Monday, May 05, 2014

Festival Argungu, Perayaan Menangkap Ikan Terbesar Dunia!


Setiap tahun, apabila tibanya bulan Februari, penduduk di Nigeria akan berpusu-pusu ke utara barat negara itu untuk menyertai sebuah festival tradisional yang merupakan antara festival tertua di sana.

Argungu Festival

Festival yang dikenali sebagai festival memancing Argungu berlangsung di Argungu, sebuah bandar yang terletak di Kebbi, Nigeria.

Ia dilaporkan telah bermula pada tahun 1934 untuk menandakan berakhirnya permusuhan lama diantara daerah Sokoto Caliphate dengan daerah Kebbi. Kedua-dua daerah itu telah bermusuhan sejak berabad-abad lamanya dan hanya terhenti dengan kedatangan British.

Setiap tahun, beribu-ribu masyarakat dari seluruh Nigeria datang untuk mengambil bahagian dalam festival memancing yang diadakan di sungai Matan Fada di Argungu.

Argungu-Fishing-Festival-History

Acara tahunan ini juga menjadi tarikan pelancong dari seluruh negara dan diiktiraf sebagai perayaan menangkap ikan terbesar di dunia.

Selain pertandingan memancing ikan, terdapat juga acara perlumbaan kanu, memburu itik liar dan macam-macam lagi. Festival juga dimeriahkan dengan alunan muzik dan nyanyian tradisional.

Argungu Festival Boxing
Acara sampingan sempena festival Argungu.

Pada hari festival, peserta akan berbaris di tebing sungai bersama alat memancing mereka. Apabila isyarat pertandingan bermula kedengaran, mereka dengan pantas melompat ke dalam sungai kerana mempunyai masa hanya satu jam untuk menangkap ikan.


Untuk menangkap ikan, peserta boleh menggunakan tangan atau alat memancing tradisional buatan tangan yang dipanggil Homa dan sebuah labu besar dibuat daripada Calabashes. Ia adalah sejenis labu kering yang berlubang. Labu ini berfungsi sebagai pelampung kepada peserta.

Argungu Festival - Calabashes and Homa

Peserta yang berjaya menangkap ikan terbesar akan memenangi hadiah wang tunai sebanyak $7,500 dolar dan sebuah van mini yang disediakan oleh kerajaan negeri Kebbi dan Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan Nigeria.

Kebiasaannya, berat ikan yang berjaya merangkul juara akan melebihi 10 kilogram. Rekod ikan terberat yang pernah dicatatkan adalah seberat 80 kilogram pada tahun 2008.

Argungu Festival [3]
Argungu Festival [2]
Argungu Festival [4]

Sungai Matan Fada adalah sebuah sungai yang hanya sepanjang 1.6 kilometer. Dan pada tahun 2006, festival ini pernah dibatalkan kerana paras air sungai Matan Fada yang rendah.

Walaupun sungai Matan Fada adalah kecil, tetapi ia dipenuhi dengan ikan. Aktiviti penangkapan ikan adalah dilarang di kawasan itu sepanjang tahun, kecuali untuk festival memancing Argungu. Ini adalah salah satu langkah yang diambil untuk memastikan ikan tidak berkurangan.

Argungu Festival Winner

Menurut penjaga sungai Matan Fada, Sarkin Ruwa, ramai yang tidak berpuas hati dengan peraturan yang tidak membenarkan sesiapa pun menangkap ikan di situ. Ada juga yang berdegil dan cuba menangkap ikan tanpa kebenaran.

Namun, menurut Ruwa, mereka tidak akan berjaya menangkap walau seekor ikan pun kerana roh sungai tidak akan membenarkannya. Ruwa berkata, dia telah berkomunikasi dengan roh sungai dan meminta bantuan untuk menjaga sungai tersebut. Tambahnya lagi, di sungai ini terdapat banyak buaya, ular dan reptilia berbahaya lain.

Buduruwa - Argungu Festival
Buduruwa, penjaga sungai.

Tetapi, haiwan-haiwan ini tidak akan muncul dan membahayakan peserta semasa perayaan ini berlangsung kerana beliau telah bercakap kepada haiwan berbahaya itu dengan kuasa-kuasa rohani agar tidak mengancam keselamatan peserta.

Argungu Festival Winner [2]

Menarik kan..

BACA INI JUGA: Pokok Pelik Di Afrika Yang Mengeluarkan Darah

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon