Thursday, June 23, 2016

Zakat Fitrah Patut Hasilkan 700 Jutawan Di Malaysia?


Pusat Pungutan Zakat (PPZ), Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) semalam tampil menjawab isu RM70 juta untuk 70 asnaf yang menjadi viral di media sosial baru-baru ini.

Jutawan+Zakat.jpg
Dakwaan yang viral di media sosial.

Melalui akaun Facebook PPZ, pihaknya menegaskan zakat fitrah yang dikutip akan diagihkan dan tidak pernah berlaku mana-mana jumlah yang terkumpul disimpan untuk kepentingan sesiapa.

“Viral baru-baru ini satu status Facebook maka, MAIWP terpanggil untuk bagi penjelasan. Tahun lepas RM8.2 juta zakat fitrah dikutip daripada sejuta umat Islam di Wilayah Persekutuan.

“Pada bulan puasa sahaja MAIWP dah agih lebih RM12 juta kepada lebih 30 ribu asnaf bagi Bantuan Aidilfitri.

"Begitulah MAIWP memanfaatkan zakat yang anda bayar. Tidak pernah kami menyimpannya untuk sebarang kepentingan,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Status yang menjadi viral itu mendakwa hasil kutipan zakat berjumlah RM 70 juta itu jika diagihkan kepada 70 orang asnaf RM 1 juta setiap seorang, Malaysia bakal memiliki 70 orang jutawan dan dalam tempoh 10 tahun, negara bakal memiliki 700 jutawan Islam.

Menyentuh soal dakwaan itu, PPZ menjawab, jika hanya 70 asnaf yang menerima, nasib 30,000 lagi penerima secara bulanan tidak ada terbela.

“Bagaimana pula dengan institusi masjid, surau, sekolah rendah agama yang menerima dana zakat bagi membiayai bilal, imam, noja dan guru Kafa?

"Bagaimana dengan lebih 23,000 pelajar sekolah yang menerima bantuan zakat untuk belajar?

“Sungguh luas ilmu zakat itu. Mungkin dia pakar ilmu Matematik tapi bukan Ilmu zakat. Kita ada al-Quran dan Sunnah untuk dapatkan jawapan Matematiknya,” katanya.

BACA INI JUGA: Panduan Permohonan Bantuan Baitulmal MAIWP Secara Online

Sumber: Dialograkyat

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon