Thursday, August 27, 2015

Video Wartawan Dibunuh Ketika Siaran Langsung!


Seorang wartawan dan jurukamera stesen televisyen rangkaian CBS mati dibunuh ketika sedang bersiaran langsung apabila mereka diserang dalam satu insiden tembakan di Roanoke, Virginia, Amerika Syarikat.

Killed on LIVE TV

Mangsa, Alison Parker, 24, dan Adam Ward, 27, ketika kejadian sedang menemuramah Pengarah Dewan Perdagangan Smith Mountain Lake, Vicki Gardner untuk satu program pagi menerusi saluran WDBJ-TV.

Video kejadian turut disiarkan secara ‘live‘ di mana tembakan yang mengorbankan kedua-dua mangsa itu membuatkan rakan wartawan yang berada di studio berita dan penonton program berkenaan terkejut.

Pembunuh tersebut, Vester Lee Flanagan atau lebih dikenali sebagai Bryce Williams, 41, dilaporkan dalam keadaan kritikal apabila dia cuba membunuh dirinya sendiri selepas kejadian pada pagi Rabu berkenaan.

Motif kejadian itu dipercayai membalas dendam kerana suspek pernah dipecat stesen televisyen tersebut apabila sering mengadu menjadi mangsa diskriminasi dan perkauman dengan rakan-rakan sekerjanya.

Amaran: Rakaman video mengandungi unsur ganas


Teman Lelaki Wartawan Ditembak Mati Luah Rasa Kecewa

Chris Hurst

Teman lelaki Allison Parker, Chris Hurst, wartawan yang ditembak mati ketika sedang bersiaran langsung di saluran TV WDBJ yang berpangkalan di Virginia, Amerika Syarikat meluahkan perasaan sedih dan kecewa di atas insiden yang mengorbankan kekasihnya itu.

Hurst, yang juga merupakan wartawan di saluran televisyen sama, mengatakan malam semalam merupakan kali terakhir dia berkomunikasi dengan mendiang yang mana Parker, 24, ada mengirimkan kiriman pesanan ringkas yang berbunyi ‘good night sweet boy‘.

Pasangan wartawan itu mula berpacaran pada 1 Januari tahun ini dan baru sahaja mengambil keputusan tinggal serumah malah mereka juga sudah merancang untuk mendirikan rumah tangga dalam masa terdekat.

Hurst, 28, turut menceritakan jadual kerjanya yang mana dia bekerja syif petang dari jam 6 hingga 11 malam manakala Parker pula masuk bekerja pada syif 3.30 pagi.

“Pagi tadi (hari kejadian) Parker bangun lebih awal daripada kebiasaannya kerana dia ada tugasan di Smith Mountain Lake. Saya buatkan dia bekalan sarapan dan makanan tengahari dan juga menghantarnya ke tempat tugasan.

“Saya ada satu tabiat yang mana saya pasti akan menunggu teks pesanan daripadanya, hanya untuk memastikan dia sudah selamat sampai ke tempat kerjanya.

“Jadi, good nigt, sweet boy adalah merupakan ucapan terakhir yang dikirimkannya kepada saya,” katanya yang mengetahui tragedi itu menerusi panggilan telefon daripada majikannya pada jam 7 pagi.

Dia diminta bergegas ke tempat kejadian sebaik insiden itu berlaku oleh pihak atasan syarikatnya.

Dalam kejadian itu, Parker maut di tempat kejadian bersama-sama jurukamera, Adam Ward, 27, ketika sedang bersiaran langsung dalam rancangan pagi stesen tv terbabit.

Pembunuhan mereka dikatakan bermotifkan dendam seorang bekas pekerja syarikat penyiaran sama yang dipecat dua tahun lalu, Vester Lee Flanagan II, 41.

Flanagan dikatakan berdendam dengan kedua-duanya yang dikatakan bersikap perkauman terhadap dirinya sepanjang berkhidmat di sana.

BACA INI JUGA: 1MDB dan RM2.6 Bilion Soal Integriti Kepimpinan!

Sumber: Mynewshub.cc

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon