Sep 21, 2016

6 Tips Bagaimana Anda Bakal Disayangi Dan Dihormati Orang Bawahan

Majunya sebuah syarikat bukan kerana seorang sahaja tetapi ia melibatkan majikan dan para pekerja. Jadi, penting suasana bekerja yang selesa dari segi fizikal, emosi dan lain-lain agar timbul rasa belonging bersama syarikat.

Good bos
Gambar hiasan.

Di bawah ini 6 tips yang boleh menyebabkan anda disayangi para pekerja.

1. Marah Depan Orang Ramai

Marah staf anda di hadapan orang lain (bukan staf) adalah satu perbuatan yang tidak profesional. Tidak kira kita berada dalam sektor kerajaan mahupun swasta, tindakan memaki hamun (marah) staf kita di hadapan pelanggan (orang lain) bakal menimbulkan perasaan tidak puas hati staf anda.

Kesan yang lebih buruk, ia akan menyebabkan pelanggan kurang selesa dengan anda. Silap hari bulan, kalau anda di bidang korporat/perniagaan, boleh lari pelanggan anda tadi.

2. Marah Depan Staf Lain

Harus ingat bahawa setiap manusia yang lahir di muka bumi ini lahir dengan emosi dan perasaan. Tindakan kita memarahi staf di hadapan rakan mereka akan memalukan staf tersebut.

Tindakan itu boleh menyebabkan dia rasa ‘down’ dan tertekan. Sekaligus menyebabkan staf kita tadi hilang motivasi untuk bekerja. Lebih teruk lagi, jika dia berdendam.

Sebagai manusia, anda pasti tidak mahu di’sumpah laknat’ oleh insan lain kan? Jadi berpada-padalah ya.

3. Sebar Aib Staf Sendiri

Oh. NO NO. Never ever do that. Jangan sesekali kita sebagai ketua (majikan) menyebar aib staf sendiri. Tidak kira kepada orang dalam atau orang luar. Baik buruk staf kita, itu staf kita.

Seharusnya, yang buruk itu kita jadikan tauladan, agar ia tidak berulang. Bukan dijaja ke sana ke mari seumpama sambal belacan. Kenapa? Yang disebar itu, lama-lama sampai jua ke telinga staf tadi?

Akibatnya, anda sendiri tanggunglah ya, wahai majikan yang budiman. Nak tanya, kita sendiri pun semestinya tidak mahu orang sebar aib kita, kan?

4. Tuduh Tanpa Penjelasan

Opss! Setiap yang berlaku pasti ada puncanya. Maka siasatlah terlebih dahulu puncanya. Semestinya jalan yang paling tepat adalah bertanya sendiri kepada staf tadi. Barulah nampak kita (majikan) pandai mengurus situasi dan menyelesaikan masalah.

5. Ungkit-Mengungkit

Kesalahan lampau staf itu biarlah berlalu. Perbuatan ungkit-mengungkit inilah yang banyak menyebabkan orang yang sedang berhijrah (berubah) kembali kepada diri asalnya (kejahilan).

Maka, berlapang dada ya wahai majikan semua. Ingat, kalau staf kita punya masa silam, mereka juga punya masa hadapan. Seperti kita juga, sebelum kita berada di kerusi majikan, pastinya kita pernah berada di kerusi staf. Maka, berpada-padalah.

6. Banding-Membandingkan

Lazimnya begitulah, kita suka banding-membandingkan antara A dan B. Sebagai manusia, kita pasti akan sentiasa mencari yang terbaik. Sehingga kita lupa, bahawa setiap yang lahir itu punya kehebatan dan kebolehan tersendiri.

Maka, apa yang perlu kita buat sebagai majikan adalah menyediakan peluang agar kelemahan dan kekurangan staf kita dapat diolah menjadi keistimewaan dan kelebihan serta kekuatan buat kita dan organisasi.

Baiklah. Cukup 6 tip ini. Moga anda menjadi majikan yang disayangi dan dihormati oleh staf kerana siapa diri anda, bukan kerana kuasa yang anda ada semata-mata.

BACA INI JUGA:

Sumber: Thevocket

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon