Saturday, January 21, 2017

Kenapa 'Altaba' Dipilih Sebagai Nama Baru Yahoo?


Yahoo bukanlah suatu nama yang asing, hadir dengan sebuah nama yang catchy serta enjin carian yang mantap, laman web yahoo telah berjaya menambat hati orang ramai hampir 2 dekad yang lepas.

Altaba

Pada ketika itu, laman web Yahoo merupakan homepage bagi majoriti pengguna. Gen X dan Gen Y pastinya ingat saat zaman kegemilangan Yahoo.

Hari berganti hari, laman web Yahoo mula membuat perubahan kepada laman web mereka agar lebih ‘lengkap’ manakala pencabar mereka iaitu Google mula memfokuskan kepada laman web yang lebih minimalis memfokuskan kepada search engine yang lebih mantap.

Perkara-perkara seperti ini berjaya menjadi ‘turning point‘ buat Google untuk menambat hati pengguna.

Kegagalan untuk memanfaatkan tiga pembelian laman web dengan jumlah yang besar iaitu Geocities, Tumblr dan Mark Cuban’s Broadcast.com yang menelan jumlah hampir $10 billion USD turut memberi impak yang besar buat Syarikat Yahoo.

Penjualan Yahoo kepada Verizon

Verizon

Bagi mengelakkan daripada syarikat terus jatuh, Yahoo baru-baru ini terpaksa akur dengan keputusan, akhirnya Yahoo dijual kepada Verizon dengan nilai $4.8 bilion USD.

Melalui pembelian ini, Verizon selaku mobile provider terbesar US, bakal bekerjasama dengan Yahoo dan AOL bagi membina sebuah bisnes digital untuk menyaingi Google dan Facebook.

Servis search, news, sports,email serta Tumblr antara yang terlibat dalam menerusi pembelian ini.

Jawatan Marissa Meyer selaku CEO Yahoo akhirnya terjawab apabila beliau meletak jawatan sejurus selepas pembelian selesai.

Dalam pada itu, Marissa bakal menerima pampasan bernilai hampir $57 juta berikutan penjualan syarikat Yahoo. Pastinya bukanlah hari yang suram buat individu yang meletak jawatan sebagai CEO.

Mengapa nama ‘Altaba’ dipilih

Jack Ma

Memandangkan Alibaba mempunyai sejumlah share di dalam syarikat Yahoo, mereka berjaya mendapat ‘naming right‘ untuk menentukan nama baru bagi syarikat Yahoo dan nama yang dipilih adalah Altaba.

Dikatakan Alibaba memilih nama ini melalui gabungan dua perkataan iaitu ‘altenative‘ dan ‘Alibaba‘.

Yahoo bermula sejak 1996 dan mula berkembang pada 1998 dengan value syarikat bernilai $40 bilion USD dan seterusnya berakhir dengan penjualan syarikat kepada Verizon dengan nilai $4.8 bilion USD.

Belajar sesuatu?

Siapa sangka syarikat yang gah 2 dekad yang lalu mampu jatuh berikutan keputusan silap yang dibuat.

Menggunakan nama terbaru iaitu Altaba, mampukah syarikat ini bersaing bersama syarikat-syarikat gergasi yang lain seperti Google dan Facebook?

Sama-sama kita nantikan.

BACA INI JUGA: Sejarah Kegagalan Kodak, Syarikat Gergasi Yang Tidak Berani Berubah

Sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon