Sunday, December 25, 2016

7 Smartphone Terbaik 2016


Dalam memilih ‘Best Smartphone Of The Year‘, tidak sah rasanya jika kita tidak mendapat jawapan daripada ‘The Best Tech Reviewer‘ iaitu MKBHD sendiri.

MKBHD telah memilih beberapa senarai smartphone terbaik di dunia 2016 melalui videonya, 'Smartphone Awards 2016'.

Artikel ini telah diolah semula serta bakal memberi penerangan buat anda yang mahu mendapatkan smartphone terbaik 2016. Tanpa membuang masa, Let’s get started!

LG V20 (Telefon dengan skrin besar)

LG V20

Setiap tahun, kategori ini tidak lain dan tidak bukan bakal dianugerahkan kepada siri Samsung Galaxy Note. Malangnya, berikutan insiden dan kontroversi yang berlaku, MKBHD memilih LG V20 sebagai pemenang.

Secara amnya, LG V20 bukanlah sebuah phablet yang lengkap berikutan ketiadaan stylus. Walaubagaimanapun, kehadiran secondary display pasti membuatkan peminat telefon besar berpuas hati.

Secondary display membolehkan anda mengakses contact atau aplikasi yang kerap digunakan dengan mudah. Oh ya, skrin LG V20 juga merupakan antara telefon dengan pengguna dual-lens membolehkan anda mengambil gambar dengan lebih wide.

Jika anda penggemar telefon besar dan mahukan kamera yang mantap dan wide, mendapatkan LG V20 merupakan pilihan yang tepat.

iPhone SE (Telefon kompak terbaik)

iPhone SE

Secara amnya, kategori ini dikhaskan buat telefon dengan saiz skrin yang sedikit kecil berbanding telefon-telefon flagship yang lain.

Kekurangan telefon pada kategori ini membuatkan mereka yang mempunyai saiz tangan yang kecil sukar membuat pilihan.

iPhone SE dipilih sebagai 'best compact phone of the year' bukan hanya menawarkan skrin yang terang dan jelas, malah kameranya juga sangat baik bebanding telefon-telefon kompak yang lain.

Pengguna A9 processor memastikan aktiviti melibatkan pembukaan apps berjalan dengan lebih lancar dan teratur.

Dalam erti kata lain, tiada lagi masalah lagging berlaku!

Kami pasti telefon ini merupakan telefon yang terbaik buat para wanita berikutan kualiti kamera yang ditampilkan dan sangat sesuai untuk mereka yang suka selfie.

Google Pixel (Kamera terbaik)

Google Pixel

Menurut MKBHD, ini merupakan kategori yang paling susah memilih pemenang, berikutan kamera smartphone semakin baik dan jurang perbezaan diantara beberapa telefon flagship juga tidak jauh bezanya.

MKBHD memilih Google Pixel dan Google Pixel XL sebagai ‘best smartphone camera of the year‘ dan iPhone 7 Plus ditempat kedua.

Kemampuan iPhone untuk merakam tidak dinafikan, sememangnya awesome ditambah pula dengan penyediaan OIS, membuatkan rakaman video yang dihasilkan iPhone 7 Plus sebagai video terbaik pernah dihasilkan buat smartphone.

Jika anda seorang yang mementingkan kualiti gambar, pencahayaan pada waktu malam dan efek bokeh mendapatkan Google Pixel dan iPhone 7 Plus pastinya merupakan pilihan yang terbaik.

Hanya, perbezaan OS yang memisahkan diantara kedua-dua telefon ini.

Oneplus 3 (Telefon paling sempurna dengan harga berbaloi)

Oneplus 3

Menyebut tentang telefon paling sempurna dengan harga paling berbaloi, pastinya aspek bateri, kamera, ketahanan dan bateri menjadi kriteria.

Tahniah buah OnePlus! Oneplus 3 berjaya dihasilkan dengan rekaan build quality yang menarik dengan pengguna metal di bahagian belakang.

Kamera 16 megapixel daripada OnePlus 3 juga tidak mengecewakan ditambah pula dengan setting yang tersedia.

Hadir dengan harga budget bukannya alasan untuk OnePlus 3 tersenarai sebagai Top 5 Best Android Smartphone ketika ini.

Satu perkara yang paling awesome mengenai OnePlus 3 adalah pengecasan pantas atau teknologi ‘dash charge’ yang ditampilkan.

Bayangkan, anda cuma memerlukan kurang dari satu jam untuk mendapatkan satu pengecasan penuh, selamat tinggal buat tabiat mengecas telefon sebelum tidur.

Bayangkan dengan harga hampir separuh daripada iPhone 7 anda bakal menerima sebuah telefon dengan Android 6.0.1, RAM 6GB, internal storage 64 GB serta dikuasakan oleh processor Snapdragon 820.

Memang power beb!

Xiaomi Mi Mix (Rekabentuk paling menarik)

Xiaomi Mi Mix

Bak kata MKBHD, anugerah ini diberikan kepada pengeluar telefon yang paling inovatif mengeluarkan telefon dengan elemen futuristik.

Seperti tiada pesaing, Xiaomi Mi Mix dipilih sebagai smartphone dengan rekaan paling menarik.

3 sebab utama Xiaomi Mi Mix dipilih sebagai pemenang anugerah ini, pertama sekali adalah rekaan bahagian depan yang sangat rare, skrin Xiaomi Mi Mix yang meliputi 91.6% bahagian depan membuatkan telefon ini seolah-olah kelihatan seperti tiada bezel.

Kedua, Xiaomi mengambil langkah yang agak mengejutkan dengan meletakkan front camera di bahagian bawah telefon mereka.

Dan yang ketiga, paparan skrin Xiaomi Mi Mix memang sangat vibrant dan terang, pengguna berpeluang melihat smartphone dengan saiz skrin 6.4-inci dengan sangat jelas.

Buat anda yang mahukan telefon yang futuristik, rare serta tidak mengabaikan spesifikasi yang hi-spec, Xiaomi Mi Mix merupakan telefon untuk anda.

Smartphone of the year

Smartphone of the year

Situasi yang sama berulang buat reviewer MKBHD dalam memilih ‘best smarphone of the year’ dan beliau memilih Google Pixel XL sebagai ‘Best Android Smartphone’ dan iPhone 7 Plus sebagai ‘Best iOS Smartphone’.

Sebabnya, masing-masing menawarkan yang terbaik pada sistem operasi mereka dengan segala apa yang pengguna mahukan disediakan di dalam sebuah smartphone. Kamera terbaik, ketahanan bateri, paparan yang menarik serta rekabentuk yang moden dan cool.

Tidak dinafikan, harganya mungkin agak mahal berbanding model-model smartphone yang lain namun jika anda seorang android enthusiast atau peminat iPhone, mendapatkan smartphone ini untuk kegunaan jangka masa panjang merupakan pilihan yang berbaloi.

Kesimpulan

Buat anda yang mahukan smartphone dengan tanda harga yang sedikit rendah namun masih mengekalkan spesifikasi yang sama, mendapatkan OnePlus 3 merupakan pilihan terbaik.

BACA INI JUGA: Huawei P9, LG G5, iPhone 6s, Galaxy S7 Smartphone Dengan Kamera Terbaik 2016!

Sumber: Thevocket

1 comment

  1. OnePlus 3T ftw! performance + price memang tak boleh tanding phone ni. Goole Pixel seperti yg diketahui umum (kecuali Malaysia) antara pilihan smartphone terbaik utk peminat stock android. Kamera tercantik, high end spec cuma harga je overpriced macam phone jenama buah tu. Uhuk uhuk

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon