Tuesday, October 18, 2016

Lelaki Nigeria Yang Punya 97 Isteri Nak Kahwin Lagi!


Mohammed Bello Aboubakar berasal dari Bida, Nigeria pernah berkahwin dengan 107 wanita dan mendakwa tindakannya itu adalah demi memenuhi seruan Ilahi.

Bello+Nigeria

Namun, lelaki warga Nigeria berusia 92 tahun ini berkeras untuk terus mendirikan rumah tangga kerana mendakwa dirinya masih lagi ‘mampu’.

Menurut sebuah laman web negara itu, Punch, Mohammed Bello pernah bercerai sebanyak 10 kali menjadikan bilangan isterinya yang ada dan masih bertahan dengannya ialah berjumlah 97 orang.

Tambah laman itu, sebahagian besar dari 185 anaknya ada yang telah meninggal dunia.

Namun warga emas ini masih ‘bertenaga’ untuk berkahwin lagi dan menolak khabar angin yang mengatakan dirinya telah meninggal dunia.

“Sayangku, saya masih hidup, bernafas dan sangat sihat.

“Khabar angin itu tidak berasas dan disebarkan mereka yang tidak menyukai saya kerana mereka iri hati atas anugerah Tuhan kepada saya.

“Apa yang saya lakukan selama ini adalah panggilan Tuhan.

"Ini adalah tugas dari Tuhan dan saya akan tetap melakukannya hingga akhir hayat saya,” jelasnya.

Terdahulu, Mohammed Bello pernah viral memiliki 86 orang isteri dan kisahnya menjadi bualan hangat media massa seluruh dunia.

Malah, dia juga pernah berselisih pendapat dengan ulama negara itu dengan bilangan wanita yang boleh dipoligami.

Bello+Nigeria

Menurut Islam, seseorang lelaki hanya dibenarkan mempunyai maksimum empat orang isteri sekiranya dia mampu untuk melayani semua isterinya dengan adil.

Walau bagaimanapun, dalam tafsiran Mohammed Bello, ajaran Islam tidak memberi seseorang batasan seberapa banyak wanita yang boleh dinikahi selagi lelaki itu sihat dan mampu melakukannya.

Susulan fahaman yang salah itu, Mohammed Bello ditahan pada 2008 atas perintah Mahkamah Syariah namun dibebaskan pada tahun sama.

Pembebasan itu disertakan dengan syarat bahawa dia perlu menceraikan 82 daripada 86 isterinya, namun Bello tidak mengendahkan hal tersebut.

BACA INI JUGA: Cara Kebaskan Zakar Secara Semulajadi Agar Tahan Lama

Sumber: Mynewshub

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon