Tuesday, February 28, 2017

Kisah Benar Hantu Anak Menantu Hantui Banglo!

Van yang dipandu rakan sekerja meluncur laju meninggalkan pejabat yang terletak di Pasir Putih, Ipoh, Perak.

Banglo berhantu
Gambar hiasan.

Pagi itu, saya bersama dua lagi rakan sekerja iaitu Udin dan Pak Long diarahkan majikan membuat pendawaian semula di sebuah rumah yang terletak di Klebang, Ipoh.

Kami bekerja dengan syarikat pengubahsuaian rumah termasuk membuat pendawaian elektrik.

Setengah jam menempuh kesesakan jalan awal pagi, van yang dipandu Udin akhirnya memasuki sebuah taman perumahan.

"Tengok alamat. Berapa nombor rumah tu?" arah Udin yang memandu van.

"Lot 21," balas Pak Long yang duduk di hadapan.

Kami memanggilnya Pak Long kerana usianya jauh lebih tua daripada kami. Pak Long juga ialah ketua bagi kumpulan kami ini.

Lima minit berpusing-pusing dalam taman, kami temui rumah yang dicari. Rupanya ia bukan rumah teres seperti disangka.

Ia sebuah rumah banglo yang terletak dihujung taman perumahan tersebut dan bersebelahan dengan sebuah ladang sawit.

Sebaik turun dari van, saya perhatikan sekeliling. Dari luar, banglo itu kelihatan terjaga walaupun dikatakan sudah lama tidak berpenghuni. Rumput-rumput dihalaman dipotong kemas. Pokok bunga juga hidup subur.

Pintu banglo dibuka. Sebaik melangkah masuk, saya terkejut. Rupa-rupanya ada satu lagi tingkat dibawah tanah. Bermakna ia adalah banglo tiga tingkat.

Mata saya memerhati sekeliling apabila memasuki banglo itu. Ruang dalamnya dipenuhi perabot disetiap sudut. Cantik-cantik belaka.

Tetapi kebanyakannya ditutup dengan kain. Kain yang menutupi perabot dan perkakasan pula saya tengok sudah berhabuk.

"Betullah, tak ada orang duduk," bisik hati saya. Siapa pemiliknya pun saya tidak tahu.

Tanpa berlengah kami memulakan kerja. Dua rakan lain memulakan pendawaian baru diruang tamu manakala saya dibahagian dapur.

Sedang saya memecahkan dinding simen sambil berdiri atas tangga untuk mengeluarkan wayar lama, perasaan seram menjelma. Bulu roma saya terpacak. Saya terasa seram sejuk.

Zasss! Pantas saya berpaling kebelakang. Saya memerhati seluruh ruang dapur. Tiada apa yang ganjil.

"Ah, saja je tu," bisik hati saya, cuba memujuk hati sendiri.

Tapi, baru saja menyambung kerja, sekali lagi saya terasa sesuatu.

Melalui hujung mata, saya perasan seperti ada sesuatu mengintai melalui pintu bilik air di bahagian dapur yang terbuka sedikit.

Walaupun hujung mata, saya perasan susuk itu tak setinggi mana. Saiznya macam seorang kanak-kanak.

Zasss! Sekali lagi saya berpaling. Hilang! Tiada apa di situ.

"Eh, jangan main-mainlah," saya bersuara perlahan. Cuba buat-buat berani, walhal dada sudah berdebar kencang. Seram!

Tanpa memperdulikannya, saya meneruskan kerja. Simen dinding banglo itu saya pecahkan.

Dang! Dang!

Saya ketuk dengan penukul hingga bergema ruang dapur. Baru beberapa kali hentakan, saya tergamam.

Dengan pantas saya melompat turun dari tangga, terus berlari ke ruang tamu sambil memekik, hantu! hantu!

Jeritan itu mengejutkan Udin dan Pak Long.

"Woi, kenapa?" sergah Pak Long.

"Aku nampak hantu. Hantu!!!" beritahu saya. Menggigil badan saya dibuatnya.

"Kat mana?" tanya Udin pula.

"Kat dapur. Masa aku pecah dinding tadi, nampak kelibat budak lelaki laju keluar dari bilik air. Lepas tu terus hilang. Kecik aja budak tu. Dalam umur empat tahun," cerita saya dengan tangan masih menggigil.

"Dah, tak ada apa tu. Mana ada hantu siang hari macam ni. Pergi buat kerja," sampuk Pak Long tersengih sesudah mendengar cerita saya tadi.

Cis, Pak Long macam tak percaya saja. Mungkin dia menganggap saya mengada-adakan cerita.

Saya sambung kerja semula tapi dalam keadaan hati tak tenang. Sekejap-sekejap saya pandang belakang.

Pukul 12 tengah hari, kami berhenti rehat. Nasi bungkus yang dibeli Pak Long kami makan sama-sama diruang tamu.

Sedang enak menjamu selera, tiba-tiba kami diperlihatkan satu kejadian pelik sehingga semua tercengang. Kami saling berpandangan.

Tiba-tiba salah satu lampu baru yang baru dipasang menggantikan lampu lama menyala beberapa kali dalam tempoh kurang tiga saat.

"Udin, engkau dah sambung semua wayar ke?" tanya Pak Long.

Udin geleng kepala.

Tak puas hati, kami pergi periksa. Memang betul, hanya wayar neutral yang terpasang pada lampu. Wayar hidup dan wayar bumi belum dipasang.

"Macam mana boleh menyala pula?" tanya Pak Long.

"Aku dah cakap, banglo ni ada hantu. Kau tak percaya," jawab saya pada Pak Long yang membuatkan dia terdiam.

Hari itu, kami semua bekerja dalam keadaan hati tak senang. Masing-masing mula cuak dengan apa yang berlaku. Mujurlah sehingga ke petang, tiada lagi gangguan lain.

***

Esoknya, kami menyambung tugas tapi kali ini jumlah pekerja bertambah kepada lapan orang kerana kami perlu siapkan semuanya dalam tempoh tiga hari.

Antara rakan sekerja baru yang datang pada hari itu ialah tiga orang lelaki cina dan sebelum masuk rumah, Pak Long berpesan supaya menjaga sikap.

"Masuk rumah ni beradab. Jaga sikap. Ada hantu kat sini," kata Pak Long.

Kah! Kah! Kah!

Mendengar pesanan Pak Long, Ah Kiat ketawa terbahak-bahak.

"Haii ya, mana ada hantu. Lu percaya ka?" tanya Ah Kiat yang masih ketawa.

"Jangan main-main Ah Kiat," balas saya.

"Haii yaa, lu olang hantu pun takut," jawab Ah Kiat lagi. Angkuh betul nadanya.

Malas berbalah, kami diamkan saja dan memulakan tugas. Saya meneruskan tugas di bahagian dapur. Ah Kiat pula saya perasan naik ke tingkat atas.

Sejam bekerja, saya dikejutkan dengan bunyi gegaran seperti orang berlari di tingkat atas menuju ke tangga. Kemudian..

BUKKK!!

Ah Kiat tergolek atas lantai depan tangga. Rupanya dia melompat dari atas ke bawah. Pantas juga dia bangun dan terus berlari ke luar. Ah Kiat betul-betul cemas.

Semua yang tengok kelakuan Ah Kiat berlari mendapatkannya di luar rumah termasuk saya.

Waktu itu badan Ah Kiat berpeluh dan menggigil. Mukanya pucat macam tak ada darah mengalir. Ah Kiat mundar mandir tanpa arah.

"Lu kenapa?" tanya Pak Long.

"Itu atas ada hantu. Takut woo.." beritahu Ah Kiat yang masih menggeletar ketakutan.

Apa yang Ah Kiat nampak?

Bila kami tanya lanjut, rupa-rupanya dia ternampak kelibat seorang wanita merangkak keluar dari bilik air.

Terkejut dengan kemunculan makhluk tersebut, Ah Kiat terus berlari turun macam tak cukup tanah.

"Itulah, cakap besar. Saya cakap ada hantu lu tak percaya," balas Pak Long.

Ah Kiat diam. Dia juga tak mahu meneruskan kerja lagi sehingga kami terpaksa menghubungi rakan lain mengambilnya pulang.

Lebih kurang pukul 3 petang, saya dan seorang rakan naik ke tingkat atas bagi menghabiskan kerja-kerja Ah Kiat.

Sebaik menjejakkan kaki ditingkat atas, kepala saya terasa kembang kecut. Bulu roma sentiasa meremang, bagai ada sesuatu yang sedang memerhati kami bekerja.

Masa tu saya bekerja dalam keadaan tak tenang. Mata asyik meliar memerhati sekeliling.

"Tak apa, kita dua orang," ujar Udin cuba memberi semangat, padahal saya tahu dia juga sedang ketakutan seperti saya.

Sesekali, ketika saya asyik bekerja, kami ternampak kelibat kanak-kanak berlari.

Zass.. Zass..

Bayang kanak-kanak berwarna hitam itu bergerak pantas. Sekejap masuk ke bilik air, sekejap berlari keluar rumah. Adakalanya kami terdengar bunyi tapak kaki menghentak lantai.

Bukk! Bukk!

Walaupun takut, kami kuatkan semangat. Kami buat bunyi bising dan cuba mengabaikan gangguan itu.

Cemas dengan keadaan yang kurang selesa itu, kami buat kerja dengan pantas. Saya nak kerja ini dibereskan dengan segera.

Tak sanggup lagi saya bekerja di dalam banglo ini. Kalau nak bekerja pun tak sanggup, hendak tinggal di sini apatah lagi.

Entah siapa pemilik banglo ini saya pun tak tahu. Adakah dia tahu tentang semua gangguan ini, pun saya tak pasti.

***

Pukul 5.30 petang, kerja-kerja pendawaian banglo selesai dan selepas mengemas, bergegas saya dan Udin berlari turun ke bawah. Tak sanggup nak duduk di atas lama-lama.

Semasa mahu pulang, sebuah kereta masuk ke perkarangan rumah. Keluar dari kereta itu seorang lelaki tua, usianya lingkungan 60an. Mulanya saya tak tahu siapa gerangannya.

"Ni Pak Cik Amin, tuan rumah ni," Pak Long perkenalkan kepada kami.

Selepas memeriksa kerja yang kami lakukan, Pak Cik Amin mengajak kami minum di sebuah gerai berdekatan taman tersebut. Kami mengikut tanpa membantah.

Waktu itu, kami langsung tidak menceritakan apa yang berlaku ketika di banglo tersebut.

Tapi sedang rancak berbual kosong, Pak Cik Amin tembak satu soalan.

"Masa buat kerja kat rumah aku tu, kena kacau ke?" tanya Pak Cik Amin.

Saya yang tadinya tertunduk mengangkat muka. Rupanya Pak Cik Amin pun tahu.

"Kena la. Saya nampak budak," pantas saya menjawab.

"Saja je tu. Dia nak ajak main," balas Pak Cik Amin.

"Ajak main? Ishh, tu bukan main, tapi menyakat. Tak mahu saya main dengan benda tu," jawab saya.

"Pak cik tahu ke rumah tu berhantu?" soal Pak Long pula.

***

Petang itu Pak Cik Amin membuka kisah. Katanya, banglo tersebut sebenarnya milik arwah anaknya dan banglo itu juga menyimpan sebuah kisah sedih buat keluarga Pak Cik Amin.

Cerita Pak Cik Amin, sekitar sepuluh tahun lalu, masih belum banyak perumahan di kawasan itu.

Banglo anaknya terletak di hujung sekali dan berdekatan ladang kelapa sawit yang ada kini. Ladang itu pula merupakan sarang penagih dadah.

Suatu hari, menantu perempuannya mendapat panggilan daripada pembantu rumah. Hanya beberapa patah perkataan talian terputus. Sebab tak sedap hati, menantu dan anaknya bergegas pulang.

Sampai di rumah pasangan suami isteri itu terkejut. Rumah mereka telah diceroboh pencuri.

"Yang sedihnya, cucu pak cik yang baru berusia dua tahun, tak ada dosa lagi kena bunuh. Perutnya terbelah. Pembantu rumah pula kena kelar kat leher, pun mati juga. Yang buat ni penagih dadah," dedah Pak Cik Amin.

Kejadian itu memang meninggalkan trauma kepada Pak Cik Amin sekeluarga. Paling teruk ialah menantunya.

"Anak menantu pak cik tak boleh terima kejadian tu. Yalah, anak tunggal mati kena bunuh, siapa tak sedih," ujar Pak Cik Amin sayu.

"Mana anak pak cik sekarang?" tanya saya pula.

"Tulah yang buat pak cik lagi sedih. Lepas hilang cucu, pak cik pula hilang anak menantu," jawab Pak Cik Amin tanpa menghabiskan kata-katanya.

Pak Cik Amin diam seketika. Agak lama mendiamkan diri, baru dia menyambung.

"Anak menantu pak cik mati bunuh diri."

Bunuh diri?

Lanjut Pak Cik Amin, akibat tidak dapat menerima kematian tersebut, anak menantunya jadi murung.

Mereka tertekan sehingga bertindak gila. Pasangan suami isteri ini akhirnya membunuh diri.

Lebih menakutkan, mereka mati dengan cara menggantung diri di dalam banglo milik mereka itu.

Mendengar pengakuan Pak Cik Amin, terbuntang mata kami dibuatnya.

Jadi, kelibat yang kami nampak di dalam banglo itu, adakah roh cucu dan anak menantunya? Seram!

Kemudian, Pak Long yang tadi asyik mendengar bersuara.

"Buat elok rumah tu, pak cik nak duduk ke?" tanya Pak Long.

"Isshh tak. Pak cik dah ada rumah. Ingatkan rumah tu nak buat homestay,"jawab Pak Cik Amin.

GLUPP!

Sekali lagi saya tertelan air liur. Siapa nak menyewa banglo berhantu?!

Nota editor: Saya, dalam kisah benar di atas hanya mahu dikenali sebagai Shamri, berusia 24 tahun. Shamri meminta identitinya dirahsiakan dan juga lokasi banglo berhantu itu agar tidak menyinggung perasaan pihak lain.

Artikel ini diterbitkan buat pertama kalinya di dalam majalah mastika November 2016.

BACA INI JUGA: 10 Tempat Paling Berhantu Dan Menyeramkan Di Malaysia

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.

#senarai bloglist hilang secara misteri. rakan blogger yang ada memasukkan blog ini dalam senarai bloglist, sila 'remove' blog ni ye. maaf diatas segala kesulitan.
EmoticonEmoticon