Thursday, November 03, 2016

Jika Benar MH370 Menjunam, Mustahil Tiada Serpihan!


Laporan terbaru menyatakan bahawa MH370 dipercayai hilang kawalan ketika menjunam ke dalam laut dengan kepak sayapnya berada pada kedudukan tidak bersedia untuk mendarat.

MH370 Menjunam

Laporan oleh Biro Ke­selamatan Pengangkutan Australia (ATSB) itu mendapati, komunikasi satelit terakhir MH370 adalah konsisten dengan situasi pesawat tersebut menjunam semakin laju sebelum hilang.

Analisis kepak sayap kanannya yang ditemui di Tanzania mendapati, komponen itu berada dalam kedudukan tertutup ketika terpisah dari sayap, membayangkan MH370 tidak bersedia untuk melakukan pendaratan lalu terhempas ke dalam laut.

Laporan itu mengan­dungi maklumat penting baharu berkaitan apa yang dipercayai berlaku pada pengakhiran penerbangan MH370, kata Menteri Pe­ngangkutan Australia, Darren Chester.

Beliau berkata demikian pada permulaan mesyuarat tiga hari di Canberra yang menyaksikan pakar-pakar bertemu bagi merangka fasa terakhir pencarian pesawat malang itu.

Pesawat jenis Boeing 777 milik Penerbangan Malaysia itu hilang bersama 239 penumpang dan anak kapal ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac 2014.

Walaupun usaha mencari secara besar-besaran di dasar bawah laut dilakukan di luar perairan Australia Barat selama berbulan-bulan, tiada kesan pesawat itu ditemui sehingga kini.

Pasukan penyiasat bagaimanapun mengesahkan tiga serpihan yang ditemui di sepanjang perairan barat Lautan Hindi adalah serpihan milik pesawat MH370.

Usaha mencari telah merangkumi kawasan seluas lebih 110,000 kilometer persegi daripada keluasan 120,000 kilometer persegi yang diputuskan.

Manakala operasi mencari MH370 dijangka tamat awal tahun 2017 lapor Kosmo.

Jika MH370 Menjunam 20,000 Kaki Seminit Tentu Ada Serpihan

MH370 Menjunam

Seorang juruterbang ujian mempertikai laporan berita bahawa pesawat MH370 menjunam ke dalam laut pada kelajuan amat tinggi iaitu hingga 20,000 kaki seminit memandangkan tiada sebarang serpihan ditemukan pasukan mencari.

Juruterbang Ujian Universiti Kuala Lumpur (UniKL) Prof Dr Mohd Harridon Mohamed Suffian berkata sekiranya pesawat itu menjunam ke dalam laut pada kelajuan itu, ia sudah tentu berkecai.

Katanya, perkara itu tidak mungkin berlaku kerana tiada sebarang kesan letupan ditemui semasa operasi mencari dan menyelamat dilakukan.

Beliau berkata teori itu tidak dapat diterima kerana tiada langsung serpihan besar atau fiuslaj dijumpai anggota dan pegawai pasukan mencari sejak operasi mencari MH370 dilancarkan.

"Pelik...kami sepatutnya menjumpai sekurang-kurangnya serpihan kecil atau besar atau malah sebahagian daripada fiuslajnya jika teori itu betul...tapi, tiada satu pun yang dijumpai...mungkin MH370 kehabisan bahan bakar, maka tidak berlaku letupan," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak menolak teori pesawat itu menjunam pada kelajuan tinggi.

"Kami hanya boleh menerima data itu dan membuat penyelidikan serta andaian untuk memecahkan kebuntuan, selain mencari serpihannya. Itulah objektif utama kami," jelasnya.

Selain laporan terbaru diatas, Mei lalu saintis pertahanan Australia yang menganalisis isyarat daripada MH370 mendedahkan bahawa pesawat jenis Boeing 777 itu jatuh dengan amat laju sebelum terhempas ke dalam Lautan Hindi di luar pantai Australia Barat.

Hasil daripada analisis yang dibuat terhadap data dan simulasi pengeluar pesawat berkenaan menunjukkan MH370 mungkin kehilangan kuasa enjinnya sebelum jatuh pada kelajuan hingga 20,000 kaki seminit pada 8 Mac 2014.

Ditanya tentang kemungkinan pesawat itu terhempas pada kelajuan tinggi dikawasan mencarinya, bekas juruterbang Kapten (B) Abdul Rahmat Omar Tun Mohd Haniff berkata kapal dan pesawat yang terlibat dengan operasi mencari tidak menemui sebarang serpihan luar biasa.

"Alat Pemancar Lokasi Kecemasan (ELT), yang dicipta untuk berfungsi apabila berlaku sesuatu nahas, tidak menghantar sebarang mesej.

"ELT tentu akan hidup sekiranya MH370 menjunam dengan kelajuan 20,000 kaki seminit. Dalam kes ini, itu tidak berlaku.

"Sebab itulah saya masih berpegang pada teori bahawa ada seseorang yangmengawal pesawat itu untuk melayang dan mendarat dengan lancar, menanggalkan 'cowling' enjin, flaperon dan sebagainya.

"Sesebuah pesawat akan berkecaia pabila berada 6 kilometer di dalam air disebabkan aktiviti seismik dan arus lautan.

"Maka, ia sudah tentu akan berkecai. Mayat dan kerusi terapung di merata tempat. Tetapi, setakat ini, itu tidak berlaku," kata bekas pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) itu.

Sementara itu, pensyarah Kejuruteraan Aeroangkasa, Universiti Putra Malaysia(UPM) Prof Madya Dr Kamarul Arifin Ahmad berkata serpihan daripada pesawat itu tentu berselerak dan terapung sekiranya ia menjunam ke dalam laut pada kelajuan tinggi.

Kata beliau, memandangkan tiada serpihan besar ditemukan di kawasan mencari, maka para pegawai patut mencari penyelesaian lain atau alternatif untuk mengesan kotak hitam, yang akhirnya boleh merungkai misteri ini.

Sementara itu, Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) dalam laporan mingguannnya berkata kapal pencari, Fugro Discovery, akan beredar dari kawasan mencari untuk kali terakhir pada 11 Ogos dan singgah di Singapura untuk membuat persiapan bagi menjalankan projek seterusnya, yang tidak mempunyai kaitan dengan MH370.

ATSB berkata pelan pencarian menetapkan bahawa kawasan pencarian selebihnya akan diliputi dengan menggunakan kapal lain dan setakat ini, lebih 110,000 kilometer persegi kawasan dasar laut sudah diliputi.

Sehingga setakat ini, pesawat MH370 masih belum ditemui walaupun operasi mencari secara besar-besaran dilakukan di selatan Lautan Hindi.

Kawasan ini dipercayai mengakhiri penerbangannya setelah melencong daripada laluan asalnya lapor mStar.

BACA INI JUGA: MH370: Dr. Mahathir Dakwa CIA Rampas Pesawat!

2 comments

  1. nice share :) suka baca pasal mh370 sebab misteri sgt 😁
    https://mellyacrayola.blogspot.my/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Misteri permainan kuasa besar sebenarnya.

      Blog baru ke? :)

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon