Saturday, July 09, 2016

10 Pekerjaan Dengan Gaji Tertinggi Di Malaysia


Dalam kaji selidik untuk Panduan Gaji Hays Asia baru-baru ini, didapati 53% rakyat Malaysia mempertimbangkan gaji dan faedah sebagai keutamaan ketika memilih kerja.

Kerja+Terbaik.jpg

Sebagai tambahan, iMoney melaporkan rakyat Malaysia juga melihat cabaran baharu dan kemajuan dalam kerjaya sebagai antara faktor penting apabila mempertimbangkan pekerjaan.

Kebanyakan rakyat Malaysia juga merasakan mereka tidak dibayar gaji yang mencukupi. Tetapi ini bukan hanya dalam kalangan rakyat Malaysia – hampir semua pekerja di dunia berperasaan yang sama seperti itu.

Kaji selidik yang dijalankan Salary Explorer mendedahkan rakyat Malaysia memperoleh markah hanya 2.42 dalam kepuasan gaji, tinggi sedikit saja daripada purata dunia iaitu 2.36.

Kaji selidik JobStreet berhubung kepuasan kerja pekerja di Malaysia menunjukkan daripada segi gaji, sebanyak 61% responden berpendapat gaji mereka rendah dan tidak cukup untuk kelangsungan hidup.

10 Pekerjaan Dengan Gaji Tertinggi Di Malaysia

Pakar Bedah Ban Ketua Pegawai Kewangan

Pekerjaan dengan gaji paling tinggi di Malaysia ialah pakar bedah dan ketua pegawai kewangan. Kedua-dua pekerjaan itu menawarkan kira-kira RM70,000 gaji bulanan.

Pengarah Pemasaran

Yang kedua tertinggi, menurut Salary Explorer, ialah jawatan pengarah pemasaran dengan gaji RM55,000 sebulan.

Penyelidik Klinikal

Portal yang membuat perbandingan pendapatan itu meletakkan penyelidik klinikal dalam bidang farmaseutikal dan biomedik, di tempat keempat, dengan gaji RM52,917 sebulan.

Broker Hartanah

Ini diikuti dengan broker hartanah dengan gaji RM50,000.

Pengarah Pengurusan Risiko

Pengarah pengurusan risiko dalam industri insurans (RM40,111).

Pengarah Strategi

Pengarah strategi dalam organisasi perniagaan berada di tempat ketujuh, memperoleh RM30,000.

Juruterbang

Juruterbang dengan gaji RM29,375 sebulan di tempat kelapan.

Pengarah Perkhidmatan Guaman

Pengarah perkhidmatan guaman di tempat kesembilan dengan RM29,083.

Pengurus Operasi Elektrik dan Gas

Pengurus operasi elektrik dan gas dalam industri minyak dan gas membawa pulang RM27,000 sebulan, yang meletakkan pekerjaan itu di tempat ke-10 dalam senarai kerja berpendapatan tinggi di negara ini.

Kesimpulan

Semua 10 pekerjaan diatas memerlukan kelayakan pendidikan tinggi dan pengalaman bertahun-tahun. Mereka juga berada dalam bidang yang kurang persaingan.

iMoney menyatakan antara alasan mengapa pekerjaan itu menawarkan gaji tinggi ialah ia membabitkan masa kerja yang panjang, tanggungjawab terhadap pekerja bawahan, kekerapan ke luar daerah dan waktu rehat tetapi perlu sentiasa ‘stand-by’ yang panjang serta tahap tekanan sentiasa tinggi.

BACA INI JUGA: Kisah Mr Vios Dan Pakcik Kaya

Sumber: FMT

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon