Friday, October 02, 2015

Betapa Mulianya Sifat Nabi Muhammad SAW Ketika Menghadiri Majlis


Bahawa Rasulullah SAW tidak duduk dalam atau bangun dari sesuatu majlis, melainkan baginda berzikir kepada Allah SWT.

Sifat+Mulia

Baginda tidak pernah memilih tempat yang tertentu dan melarang orang meminta ditempatkan disuatu tempat yang tertentu.

Apabila sampai kepada sesuatu tempat, disitulah baginda duduk sehingga selesai majlis itu dan baginda menyuruh membuat seperti itu.

Bila berhadapan dengan orang ramai, diberikan pandangannya kepada semua orang dengan sama rata, sehingga orang-orang yang berada dimajlisnya merasa tiada seorang pun yang diberikan penghormatan lebih darinya.

Bila ada orang yang datang kepadanya kerana sesuatu keperluan atau sesuatu masalah, baginda terus melayaninya dengan penuh kesabaran hinggalah orang itu bangun dan kembali.

Baginda tidak pernah menghampakan orang yang meminta daripadanya sesuatu keperluan. Jika ada diberikan kepadanya dan jika tidak ada, dijawabnya dengan kata-kata yang tidak mengecewakan hatinya. Budi pekertinya sangat baik dan perilakunya sungguh bijak.

Baginda dianggap semua orang seperti ayah dan mereka dipandang disisinya semua sama dalam hal kebenaran, tidak berat sebelah.

Majlisnya ramah-tamah, segan-silu, sabar menunggu, amanah, tidak pernah terdengar suara tinggi, tidak dibuat padanya segala yang dilarang, tidak disebut yang jijik dan buruk.

Semua orang sama kecuali dengan kelebihan takwa. Semuanya merendah diri, yang tua dihormati, yang muda disayangi.

Yang perlu selalu diutamakan, yang asing selalu didahulukan.

Adalah Rasulullah SAW periang orangnya, pekertinya mudah dilayan. Selalu berlemah-lembut, tidak keras atau bengis. Tidak kasar atau menjerit. Kata-katanya tidak kotor. Tidak banyak bergurau atau bercakap kosong.

Segera melupakan apa yang tidak disukainya. Tidak pernah mengecewakan orang yang berharap kepadanya. Tidak suka menjadikan orang berputus asa.

Sangat jelas perilakunya dalam tiga perkara yang berikut; 1. Baginda tidak suka mencela orang dan memburukkannya. 2. Baginda tidak suka mencari-cari keaiban orang. 3. Tidak berbicara mengenai seseorang kecuali yang mendatangkan faedah dan menghasilkan pahala.

Apabila baginda berbicara, semua orang yang berada dalam majlisnya memerhatikannya dengan tekun seolah-olah burung sedang bertenggek diatas kepala mereka. Bila baginda berhenti berbicara, baru mereka mula berbicara. Bila baginda berbicara semula, mereka semua diam. Mereka tidak pernah bertengkar dihadapannya.

Baginda tertawa bila dilihatnya mereka ketawa. Baginda merasa takjub bila mereka merasa takjub.

Baginda selalu bersabar bila didatangi orang Badwi yang seringkali bersifat kasar dan suka mendesak ketika meminta sesuatu daripadanya tanpa mahu mengalah, sehingga para sahabat merasa jengkel dan kurang senang.

Baginda tetap menyabarkan mereka dengan berkata, "Jika kamu dapati seseorang yang perlu datang, hendaklah kamu menolongnya dan jangan mengherdiknya."

Baginda juga tidak mengharapkan pujian daripada sesiapa yang ditolongnya. Kalau mereka mahu memuji, baginda tidak menggalakkan untuk berbuat begitu.

Baginda tidak pernah memotong bicara sesiapa sehingga orang itu habis berbicara. Selepas itu barulah baginda berbicara atau menjauhi tempat itu.

BACA INI JUGA: Kisah Penciptaan Nafsu Yang Degil Dan Suruhan Berpuasa

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

  1. Syukur dapat membaca hal peribadi indah nabi kita Nabi Muhammad..terima kasih semoga akan ramai yang membaca peribadi mulia nabi akhir zaman ini

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon