Sunday, January 29, 2017

Putu Suartawan Manusia Luarbiasa Yang Tahan Kepedasan Cili


Putu Suartawan boleh dianggap sebagai manusia ‘kebal’ cili apabila boleh memakannya cabai dalam kuantiti yang sangat banyak.

Putu Suartawan

Amalan tersebut tidak membawa masalah kepada perutnya jika manusia normal mungkin boleh menyebabkan tisu perut terkoyak.

Menurut portal Merdeka.com, Putu mengaku sudah berulang kali memeriksa kesihatan dirinya.

“Saya dikehendaki berjumpa dengan pakar perubatan dan keputusannya, saya tidak pernah ada masalah kesihatan.

“Sejak berumur 6 tahun hingga sekarang, saya belum pernah mengeluh tentang sakit pada badan. Kalau sakit kepala dan selsema itu biasa. Kalau sakit di perut, syukur belum pernah ada,” kata Putu Suartawan.

Ketika berbicara mengenai keistimewaanya, Putu Suartawan berkata, dia tidak mengetahui dari mana datangnya kebolehan itu.

“Saya ada bertanya mengenai hal ini kepada orang tua saya, tetapi mereka tidak dapat menjelaskan kerana mereka juga tidak tahu,” katanya.

Putu Suartawan

Terdahulu, Putu Suartawan pernah mengemparkan media Indonesia, apabila beliau dikatakan pernah memakan cili sehingga tiga kilogram dalam satu-satu masa.

“Ketika itu saya mendapat undangan daripada salah satu parti politik ketika menyambut Jero Wacik.

"Saat itu, saya makan cili hampir tiga kilogram dan beberapa sisanya diremas kemudian dibasuhkan ke wajah.

“Banyak yang teriak ngeri lihat saya dilulur dengan cili di muka dan mengenai mata. Tapi saya tidak rasakan perih atau pedas apapun,” katanya.

Berita mengenai kebolehan Suartawan membuatkan dirinya ingin mencuba cili terpedas di dunia, iaitu 'Carolina Reaper' bagi membuktikan tahap ‘kekebalannya’.

BACA INI JUGA: Cili Charapita Paling Mahal Di Dunia Berharga RM140,250 Sekilogram!

Sumber: merdeka

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon