Wednesday, December 28, 2016

Salahkah Rakyat Terima BR1M Untuk Bayar GST?


Isu mengenai Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) mendapat perhatian banyak pihak termasuklah rakyat yang menerima bantuan itu sendiri.

BR1M

Sebelum ini, Penasihat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tun Mahathir mendakwa pemberian BR1M itu merupakan satu rasuah telah membuatkan ramai pemimpin khususnya BN membidas semula kenyataan beliau itu.

Kini rakyat pula memberikan pandangan mereka mengenai isu tersebut, ada yang menyokong pemberian wang tersebut dan ada juga yang bersetuju dengan dakwaan bahawa BR1M itu rasuah.

Pengguna Facebook Said Ahmed menegaskan, BR1M itu merupakan bantuan Kerajaan Malaysia.

“Cuba lihat pada tajuk, ia kata Bantuan Kerajaan Malaysia, bukannya Rasuah Kerajaan Malaysia, kalau nak cakap rasuah, tidak perlulah terima bantuan apa-apa daripada kerajaan negeri mahupun Persekutuan,” tulisnya.

Bagi Tar Dusun pula sangat bersyukur dengan wang bantuan tersebut kerana ia sedikit sebanyak membantu kehidupannya

“Pada kami yang miskin ini bersyukur dengan rezeki yang diberi oleh itu tidak perlu lah ia disensasikan.

“Lagipun mereka yang menerimanya semua bangsa yang layak, mengenai isu memancing undi itu saya rasa terpulang pada individu untuk fikir apa,” katanya pula.

Sementara itu, O’rash Shah pula mengatakan bahawa pemberian BR1M itu membazir dan tidak perlu.

“Lihatlah, duit negara dilaburkan kepada rakyat yang tidak berkenaan dan kemudian tidak mendapat pusingan modal.

“Kesudahannya, naikkan harga minyak masak, barang-barang lain dan kenakan GST, akhirnya rakyat juga yang sengsara” tulisnya.

Bagi Zaini Aziz pula beliau berpendapat bahawa wang bantuan itu merupakan sogokan untuk memancing undi rakyat

“Hanya penerima rasuah sahaja yang kata BR1M itu bantuan dari kerajaan sedangkan ia adalah wang sogokan atau rakyat akan terus menyokong kerajaan sedia ada,” tulisnya pula.

Pengguna Facebook Mdzza Zaman pula meminta adakan satu pemeriksaan mengenai penerima BR1M ini untuk memastikan orang yang menerimanya adalah tepat.

“Cuba periksa penerima BR1M ini, adakah mereka ini benar-benar miskin atau hanya miskin buatan iaitu mereka yang malas bekerja dan sebagainya.

“Walaupun bukan semua penerima wang bantuan itu begini tetapi bilangan mereka agak ramai, mungkin boleh selidik perkara ini dengan lebih dalam,” tulisnya.

***

Bagi kita, pemberian BR1M oleh kerajaan jauh daripada janji bahawa pungutan GST sebelum ini yang kononnya akan dikembalikan semula kepada rakyat, dan mungkin inilah fakta utama kenapa BR1M dianggap sebagai rasuah, semata-mata untuk mengabui mata marhaen bagi mendapatkan sokongan politik.

Dan kepada pembangkang, sekadar mengatakan bahawa BR1M adalah rasuah tanpa usaha mahupun janji untuk menghapuskan GST dan mengentikan pemberian BR1M langsung tidak membantu dalam menyelesaikan kuasa beli rakyat yang semakin susut.

Ambillah BR1M anda kerana itu jauh lebih baik daripada wang berbilion itu jatuh ke tangan menteri-menteri kaya di Malaysia yang korup!

BACA INI JUGA: Kes Rasuah di Sabah, Bila SPRM Mahu Menyiasat Pemimpin Politik Yang Kaya-raya?

Sumber: SH

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon