Tuesday, May 03, 2016

Daun Teh Da Hong Pao, 30 Kali Ganda Mahal Dari Emas!


Teh yang dihasilkan dari kawasan Pergunungan Wuyi, Provinsi Fujian, China ini dikatakan sebagai teh lagenda dunia kerana harganya yang melebihi 30 kali ganda dengan harga emas.

Teh Da Hong Pao

Daun teh Da Hong Pao tumbuh di celahan semak di Pergunungan Wuyi dan teh ini digelar teh lagenda dunia kerana ianya sukar ditemui sehingga menyebabkan harganya melambung tinggi dan hanya boleh dinikmati oleh golongan orang kaya.

“Rupa teh ini seolah-olah ianya lebih sesuai dihidangkan kepada pengemis tetapi dengan harga yang mahal, ia sering dinikmati oleh orang kaya seperti maharaja” kata Xiao Hui, seorang pembuat teh.

Xiao Hui menunjukkan rupa fizikal teh tersebut sebelum ia diproses, ternyata, apa yang dikatakakan olehnya adalah benar kerana daun teh itu gelap, tidak teratur seperti daun teh yang lain.

Teh Da Hong Pao [2]
Teh Da Hong Pao yang dikeringkan.

Menurut Xiao Hui, pada tahun 2002, seorang pembeli kaya membayar 180,000 yuan (RM 108,635) hanya untuk membeli 20 gram teh lagenda tersebut.

“Da Hong Pao yang asli sangat mahal kerana sangat sukar ditemui dan jenis daun yang kuno sangat berharga, hampir tidak ternilai.” jelas pakar teh, Xiangning Wu.

Teh Da Hong Pao [3]

Bagi negara yang mempunyai budaya menikmati teh sebagai bentuk kesenian selama ribuan tahun, teh dari China ini telah membuatkan keunikan teh dari negara lain kelihatan seperti daun kayu biasa.

BACA INI JUGA: Daun Teh Di Petik Gadis Perawan!

Sumber: Mynewshub.cc

1 comment

  1. Hebat ni... mmg ada golongan yg tahu nilai teh ni... mahal...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon