Tuesday, December 27, 2016

Kenapa Tun Mahathir Menganggap Pemberian BR1M Rasuah Kepada Rakyat?


Tersentak dan tergelujat apabila Tun Mahathir tampil dengan serangan terbarunya bahawa pemberian BR1M adalah rasuah dan perbuatan yang salah, beberapa menteri berlumba-lumba tampil mempertahankan BR1M.

Br1M

Selepas BR1M, selain pertandingan tiga penjuru, adalah dua senjata yang masih tinggal buat BN untuk memenangi pilihanraya akan datang.

Nak harapkan imej dan wibawa Najib, hancur.
Nak bergantung personaliti menteri-menteri, pun hancur.
Nak harapkan 1MDB, juga hancur.
Nak bergantung kepada Felda dan FGV, pun mula hancur.

Tiada apa yang tinggal untuk BN memenangi pilihanraya akan datang, selain mengharapkan perpecahan pembangkang akan berterusan dan berlakunya pertandingan tiga penjuru serta ditambah dengan BR1M yang seolah-olah menggambarkan Najib seorang pemimpin yang pemurah lagi baik hati.

Jika pembangkang mula bersatu hati dan BR1M juga ditolak, makin dekatlah Najib dan BN menemui titik penamatnya di hati rakyat.

***

Untuk menilai dakwaan Tun Mahathir bahawa BR1M adalah rasuah, mari kita teliti serta amati ulasan Mohamad Ezam Mohd Nor yang pernah bertugas sebagai Pengarah Komunikasi Strategik di Kementerian Kewangan dan kini selaku Pengerusi Hisbah:-

1. Dakwaan Tun Mahathir unsur rasuah dalam BR1M bukan tanpa asas. Hisbah berpandangan ianya mempunyai asas dan perlu diteliti.

2. Kita maklum rencana asal BR1M datang dari Bank Negara dan pada hemat Hisbah ianya mempunyai merit dari sudut ekonomi dan juga sosial.

3. Semasa di Kementerian Kewangan, saya sendiri pernah menyatakan dari sudut Islam pemberian cara ini amat dekat dengan prinsip pemberian zakat dalam Islam kerana ada tumpuan kumpulan sasar seperti konsep asnaf.

4. Persoalan rasuah timbul apabila pemimpin politik yang desperado dan terdesak ambil kesempatan dari konsep dan rencana yang baik ini untuk tujuan dan kepentingan politik.

5. Buktinya didalam ucapan penggulungan perhimpunan UMNO baru-baru ini, Presiden UMNO umum bahawa pemberian BR1M 3 fasa dan fasa akhir di berikan melalui UMNO bahagian.

6. Di sini wujud elemen rasuah kerana UMNO berkepentingan sebagai parti yang mahu meraih undi. Memberi wang secara langsung kepada pengundi oleh sebuah parti yang akan menyertai pilihanraya boleh menjadikan perbuatan memberi itu kepada perbuatan merasuah.

7. Kalau tiada niat mempengaruhi dan merasuah mengapa pemberian melalui UMNO? Dari sudut pentadbiran kewangan negara juga salah kerana UMNO adalah sebuah parti, bukannya sebahagian daripada jentera kerajaan. Sumber dana BR1M adalah dari hasil cukai rakyat kepada kerajaan. Cukai dan hasil kerajaan bukan bersumber dari ahli UMNO sahaja. Mengapa UMNO mendapat hak eksklusif membuat pemberian? Mengapa parti lain tidak mendapat hak ini?

8. Inilah satu lagi bukti bagaimana dasar baik disalahguna bila pemimpin sudah terdesak dan mahu terus bergayut pada kuasa dengan apa cara sekalipun, at all cost.

9. Kesimpulannya, dakwaan Tun Mahathir ada unsur rasuah didalam BR1M bukan tidak berasas sama sekali. Dakwaan itu ada asasnya pada hemat Hisbah.

Mohamad Ezam Mohd Nor
Pengerusi Hisbah
27 Disember 2016.

***

Dalam pada itu, BR1M juga adalah auta licik untuk melakukan silap mata kepada rakyat.

BR1M menampakkan seolah-olah sikap pemurah dan memberi, tetapi sebenarnya wang rakyat diambil semula melalui GST dalam jumlah yang lebih daripada yang diberi.

Jika seseorang membelanjakan RM70 sehari atau RM2000 sebulan untuk perbelanjaan keluarga, bayaran bil dan lain-lain misalnya, bermakna GST 6 peratus yang perlu dibayar ialah RM120 setiap bulan.

Dalam setahun, ia menjadi RM2000 x 12 bulan = RM24,000.

Bermakna GST 6 peratus yang dibayar bagi perbelanjaan RM24,000 setahun ialah RM1,440.00.

Jika perbelanjaan harian meningkat kepada RM100 sehari atau RM3000 sebulan, maka GST yang perlu dibayar ialah RM180 setiap bulan.

Jika setahun, ia menjadi RM3000 x 12 bulan = RM36,000. Daripada jumlah itu, cukai GST 6 peratus yang perlu dibayar ialah RM2,160.

Kiranya seseorang itu menerima BR1M sebanyak RM1,200 setahun, tanpa sedar sebenarnya apa yang kerajaan beri itu amat kurang berbanding cukai GST yang penerima BR1M bayar kepada kerajaan.

Lihat, nampak BR1M seperti memberi dan murah hati, namun sebenarnya wang kita diambil kembali dengan jumlah yang lebih daripada itu melalui GST. Licik dan auta kan!!

Tanpa BR1M dan GST, rakyat Malaysia jauh lebih bahagia kehidupan mereka.

BACA INI JUGA: Rakyat Tiada Hak Marah Harga Minyak Masak Dan Petrol Naik

Sumber: Shahbudin

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon