Saturday, January 14, 2017

Saintis Terkejut Kera Jepun Lakukan 'Hubungan Intim' Dengan Rusa!


Menerusi satu artikel berjudul ‘Perilaku seks antara kera jantan Jepun dan rusa betina’, perbuatan asmara penuh erotik itu malah digambarkan sebagai satu hubungan reproduksi antara dua binatang yang berlainan rupa.

Seks

Sebenarnya, hubungan seks antara dua jenis haiwan yang berbeza telah banyak dilaporkan terjadi dalam dunia binatang liar namun, biasanya persetubuhan itu melibatkan antara spesies mirip dan berhubungan dekat.

Hubungan badan itu dipercayai berlaku dalam konteks semula jadi apabila sejumlah spesies haiwan tersebut yang nekad mahu menyambung keturunan mereka daripada langsung pupus akibat pelbagai faktor alamiah.

Hubungan seks antara haiwan berbeza spesies juga sangat mungkin terjadi terhadap binatang yang hidup dalam zoo atau hutan kawasan kurungan kawalan menyebabkan mereka hanya bercampur gaul dengan kelompok sendiri.

Bagaimanapun artikel ilmiah terbaharu itu melaporkan hubungan seks antara dua spesies haiwan liar, iaitu kera Jepun jantan yang diketahui agak kerap menunggang bahagian punggung rusa sika betina di sebuah kawasan.

Dan saintis antarabangsa buat pertama kali terkejut apabila berjaya menemui dua haiwan berbeza spesies di Jepun yang berjaya dirakamkan selamba sahaja melakukan hubungan seks.

Selama ini penyelidik tidak begitu menyedari perbuatan asmara tersebut sehinggalah apabila diamati dengan teliti, kera yang menunggang itu didapati menunjukkan perilaku seksual cukup nyata terhadap beberapa rusa betina.

Beberapa ekor rusa itu pada mulanya agak malu melakukan aktiviti jimak tersebut secara terbuka, tetapi sejumlah rakannya yang lain kelihatan dapat menerima perilaku tidak lazim sang kera memuaskan nafsu dengan kera.

Dalam artikel yang dimuat menerusi jurnal ilmiah terkenal Primates itu, penyelidik antarabangsa turut menulis salah seekor rusa dilihat sengaja merelakan seekor kera jantan dibiarkan bebas menunggang punggungnya.

Malah, rusa betina tersebut didapati turut menjilat lelehan cecair sperma dipancutkan oleh kera jantan itu yang menempel dan melekit di bahagian punggungnya seolah-olah gembira dibasahi air mani primat berkenaan.

Beberapa ekor rusa lainnya bagaimanapun menolak perilaku manja kera itu dan melemparkannya ketika ia cuba menunggangi punggung mereka seolah-olah marah apabila maruah kehormatan diri dicabul spesies lain.

Penyelidik menyatakan, penjelasan paling memungkinkan susulan fenomena aneh ini ialah teori “perampasan pasangan” apabila perilaku terjadi akibat kera tersebut tidak mampu mendapatkan pasangan betina sama spesies.

Situasi berkenaan boleh berlaku kerana kemungkinan besar kedua-dua haiwan itu sudah lama hidup bersama-sama di kawasan sama sejak sekian lama, lalu kera itu ‘gersang’ nafsunya ketika memasuki kemuncak musim mengawan.

Justeru, penyelidik membuat spekulasi bahawa apa yang dilakukan oleh kera jantan itu kemungkinan merupakan sebuah manifestasi seksual belaka selain andaian nakal konon primat tersebut mencabul atau merogol sang rusa.

Teori lain pula merumuskan ia adalah perilaku cara mereka belajar untuk berhubungan badan tetapi, teori ini sukar dibuktikan kerana kera dan rusa adalah haiwan sosial yang mudah mempelajari sesuatu dari teman satu spesiesnya.

Selain itu, kedua-dua binatang liar ini tidak mungkin berhubungan seks disebabkan faktor kekurangan pasangan sekali gus kemungkinan mereka melakukan masturbasi atau lancap atau menunjukkan perilaku homoseksual.

Kes ini adalah peristiwa kedua yang dilaporkan selepas penemuan pada 2014 lalu apabila pengkaji menemui anjing laut menyetubuhi penguin di benua berais ekstrem Antartika akibat pemanasan global dan kekeliruan identiti.

Bagaimanapun, penyelidik antarabangsa berharap kajian lebih lanjut dilakukan untuk membuktikan hubungan seksual haiwan yang berbeza spesies sangat mungkin terjadi tanpa disedari.

BACA INI JUGA: Pelincir Terbaik Untuk Mengatasi Kekeringan Faraj Ketika Hubungan Intim

Sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon