Sunday, July 17, 2016

Gula Punca Segala Penyakit


Ramai tidak tahu penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi dan jantung sebenarnya berpunca daripada gula, bukan lemak seperti diketahui umum selama ini.

GULA+PENYAKIT

Gula diambil bukan sahaja secara langsung daripada minuman bahkan makanan berkarbohidrat seperti nasi selain manisan kuih-muih tradisional, kek dan aiskrim.

Di Malaysia, penggunaan gula adalah yang tertinggi menyebabkan penyakit-penyakit kronik meningkat saban tahun, manakala di negara maju yang mengutamakan kesihatan seperti di Jepun, penggunaan gula bukan sahaja pada tahap minimum, bahkan sukar untuk mendapatkan gula putih di pasaran mereka!

Bagaimana gula merosakkan badan?

Gula diambil akan memasuki aliran darah yang kemudiannya akan menyebabkan pankreas melepaskan insulin (insulin diperlukan untuk mengubah gula menjadi tenaga).

Apabila sejumlah besar gula diambil lebih banyak insulin dikeluarkan, sekali gus menyebabkan kita mengalami kejutan tenaga yang tinggi.

Apabila insulin tinggi dilepaskan, kadar gula darah mulai berkurangan dengan mendadak sehingga timbul tanda-tanda kekurangan gula seperti keletihan, kurang tumpuan dan pening sejurus mengambil makanan manis.

Selain mengubah gula menjadi tenaga, insulin juga merangsang penyimpanan lemak. Lebih banyak insulin dihasilkan, lebih banyak lemak terkumpul.

Selain menyebabkan obesiti dan kerosakan gigi, gula juga dikaitkan dengan masalah kesihatan serius seperti kerosakan fungsi hati, penurunan sistem imuniti badan dan diabetes.

Gula putih terdiri daripada sukrosa iaitu gabungan glukosa dan fruktosa. Berbanding glukosa, fruktosa akan menyebabkan toksiditi meningkat lebih tinggi.

Walaupun dengan sejumlah kecil kalori, kesan negatif lebih kelihatan. Selain penghasilan lemak yang tinggi, ia juga menyebabkan penurunan enzim badan iaitu nitric oksida.

Enzim nitric oksida diperlukan oleh badan untuk mengekalkan tekanan darah pada tahap normal. Enzim itu juga diperlukan dalam proses pemulihan tisu-tisu dalaman, dan jika ia berkurangan akibat fruktosa tinggi di dalam badan, maka tekanan darah akan meningkat dan boleh menyebabkan serangan angin ahmar (strok).

Gula juga menjurus kepada perkembangan ‘sindrom metabolik’ (penyakit metabolik kronik) yang disebabkan obesiti dan kemudiannya meningkatkan risiko menghidap penyakit darah tinggi, kencing manis dan jantung.

Malah gula yang menyumbang peningkatan 50 peratus obesiti sejak sedekad lalu kini dianggap ‘pembunuh’ utama di Malaysia!

Justeru, elak pengambilan gula, gantikan dengan manisan asli seperti madu dalam pemakanan harian.

Selain itu, berpuasa bukan sahaja akan mengurangkan kandungan gula dalam darah, malah dapat memecahkan lemak dalam badan, sekali gus dapat menurunkan berat badan.

DR. NORZAIDI ZAKARIA
Biro Media Pertubuhan Doktor-Doktor Islam Malaysia (Perdim)

BACA INI JUGA: Khasiat Memakan Pisang Yang Anda Tidak Tahu

Sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon