Wednesday, January 04, 2017

Fenomena Perihelion, Saat Matahari Paling Hampir Dengan Bumi


Fenomena Perihelion terjadi apabila kedudukan matahari berada paling hampir dengan permukaan bumi dijangka yang berlaku pada 4 Januari 2017.

Perihelion

Menurut Profesor Pelawat Program Astronomi Islam, Universiti Malaya, Datuk Profesor Dr Mohd Zambri Zainuddin berkata, matahari akan berada di titik paling hampir dengan bumi.

Semasa fenomena Perihelion berlaku, Matahari akan berada di jarak 147,100,998 kilometer (km) dari Bumi berbanding pada kebiasaannya iaitu di 149,600,000 km.

Fenomena Perihelion berlaku apabila Bumi melengkapkan putaran 365 hari mengelilingi orbitnya yang berbentuk elips (bujur).

Terdapat sedikit perubahan suhu yang berlaku semasa fenomena Perihelion ini namun tidak mendatangkan bahaya.

Orang ramai juga diminta tidak panik atau cemas memandangkan fenomena Perihelion sering berlaku saban tahun.

Memandangkan jarak Matahari yang dekat dengan Bumi, ia mungkin akan menyebabkan suhu cuaca sedikit tinggi daripada kebiasaannya, walaupun begitu ia tidak menyebabkan kepanasan yang melampau atau ‘heatwave’.

Perbezaan saiz Matahari juga dapat dilihat tetapi tidak begitu ketara dan kita di Malaysia tidak dapat melihat fenomena Perihelion ini kerana ia berlaku pada waktu malam, pukul 10.18 malam (4/1/2017).

Para saintis di seluruh dunia akan menggunakan kesempatan ini untuk mengambil ukuran radiasi matahari dan merekodkannya.

Bagaimanapun, pada 4 Julai nanti, bumi akan mengalami satu lagi fenomena iaitu Aphelion di mana ketika itu, matahari akan berada pada jarak paling jauh dengan bumi.

BACA INI JUGA: Fakta Yang Sebenarnya Palsu Tapi Ramai Yang Percaya!

Sumber: SH

1 comment

  1. SubhanAllah, banyak kejadian-kejadian yang tidak terjangkau pemikiran kita. Sungguh Allah Maha besar dan berkuasa atas sesuatu. Hanya dengan 'Kun Fayakun' sekelip mata terjadi. Aphelion dan Perihelion kejadian luar biasa.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon