Sunday, June 12, 2016

10 Pembikinan Filem Paling Mahal Hollywood Sehingga 2016!


Di Malaysia, kos pembikinan sesebuah filem boleh dikatakan tidak tinggi kerana kebanyakkan filem tempatan selalunya menelan kos sekitar RM1.5 juta sahaja.

Tetapi, jika dibandingkan kos pembikinan filem di Malaysia, ia hanyalah sekitar 1 hingga 10 peratus daripada kos pembikinan filem di Hollywood.

Oleh itu, kali ingin Cinema Online ingin menyenaraikan beberapa filem-filem paling mahal pernah diterbitkan.

"Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides"
USD378.5 juta (sekitar RM1.5 billion)

Pirates of the Caribbean - On Stranger Tides.jpg

Filem bersiri "Pirates of the Caribbean" sememangnya filem yang dinanti-nantikan dan kejayaan filem ini diterjemahkan dengan kos pembikinan yang menelan belanja sebanyak USD378.5 juta (sekitar RM1.5 billion).

Walaupun pengkritik filem ada yang tidak berpuas hati dengan filem ini, namun ia tetap berjaya mendapat kutipan sebanyak USD1.046 billion (sekitar RM4.21 billion).

"Tangled"
USD260 juta (sekitar RM1.04 billion)

Tangled.jpg

Filem puteri Disney bagi tahun 2010 ini adalah satu-satunya filem animasi yang menelan belanja besar iaitu sebanyak USD260 juta (sekitar RM1.04 billion).

Walau bagaimanapun, kutipan filem ini di seluruh dunia boleh dikatakan agak memuaskan apabila berjaya mendapat sebanyak USD591.8 juta (sekitar RM2.38 billion).

"John Carter"
USD263.7 juta (sekitar RM1.06 billion)

"John Carter"

Filem ini pada mulanya mahu dijadikan sebagai filem animasi oleh Disney pada tahun 1930, tetapi ia tidak pernah diriliskan.

Sebaliknya, Disney menunggu hampir 70 tahun untuk meriliskan filem 'live action' ini.

Bagaimanapun, sambutan terhadap filem ini tidak seperti yang dijangkakan apabila hanya mendapat kutipan sebanyak USD284.1 (sekitar RM1.14 billion).

"Spider-Man 3"
USD258 juta (sekitar RM1.03 billion)

"Spider-Man 3"

Filem lakonan Tobey Maguire ini merupakan francais "Spider-Man" paling berjaya. Dengan kos produksi sebanyak USD258 juta (sekitar RM978.67 juta), "Spider-Man 3" berjaya mendapat kutipan memberangsangkan iaitu sebanyak USD890.9 juta (sekitar RM3.58 billion).

"Harry Potter and the Half-Blood Prince"
USD250 juta (sekitar RM1 billion)

"Harry Potter and the Half-Blood Prince"

Filem-filem "Harry Potter" ada banyak, tetapi untuk filem keenam ini, ia telah menelan belanja besar. Namun filem ini mendapat sambutan luar biasa apabila berjaya mendapat kutipan di seluruh dunia sebanyak USD934.4 juta (sekitar RM3.75 billion).

"Avengers: Age Of Ultron"
USD250 juta (sekitar RM1 billion)

"Avengers: Age Of Ultron"

Selepas kejayaan filem pertama "The Avengers" pada tahun 2012, filem adiwira yang diangkat dari komik Marvel ini muncul dengan sekuelnya pada tahun 2015 yang merupakan filem ke-11 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU).

Filem padat dengan aksi arahan Joss Whedon ini yang dibintangi oleh pelakon asal iaitu Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Chris Evans, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson dan ramai lagi mendapat sambutan yang cukup memberangsangkan daripada penonton di seluruh dunia.

Kejayaan itu diterjermahkan dalam jumlah kutipan iaitu sebanyak USD1.405 billion (sekitar RM5.65 billion).

"Captain America: Civil War"
USD250 juta (sekitar RM1 billion)

"Captain America: Civil War"

Marvel Cinematic Universe terus menerbitkan filem adiwira yang mana ia tampil dengan filem ketiga "Captain America" baru-baru ini.

Untuk filem ketiga arahan Anthony dan Joe Russo ini, ia menyaksikan adiwira-adiwira bertempur sesama sendiri akibat perbalahan.

Chris Evans kembali menjayakan wataknya sebagai Captain America selain pelakon lain seperti Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Tom Holland dan ramai lagi kembali dengan watak asal masing-masing.

Menariknya dalam filem ketiga ini ia turut menyaksikan watak adiwira Spider-Man ditampilkan dalam filem. Seperti filem-filem Marvel lain, "Captain America: Civil War" telah mencatat kejayaan besar apabila berjaya mengutip sebanyak USD957.1 juta (sekitar RM3.84 billion) sehingga kini.

"Batman V Superman: Dawn of Justice"
USD250 juta (sekitar RM1 billion)

"Batman V Superman: Dawn of Justice"

Filem pertempuran dua adiwira terbesar dunia Batman dan Superman ini adalah filem paling dinanti-nantikan oleh seluruh peminat kedua-dua adiwira ini.

Filem arahan Zack Snyder ini adalah kesinambungan dari filem tahun 2013 "Man of Steel" dan merupakan filem kedua dalam DC Extended Universe.

Ia dibintangi oleh Ben Affleck sebagai Batman dan Henry Cavill sebagai Superman serta pelakon lain seperti Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane dan ramai lagi.

Walaupun ia mendapat liputan yang cukup luas serta dijangka akan menjadi filem terhebat tahun ini, namun sebaliknya berlaku apabila filem ini mendapat ulasan bercampur daripada pengkritik filem.

Bagaimanapun, disebalik lakonan bintang utama dikritik, namun "Batman V Superman: Dawn of Justice" telah berjaya mengutip USD870 juta (sekitar RM3.55 billion).

"Spectre"
USD245 juta (sekitar RM999 juta)

"Spectre"

"James Bond" merupakan salah sebuah francais filem paling popular sejak berpuluh-puluh tahun lalu dan setiap kali filem berkisarkan tentang pengintip M16 James Bond 007 ini ditayangkan, pastinya ia akan membabitkan wanita cantik, kereta mewah dan teknologi hebat yang akan menjadi tumpuan.

"Spectre" arahan Sam Mendes ini merupakan filem James Bond paling mahal pernah dihasilkan. Ia menampilkan pelakon utama asal "Skyfall" iaitu Daniel Craig sebagai ejen 007.

Selain Daniel, ia turut dibintangi oleh Lea Seydoux, Dave Bautista, Andrew Scott, Monica Bellucci, Lucia Sciarra dan ramai lagi.

Walaupun merasakan filem terbaru ini kurang 'umph' berbanding filem-filem terdahulu, namun ia tetap berjaya mendapat kutipan tinggi iaitu sebanyak USD880 juta (sekitar RM3.59 billion).

"Avatar"
USD237 juta (sekitar RM952 juta)

"Avatar"

Filem arahan James Cameron yang ditayangkan pada tahun 2009 adalah filem keduanya yang mendapat kutipan tertinggi ketika itu selepas "Titanic" arahannya.

Pengarahnya menunggu selama 10 tahun untuk menghasilkan filem ini kerana teknologi sebelum itu belum ada untuk menzahirkan visi filemnya.

Penungguan itu berbaloi kerana filem "Avatar" telah berjaya mendapat kutipan sebanyak USD2.78 billion (sekitar RM11.21 billion).

BACA INI JUGA: 10 Filem Francais Hollywood Paling Laris Di Dunia

Sumber: Cinema

1 comment

  1. Sungguh menarik filem-filem diatas,berbaloi dengan modal yg keluaq..huhu

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon