Tuesday, December 27, 2016

Sejarah Ringkas Penindasan Terhadap Etnik Rohingya


Kekejaman yang berlaku ke atas etnik minoriti Rohingya telah memaksa kaum lelaki, wanita dan kanak-kanak menjadi pelarian dan meninggalkan negara itu.

Rohingya

Antara negara yang menjadi persinggahan dan tempat berteduh bagi masyarakat Rohingya termasuk Malaysia.

Baru-baru ini portal Wall Street Journal telah mengeluarkan artikel laporan yang mengkaji konflik lama antara Yangon dan umat Islam Rohingya, yang dinafikan kewarganegaraan di negara tersebut.

Berikut adalah sejarah yang singkat rakyat Rohingya:

Abad kelapan: Masyarakat Rohingya ada orang-orang yang berasal dari Asia Selatan dan menetap di kerajaan yang merdeka di Arakan, kini dikenali sebagai negeri Rakhine di zaman moden Myanmar.

Abad kesembilan hingga abad ke-14: Masyarakat Rohingya menerima kedatangan Islam melalui pedagang Arab. Hubungan rapat telah terjalin antara Arakan dan Bengal.

1784: Raja Burma, Raja Bodawpaya menakluki Arakan dan beratus-ratus beribu-ribu pelarian melarikan diri ke Bengal.

1790: Hiram Cox, seorang diplomat British dihantar untuk membantu pelarian, bandar Kazan di Bangladesh dibina dan dibangunkan, di mana banyak Rohingya masih hidup hari ini.

1824-1942: Britain telah menawan Burma; yang kini dikenali sebagai Myanmar dan menjadikan ia sebagai salah satu wilayah British India. Pekerja telah berhijrah ke Burma dari tempat lain di British India untuk projek-projek infrastruktur.

1942: Jepun menyerang Burma, menolak keluar British. Dengan pengunduran pihak British, nasionalis Burma menyerang masyarakat Islam yang disangka mendapat banyak kelebihan daripada penjajahan British.

1945: Britain membebaskan Burma daripada penjajahan Jepun dengan bantuan nasionalis Burma yang diketuai oleh Aung San dan pejuang Rohingya. Rohingya merasa dikhianati kerana British tidak memenuhi janji autonomi bagi Arakan.

1948: Ketegangan meningkat antara kerajaan baharu Burma dan Rohingya, yang kebanyakannya mahu Arakan menyertai majoriti Islam Pakistan. Kerajaan membalas dengan memulaukan masyarakat Rohingya, termasuk menghapuskan ‘kewujudan’ mereka dalam sektor penjawat awam.

1950: Sesetengah individu dalam masyarakat Rohingya menentang kerajaan yang diketuai oleh kumpulan bersenjata dipanggil Mujahid. Namun pemberontakan reda secara beransur-ansur.

1962: General Ne Win dan Parti Sosialis Program Burma merampas kuasa dan menggunakan kekerasan terhadap Rohingya.

1977: Lebih daripada 200,000 Rohingya melarikan diri ke Bangladesh.

1982: Satu undang-undang imigresen baru ditakrifkan semula. Orang-orang yang berhijrah semasa pemerintahan British sebagai pendatang haram. Kerajaan mengenakan perintah undang-undang ini ke atas semua masyarakat Rohingya.

1989: Tentera menukar nama Burma ke Myanmar.

1991: Lebih daripada 250,000 pelarian Rohingya melarikan diri daripada dipaksa menjadi buruh, dirogol di tangan tentera Myanmar.

1992-1997: Sekitar 230,000 Rohingya kembali ke Arakan, kini dikenali sebagai Rakhine, di bawah perjanjian penghantaran pulang yang lain.

2012: Rusuhan antara Rohingya dan Rakhine Buddha membunuh lebih daripada 100 orang, kebanyakannya Rohingya. Berpuluh-puluh ribu orang telah didorong ke Bangladesh. Hampir 150,000 dipaksa ke kem-kem di Rakhine.

2016: Kumpulan militan Harakah al-Yaqin menyerang pondok pengawal sempadan, membunuh sembilan askar. Tentera bertindak balas. Lebih daripada 25,000 orang melarikan diri Rakhine ke Bangladesh. Angka bagi rogol, bunuh dan rumah dibakar meningkat tak terkira. Kerajaan Aung San Suu Kyi menafikan kekejaman.

BACA INI JUGA: Jika Agama Adalah Keganasan, Agama Mana Yang Paling Ganas?

Sumber: SH

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon