Thursday, September 15, 2016

Sejarah Dan Mitos Perayaan Kuih Bulan


Bulan, itulah simbol perayaan Kuih Bulan yang disambut kaum Cina setiap tahun. Cahaya yang terang dan bulan mengambang penuh dengan diterangi tanglung-tanglung adalah satu lagi perayaan terpenting kaum Cina.

Kuih+Bulan

Hari tersebut juga dikenali sebagai Pesta Perpaduan kerana bulan penuh akan muncul di langit. Bulan penuh melambangkan keluarga yang lengkap dan bersatu.

Mengikut kalendar Cina, pesta Kuih Bulan ialah pada hari ke-15 pada bulan Ogos hingga akhir September.

Asal usul perayaan Kuih Bulan mula diperkenalkan semasa Pesta Menuai di Dinasti Zhou dan ambutan ini diteruskan di istana semasa pemerintahan Dinasti Tang.

Maharaja pada masa itu akan berdoa terhadap bulan agar keluarga bersatu padu dan kedamaian negara dijamin.

Amalan ini diteruskan semasa Dinasti Song, yang disambut oleh raja dan rakyat seluruh negara dan diwariskan hingga kini.

Terdapat sejarah dan mitos yang amat menarik sinonim dengan perayaan Kuih Bulan.

Sebelum kita berbicara tentang sejarah dan mitos perayaan Kuih Bulan, kita mengenali Kuih Bulan sebagai satu hidangan istimewa pada perayaan ini.

Kuih Bulan diperbuat daripada adunan manis yang berinti kacang merah atau adunan biji teratai atau kuning telur masin.

Kini, Kuih Bulan telah dimodenkan dengan pelbagai warna dan adunan dengan pelbagai perisa seperti pandan, durian, keladi dan macam-macam lagi.

Ada juga kuih bulan yang dibuat dalam bentuk ais krim dan agar-agar dengan pelbagai warna dan bentuk tetapi masih mengekalkan konsep bulat seperti bulan. Kuih bulan bertemakan Angry Birds pun ada di pasaran hari ini.

Itulah penangan arus kemodenan. Kuih Bulan yang halal boleh juga dinikmati pelbagai bangsa.

Harga kuih bulan sudah semakin mahal dan dikatakan kalau ada lebih intinya seperti kuning telur masin, harganya mampu mencecah puluhan ringgit.

Selain itu, Kuih Bulan sebagai buah tangan kepada kaum keluarga dan sahabat handai juga amat digalakkan untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Sejarah Kuih Bulan

Sejarah perayaan Kuih Bulan bukan sahaja dengan makan kuih bulan dan perarakan tanglung tetapi semangat perpaduan dan perjuangan yang tinggi dalam dua peristiwa yang berlaku.

Sejarah perjuangan pertama mengenai sambutan perayaan Kuih Bulan yang ingin saya kongsikan adalah tentang Dinasti Yuan.

Peristiwa pertama tentang sejarah perjuangan rakyat China semasa Dinasti Yuan dan satu lagi mitos tentang Permaisuri Chang Er yang berada di bulan menjadi dewi yang berpegang kepada soal prinsip hidup dan kesetiaannya.

Perayaan Kuih Bulan sangat berkait rapat dengan satu peristiwa sejarah dalam memperingati perjuangan rakyat China yang bangkit menuntut kebebasan di bawah pemerintahan Mongol yang menindas dan kejam.

Kekejaman dalam pemerintahan Mongol memaksa pihak Ming bersepakat untuk memberontak memperjuangkan dinasti mereka.

Pemimpin Xhu Yuan Zhang dan pengikutnya, Liu Bo Wen telah menyelitkan sepucuk nota ke dalam kuih bulan kepada rakyat.

Mesej yang diselit menerangkan cara-cara dan pesanan untuk rakyat bersatu menentang puak Mongol yang menindas mereka selama ini.

Pemberontakan berjaya maka kuih bulan menjadi makanan kebanggaan dan simbol perjuangan keadilan dan juga dikenali sebagai perayaan Pertengahan Musim Luruh.

Mitos Dewi Bulan

Dewi Bulan

Pernahkah anda mendengar tentang Permaisuri Chang Er di bulan? Apa kata kita cuba fokuskan penglihatan kita betul-betul kepada bulan pada 30 September ini. Ada tak bayangan dewi di dalam bulan?

Benar atau tidak itulah mitos perayaan Kuih Bulan dengan cerita dongeng bahawa pada zaman purba, terdapat sepuluh buah matahari di langit.

Sepuluh buah matahari menyebabkan cuaca yang terlalu terik dan menyebabkan rakyat hidup dalam kepanasan yang boleh membawa maut.

Semasa Zaman Dinasti Xia (2070 hingga 1600 Sebelum Masihi) seorang raja bernama Hou Yi, raja Negeri Youqiong merupakan pahlawan yang gagah dan pandai memanah.

Baginda disanjung kerana ada kuasa misteri dan berjaya memanah sembilan daripada sepuluh buah matahari itu.

Rakyat jelata amat gembira dan memuja Hou Yi yang menyelamatkan mereka daripada ancaman maut. Hou Yi mempunyai isteri yang jelita bernama Chang Er.

Hou Yi telah dihadiahkan ginseng panjang umur oleh Permaisuri di Langit iaitu 'Wang Muniangniang'.

Ginseng panjang umur tersebut akan menjadikan orang yang memakan ginseng itu menjadi dewa atau dewi di kayangan.

Hou Yi yang terlalu sayangkan permaisurinya tidak sanggup makan ginseng panjang umur dan menyerahkan ginseng tersebut untuk disimpan Chang Er.

Peristiwa itu diketahui oleh Peng Meng, seorang pengikut Hou Yi. Ketika Hou Yi keluar, Peng Meng telah memaksa Chang Er memberikan ubat panjang umur itu kepadanya.

Chang Er tahu bahawa Peng Meng tidak jujur dan akan melakukan sesuatu kepada rakyat jelata jika menjadi dewa dan Chang Er terpaksa makan ubat tersebut untuk mengelakkan Peng Meng memakan ginseng panjang umur tersebut.

Chang Er terpaksa menelan ubat panjang umur kerana tidak mampu melawan Peng Meng dan akhirnya dia terbang dari bumi menuju ke bulan lalu menjadi dewi.

Sekembalinya Hou Yi ke istana, para dayang menceritakan apa yang telah berlaku kepada Hou Yi namun nasi sudah menjadi bubur. Chang Er telah pergi buat selama-lamanya menjadi dewi bulan.

Hou Yi berasa amat sedih, lalu menyeru permaisurinya di bulan kerana terlalu merinduinya. Baginda mendapati bulan pada malam itu sangat bulat, besar dan terang. Bayang permaisurinya yang bergerak di bulan pun dapat dilihatnya dengan jelas.

Setiap hari, bak kata pepatah "umpama pungguk rindukan bulan", Hou Yi akan berdoa untuk permaisurinya Chang Er yang berada di bulan dengan meletakkan makanan yang disukai oleh permaisurinya di tempat tertentu.

Dewi Chang Er menjadi pujaan rakyat di atas kesanggupannya menelan ubat tersebut daripada jatuh ke tangan Peng Meng.

Rakyat jelata juga beramai-ramai berdoa dengan meletakkan pelbagai jenis makanan, semoga Chang Er di bulan dapat memberikan kesejahteraan dan keamanan kepada rakyatnya.

Doa yang dilakukan beramai-ramai oleh kaum Cina akhirnya menjadi tradisi pada hari ke-15, bulan 8 menurut kalendar Cina.

Akhirnya, menjadi perayaan dan tradisi rakyat China terhadap kesetiaan Dewi Chang Er yang berkorban demi rakyat dan negaranya. Sedih tetapi penuh dengan kesedaran yang boleh dijadikan pengajaran.

Tanglung

Tanglung

Terdapat banyak cerita dongeng yang berbeza-beza tentang asal-usul Pesta Kuih Bulan di China, tetapi memakan kuih bulan merupakan perkara yang paling penting dalam Pesta Kuih Bulan ini.

Pada malam 15 haribulan bulan 8 menurut kalendar China, anggota keluarga akan berkumpul dan bersama-sama menikmati pemandangan bulan purnama yang indah sambil memakan kuih bulan yang enak diterangi tanglung-tanglung untuk melihat Permaisuri Chang Er.

Pelbagai cara yang berbeza-beza bagi etnik China dalam merayakan Pesta Kuih Bulan ini, namun tujuannya tetap sama, untuk memperjuangkan keamanan dan mengeratkan perpaduan.

Sambutlah perayaan yang bermakna ini bersama-sama tanpa mengira bangsa dan agama, sambil kita menikmati Kuih Bulan, buah-buahan dan teh serta bermain tanglung bersama keluarga.

Setiap peristiwa yang berlaku ada sejarahnya yang perlu diingati dan dijadikan iktibar dan mitos serta lagenda perayaan Kuih Bulan boleh dipelajari sebagai satu tradisi kebanggaan kaum Cina hingga ke anak cucu.

Namun, pastinya perisa asli Kuih Bulan itulah yang mampu mengungkap seribu persoalan dan menjawab ketulenan sebenar sejarah, mitos dan legenda Kuih Bulan.

BACA INI JUGA:

Sumber: Utusan

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon