majahateer dan unda merah Al Homor yang dianggap sebagai baka unta paling cantik bagi spesies tersebut.

Pertandingan ratu cantik ini terdiri daripada lima kategori utama mengikut baka dan warna unta, antaranya ialah:
  1. Maghateer
  2. Majaheem
  3. Sufur
  4. Shuol
  5. Homr

Mengikut tradisi, para lelaki akan berkumpul untuk memulakan acara dengan perarakan bersama unta-unta mereka.

Festival Unta Raja Abdulaziz ini merupakan antara acara terbesar di Arab Saudi di mana lebih dari 2 juta orang akan menghadiri festival ini untuk menyaksikan unta-unta tercantik berkumpul di padang pasir, termasuklah kerabat diraja, selebriti, pereka fesyen terkenal dan juga atlet.

BACA INI JUGA: LUAR BIASA! Di Peluk UNTA Yang Kerinduan Selepas Lama Tidak Bertemu!

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon